Pandemia przyspiesza cyfryzacj\u0119 biznesu, edukacji, administracji publicznej, opieki zdrowotnej. Korzystanie z technologii wymaga jednak pewnych umiej\u0119tno\u015bci, a tak\u017ce dost\u0119pu do odpowiedniej infrastruktury.\u00a0<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Pandemia Covid-19 spowodowa\u0142a zwi\u0119kszone zapotrzebowanie na technologi\u0119. Mn\u00f3stwo ludzi zosta\u0142o oddelegowanych do pracy w domu. Do zdalnej nauki ruszyli studenci i uczniowie, a zakupy i czynno\u015bci urz\u0119dowe przenios\u0142y si\u0119 do sieci. Wszystko wskazuje na to, \u017ce tak\u017ce po kryzysie cyfrowe us\u0142ugi i e-edukacja b\u0119d\u0105 bardziej powszechne. Jednak warto zauwa\u017cy\u0107, \u017ce aby z nich korzysta\u0107 potrzebne s\u0105 umiej\u0119tno\u015bci, sprz\u0119t i mo\u017cliwo\u015b\u0107 korzystania z Internetu. A z cyfrowym zapleczem nie jest najlepiej. W rankingu Digital Economy and Society Index 2019 opublikowanym przez Komisj\u0119 Europejsk\u0105 Polska pod wzgl\u0119dem cyfryzacji zajmuje dopiero 25. miejsce na 28 kraj\u00f3w. Ranking ten uwzgl\u0119dnia m.in. \u0142\u0105czno\u015b\u0107, kapita\u0142 ludzki, w tym kompetencje cyfrowe, wykorzystanie Internetu, integracj\u0119 technologii i e-us\u0142ugi publiczne. Czy Covid-19 spowoduje, \u017ce podskoczymy kilka miejsc w g\u00f3r\u0119?<\/p>\n Przed og\u0142oszeniem pandemii polska szko\u0142a w bardzo ograniczonym zakresie korzysta\u0142a ze zdalnej edukacji i nagle okaza\u0142o si\u0119, \u017ce nie ma innego wyj\u015bcia i od 25 marca taki model nauczania sta\u0142 si\u0119 faktem. Uczniowie otrzymywali list\u0119 zada\u0144 i materia\u0142y przez Librusa lub Vulkana, dwa najpopularniejsze dzienniki elektroniczne. Ministerstwo Cyfryzacji w celu wsparcia nauczycieli uruchomi\u0142o gov.pl\/zdalne lekcje, platform\u0119 dostosowan\u0105 do realizowanej w szko\u0142ach podstawy programowej. Zbierane s\u0105 tam og\u00f3lnodost\u0119pne materia\u0142y z sieci, zar\u00f3wno z du\u017cych projekt\u00f3w, takich jak epodr\u0119czniki.pl czy scholaris.pl, jak r\u00f3wnie\u017c z mniejszych platform, na przyk\u0142ad z lekcjewsieci.pl. Z platformy MEN epodreczniki.pl w okresie od 11 marca do 8 kwietnia br. korzysta\u0142o 460 tys. u\u017cytkownik\u00f3w generuj\u0105c dziennie ponad 2 mln ods\u0142on. Narz\u0119dzia do zdalnej nauki jak wida\u0107 s\u0105, ale jest jeden problem. \u017beby uczy\u0107 si\u0119 online potrzebny jest sprz\u0119t komputerowy, a tym nie wszyscy uczniowie dysponuj\u0105. Bywa \u017ce w domu jest kilkoro dzieci i jeden stary laptop.\u00a0Szacuje si\u0119, \u017ce w kraju brakuje od 200 do 500 tys. komputer\u00f3w da uczni\u00f3w, a wed\u0142ug oficjalnych danych Ministerstwa Cyfryzacji 13% gospodarstw domowych wci\u0105\u017c nie posiada dost\u0119pu do Internetu.\u00a0<\/strong>Ponad po\u0142owa z nauczycieli pytanych przez Og\u00f3lnopolskie Forum O\u015bwiatowe Nauczycieli potwierdza, \u017ce ma uczni\u00f3w, kt\u00f3rzy nie mog\u0105 odbywa\u0107 lekcji w systemie e-edukacji, wi\u0119c materialny do nauki dostarczaj\u0105 s\u0105siedzi albo szko\u0142a wysy\u0142a je tradycyjn\u0105 poczt\u0105. Trudno to nazwa\u0107 cyfrowym modelem nauczania. Dla wykluczonych cyfrowo powstaj\u0105 oddolne, spo\u0142eczne inicjatywy jak np. „Uwolnij Z\u0142omka” skupiaj\u0105ce osoby gotowe odda\u0107 na czas epidemii nieu\u017cywane laptopy czy komputery stacjonarne, drukarki czy smartfony do zdalnej nauki oraz tych, kt\u00f3rzy ch\u0119tnie je przyjm\u0105. Jak wida\u0107 nauczanie online wymaga nak\u0142ad\u00f3w zar\u00f3wno na sprz\u0119t jak i na Internet. Wci\u0105\u017c s\u0105 jeszcze obszary, gdzie \u017cadnego dost\u0119pu do Internetu nie ma, w 2018 roku wed\u0142ug danych Urz\u0105d Komunikacji Elektronicznej takich miejscowo\u015bci by\u0142o w Polsce 3568.