Badania dowodzą, że seniorzy coraz chętniej dokonują zakupów online i poruszają się po internecie z większą sprawnością niż kilka lat temu. Aktualne dane zebrane przez GWI wskazują, że prześcignęli nawet młodsze pokolenia w wyszukiwaniu produktów w sieci (55 vs. 51 proc.). Reprezentacja tej grupy w reklamach nie jest jednak adekwatna do rzeczywistości – seniorzy są bardzo zróżnicowaną grupą odbiorczą. Eksperci Mobiem Polska radzą, by zdefiniować ją na nowo.
Jesień życia może mieć barwy Digital Festival
Generalizowanie cech i charakterystyk związane z przynależnością do danej grupy funkcjonuje na niemal każdej płaszczyźnie, zarówno w skali mikro, jak i makro. Wszyscy posługujemy się stereotypami, a także jesteśmy nimi zasypywani z różnych źródeł, również tych marketingowych. Choć ostatnimi czasy popularne i modne stało się słowo inkluzyjność, to w kontekście reklam kierowanych do starszych pokoleń, często bazują one na stereotypowym, często krzywdzącym obrazie osób po 50-ce, jako tych schorowanych i znudzonych życiem. Tymczasem to właśnie baby boomerzy, czyli pokolenie wyżu demograficznego, wprowadzili nowy rodzaj postrzegania „młodości”, któremu daleko od stagnacji.
– Już nawet młodsze pokolenia millenialsów dostrzega, że wiek, to coś, co mamy jedynie w głowie, to już nie kwestia samej fizyczności. Osoby „starsze” wcale nie czują się staro. Co więcej, grupa Silversów z roku na rok się powiększa i stale różnicuje pod względem prowadzonego stylu życia – dlatego warto, żeby marketerzy większą wagę przypisywali personalizacji odbiorcy-konsumenta uważając jednocześnie, aby nie wpaść w złudne i stereotypowe myślenie o tej generacji – komentuje Michał Giera z Mobiem Polska.
Zamykanie Silversów w jednej kategorii, w której przedstawiamy ich jako schorowanych i nieporadnych, jest krzywdzące – a dla marek zgubne. Focusowanie się zaledwie na młodszych pokoleniach, oznacza wykluczanie ogromnej liczby potencjalnych konsumentów. W 2020 roku osoby powyżej 50 roku życia stanowiły prawie 38 proc. całej ludności Polski. Według szacunków, do 2050 roku 40 proc. polskiego społeczeństwa będzie w wieku 60+, a na całym świecie liczba osób po 60 roku życia osiągnie 2,1 miliarda. I będą to osoby aktywnie korzystające z życia, mobilne i zapewne z podobnymi potrzebami co młodsze pokolenia – dodaje Magdalena Wąsikowska-Gal, Marketing Manager, Mobiem Polska.
Tegoroczny raport Silvers w E-commerce autorstwa Fundacji Kobiety e-biznesu, pokazuje jak sprawnie seniorzy mogą się poruszać w strefie wirtualnych zakupów. Sposród niemal 700 respondentów w wieku 60+, 65 proc. zdeklarowało, że przynajmniej raz w miesiącu dokonuje zakupu online, zaś 82 proc. z nich radzi sobie z tymi zakupami samodzielnie. Seniorzy są w stanie zupełnie niezależnie zarządzać swoimi platnościami online i korzystać z internetu na co dzień, w celu zaspokojenia swoich potrzeb. Mimo to, 1/3 uczestników badania wciąż chciałaby poszerzyć swoje umiejętności digitalowe i nauczyć się chociażby instalacji przydatnych programów komputerowych. To pozytywny znak, wskazujący na to, że pokolenie wyżu demograficznego jest zainteresowane dalszym rozwojem osobistym.
Nowoczesny Senior, przewodnik stworzony dla seniorów w internecie
Aby ułatwić seniorom zdobywanie nowych umiejętności i wyrównać szanse w dostępie do cyfrowej wiedzy, powstał przewodnik Nowoczesny Senior. To publikacja stworzona przez Fundację Digital Poland i nieodpłatnie dostępna do pobrania w wersji online. Krok po kroku wyjaśniane są w niej pojęcia internetu czy wi-fi oraz zasady instalacji i korzystania z najpopularniejszych witryn umożliwiających m.in. rozrywkę, podróże, umówienie wizyty do lekarza, kontakt ze znajomymi. Oprócz przedstawienia atrakcyjnych możliwości internetu, Nowoczesny Senior porusza również ważny temat cyberbezpieczeństwa, przestrzegając przed oszustami i phishingiem. Pokolenie „srebrnych wilków” dowodzi o swoim zainteresowaniu sferą digitalu i coraz aktywniej się w niej porusza. Nie wszystkie narzędzia są jednak jeszcze jasne – w odpowiedzi na ten problem powstał właśnie Nowoczesny Senior. W październiku 2022, na rynku książki ukazała się po raz pierwszy papierowa wersja przewodnika.