<\/p>\n Europejski Indeks Gospodarki Cyfrowej i Spo\u0142ecze\u0144stwa Cyfrowego DESI tylko 12% polskich firm uzna\u0142 za firmy o wysokim stopniu digitalizacji.\u00a0<\/strong>Jest szansa, \u017ce kryzys epidemiczny nieco zmieni sytuacj\u0119. Wed\u0142ug Raportu \u201cDojrza\u0142o\u015b\u0107 technologiczna polskich firm\u201d opracowanego w listopadzie 2019 roku przez S&T, HPE i Infor, 29% badanych, zadeklarowa\u0142o, \u017ce profil kompetencyjny personelu i mentalny op\u00f3r zespo\u0142u utrudniaj\u0105 adaptacj\u0119 rozwi\u0105za\u0144 cyfrowych. Tymczasem pandemia spowodowa\u0142a, \u017ce pracodawcy skierowali do pracy w domu mn\u00f3stwo ludzi. Wielu z tych pracownik\u00f3w nie korzysta\u0142o dot\u0105d z system\u00f3w do pracy grupowej, czy wideokonefrencji, a teraz w przyspieszony tempie musieli zyska\u0107 nowe umiej\u0119tno\u015bci i prze\u0142ama\u0107 mentalny op\u00f3r. Mo\u017ce wi\u0119c pracownicy ch\u0119tniej b\u0119d\u0105 teraz zdobywa\u0107 nowe, cyfrowe kompetencje, skoro przekonali si\u0119, \u017ce nie taki diabe\u0142 straszny.\u00a0Epidemia SARS-CoV-2 mo\u017ce si\u0119 okaza\u0107 katalizatorem zmian.\u00a0<\/strong><\/p>\n Wed\u0142ug G\u0142\u00f3wnego Urz\u0119du Statystycznego. Z us\u0142ug e-administracji korzysta\u0142o 40 proc. obywateli (2019 r.), co jest przejawem wzrostu zainteresowania elektroniczn\u0105 form\u0105 kontaktu z administracj\u0105 publiczn\u0105, bowiem w 2018 roku odsetek ten wyni\u00f3s\u0142 35 proc. Dzi\u015b obywatele niemal wy\u0142\u0105cznie kontaktuj\u0105 si\u0119 z urz\u0119dami przez Internet.\u00a0Zatem w 2020 roku odsetek korzystaj\u0105cych z e-urz\u0119d\u00f3w znaczcie wzro\u015bnie.\u00a0<\/strong>Jak og\u0142osi\u0142 resort cyfryzacji 3 sierpnia, liczba profili zaufanych (koniecznych do za\u0142atwienia urz\u0119dowej sprawy przez Internet) wzros\u0142a i\u00a0za\u0142o\u017cy\u0142o go ju\u017c 7,6 mln os\u00f3b, z czego przez ostatni miesi\u0105c oko\u0142o 300 tys. W\u00a0dwa lata liczba ta powi\u0119kszy\u0142a si\u0119 o ponad pi\u0119\u0107 milion\u00f3w<\/strong>.<\/p>\n E-recepta zosta\u0142a wdro\u017cona tu\u017c przed pandemi\u0105 lekarze zacz\u0119li je wystawia\u0107 d 8 stycznia 2020 r..\u00a0Rz\u0105dowe Centrum System\u00f3w Informacyjnych Ochrony Zdrowia, w utworzonym przez S&T systemie e-zdrowie zarejestrowa\u0142o ju\u017c 200 milion\u00f3w recept.\u00a0<\/strong>Nawet ci, kt\u00f3rzy nie mieli zaufania do „nowych wynalazk\u00f3w” zobaczyli, jak technologia mo\u017ce u\u0142atwi\u0107 \u017cycie, bo e-recepta okaza\u0142a si\u0119 okaza\u0142a dobrodziejstwem. W leki mo\u017cna by\u0142o zaopatrzy\u0107 si\u0119 zdalnie, bez nara\u017cania zdrowia korzystaj\u0105c z konsultacji lekarskiej online lub telefonicznej.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Pandemia przyspiesza cyfryzacj\u0119 biznesu, edukacji, administracji publicznej, opieki zdrowotnej. Korzystanie z technologii wymaga jednak pewnych umiej\u0119tno\u015bci, a tak\u017ce dost\u0119pu do […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1409,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[93],"tags":[78],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-998","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-edukacja","tag-moja-edukacja"],"yoast_head":"\nW blasku i w cieniu zdalnej edukacji<\/strong><\/h3>\n
Home office i cyfrowe urz\u0119dy – prze\u0142amanie mentalnych barier<\/strong><\/h3>\n