Silver tsunami – kim są dziś ludzie po 50
Silversi, czyli ludzie po 50-ce, to nierzadko osoby z ambicjami i planami, gotowe na wyzwania, chcące korzystać z życia na wielu poziomach. To osoby często aktywne zawodowo, społecznie, politycznie i nierzadko fizycznie. Jedną z bardziej inspirujących opowieści jasno wskazujących na to, że Silversi chcą być usłyszeni, jest historia ponad 80-letniej Japonki Masako Wakamiya, która stworzyła grę na Iphona – Hinadan. Kiedy proponowała stworzenie gry dla osób w starszym wieku, wielokrotnie spotykała się z odmową. Postanowiła więc sama działać i udało się – gra cieszy się dużą popularnością.
Jak wskazują dane z raportu GWI Baby Boomers – The digital boomer, w erze post-pandemicznej, czas jaki pokolenie baby boomer’ów (58-64 lat) spędza online w porównaniu z 2015 rokiem, nie zmienił się znacząco – zaledwie o 30 minut. Jednak zmienia się sposób, w jaki korzysta ono z Internetu.
Ponad dwukrotnie wzrosła aktywność seniorów na urządzeniach mobilnych, podczas gdy czas, jaki poświęcają na przeglądanie sieci na komputerach stacjonarnych, laptopach i tabletach, spada. Pokolenie wyżu demograficznego w znacznie mniejszym stopniu poluje na nowinki technologiczne niż generacja Z i millenialsi, niemniej, coraz częściej i odważniej eksplorują zdigitalizowany świat.
– Boomersi podczas pandemii dużo chętniej niż młodsze grupy wiekowe używali rządowych serwisów, kodów QR i umawiali się na szczepienia oraz poszukiwali informacji o wirusie w digitalu. Jak się również okazuje, doścignęli młodsze pokolenia w zakupach online (39 vs. 39 proc.), a nawet prześcignęli je w kwestii wyszukiwania produktów w sieci (55 vs. 51 proc.). Zatem, jest to grupa, którą trzeba zdefiniować na nowo, bez stereotypowego podejścia. Tylko w ten sposób będziemy w stanie do nich dotrzeć – tłumaczy Magdalena Wąsikowska-Gal.
Przez mobile gaming do serca konsumenta-silversa
Gdzie szukać punktu styku tej grupy odbiorców z marką? W jednym z najpopularniejszych mediów ostatnich lat – w grach mobilnych. Z raportu GWI The Gaming Playbook wynika, że osoby w wieku 55-64 lat regularnie grają w gry. Pomiędzy rokiem 2018 i 2020 dało się zaobserwować 32 proc. wzrost zainteresowania gamingiem w tej grupie wiekowej.
Generacja Z i millenialsi to znani i często targetowani gamerzy, jednak warto przyjrzeć się pokoleniom starszym i ich podejściu do gier, zwłaszcza, że dane są dość zaskakujące. Z raportu Newzoo wynika, że wśród pokolenia X aż 60 proc. ankietowanych deklaruje się jako gracze, a w gronie baby boomerów to aż nieco ponad 2 na 3 osoby. Średnio na gry przeznaczają kolejno: generacja X 4 godziny 25 minut, a pokolenie baby boomers 2,5 godziny tygodniowo.
Jedna i druga grupa najczęściej gra na urządzeniach mobilnych. Obydwa pokolenia twierdzą, że sięgają po gry głównie po to, aby wypełnić swój wolny czas i się zrelaksować. Ten fakt odzwierciedlają również ich preferencje w kierunku gier single player. Pokolenie X najczęściej wybiera łamigłówki, strzelanki i gry sportowe, natomiast osoby po 57 roku życia najchętniej sięgają po gry logiczne polegające na dopasowywaniu elementów, łamigłówki i gry stołowe (m.in. karcianki).
Przewodnik Nowoczesny Senior dostępny do pobrania tutaj: https://digitalpoland.org/publikacje/pobierz?id=8a23b459-47a7-4a2d-8072-533658ee6862