Ekonomi\u015bci wskazuj\u0105, \u017ce aby utrzyma\u0107 p\u0142ynno\u015b\u0107 finansow\u0105 po kryzysie zwi\u0105zanym z koronawirusem, banki b\u0119d\u0105 musia\u0142y przeprowadzi\u0107 zmiany w kluczowych obszarach. Przyspieszy\u0107 ma proces cyfryzacji i rozw\u00f3j technologiczny, szczeg\u00f3lnie w kwestii wykorzystania architektury mikroserwis\u00f3w, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Zmianie ma ulec podej\u015bcie do zarz\u0105dzania aktywami, inwestycjami oraz polityki kredytowej. Banki maj\u0105 te\u017c zwi\u0119ksza\u0107 konkurencyjno\u015b\u0107 wzgl\u0119dem coraz bardziej innowacyjnych fintech\u00f3w, challenger i neo bank\u00f3w.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Cho\u0107 pierwsza fala niepewno\u015bci zwi\u0105zanej z epidemi\u0105 koronawirusa wydaje si\u0119 by\u0107 za nami, a kolejne obszary gospodarki rozpoczynaj\u0105 proces odmra\u017cania wygl\u0105da na to, \u017ce dla wielu bran\u017c to nie koniec zmian, a zaledwie ich pocz\u0105tek. Jednym z takich sektor\u00f3w jest niew\u0105tpliwie bankowo\u015b\u0107, na kondycji kt\u00f3rej odbi\u0142y si\u0119 ni\u017csze stopy procentowe, wakacje kredytowe oraz wszystkie inne ekonomiczne konsekwencje epidemii. Dzi\u015b, wobec prognoz ekonomist\u00f3w wskazuj\u0105cych na mo\u017cliwy spadek polskiego PKB o nawet 1%, banki stoj\u0105 zatem przed wyzwaniem sporych zmian.<\/p>\n Aby utrzyma\u0107 p\u0142ynno\u015b\u0107 finansow\u0105, sektor bankowy b\u0119dzie musia\u0142 wprowadzi\u0107 modyfikacje w kluczowych obszarach swojej dzia\u0142alno\u015bci. Przede wszystkim w podej\u015bciu do zarz\u0105dzania aktywami, inwestycjami czy ofertami dla klient\u00f3w. Konieczny b\u0119dzie tak\u017ce intensywny rozw\u00f3j technologiczny bran\u017cy finansowej, kt\u00f3ra zacznie wykorzystywa\u0107 dorobek architektury mikroserwis\u00f3w, uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Pojawi si\u0119 przestrze\u0144 na to, aby tradycyjna bankowo\u015b\u0107 mog\u0142a czerpa\u0107 inspiracj\u0119 w obszarze innowacji od zaawansowanych technologicznie fintech\u00f3w. Inaczej m\u00f3wi\u0105c, pandemia przyspieszy proces zmian, w kierunku kt\u00f3rych bankowo\u015b\u0107 zmierza\u0142a od momentu wej\u015bcia w \u017cycie dyrektywy PSD2<\/em>– m\u00f3wi Micha\u0142 Mazur, senior business development manager z INCAT.<\/p>\n <\/p>\n Jak t\u0142umaczy ekspert z INCAT, cho\u0107 banki od pewnego czasu pod\u0105\u017caj\u0105 \u015bcie\u017ck\u0105 cyfryzacji, do\u015bwiadczenia ostatnich miesi\u0119cy najprawdopodobniej mocno ten proces przyspiesz\u0105. Wraz z wybuchem pandemii organizacje stan\u0119\u0142y bowiem przed wieloma wyzwaniami, takimi jak konieczno\u015b\u0107 przeniesienia obs\u0142ugi klienta do sieci, organizacji pracy zdalnej dla pracownik\u00f3w oddzia\u0142\u00f3w czy poradzenia sobie ze wzrostem obci\u0105\u017ce\u0144 bankowo\u015bci elektronicznej i mobilnej. Dla wielu bank\u00f3w te nowe do\u015bwiadczenia oznaczaj\u0105 konieczno\u015b\u0107 dalszych modyfikacji okre\u015blonych obszar\u00f3w funkcjonowania dla poradzenia sobie z d\u0142ugoterminowymi k\u0142opotami finansowymi. Cho\u0107 czas na inwestycje w technologie wydaje si\u0119 z tej perspektywy nie najlepszy, wygl\u0105da na to, \u017ce aby zachowa\u0107 konkurencyjno\u015b\u0107 i klient\u00f3w, banki b\u0119d\u0105 zmuszone rozwin\u0105\u0107 si\u0119 technologicznie w stosunkowo nied\u0142ugim czasie.<\/p>\n Co wi\u0119cej, ze wzgl\u0119du na rosn\u0105c\u0105 w ostatnim czasie aktywno\u015b\u0107 bankowo\u015bci mobilnej i desktopowej, z kt\u00f3rej korzysta ju\u017c ponad 14 milion\u00f3w Polak\u00f3w, wa\u017cne b\u0119dzie wdro\u017cenie jeszcze bardziej zaawansowanych zabezpiecze\u0144, kt\u00f3re uchroni\u0105 klient\u00f3w i same banki przed zagro\u017ceniami niesionymi przez komunikacj\u0119 w sieci. Post\u0119powa\u0107 wi\u0119c b\u0119dzie automatyzacja proces\u00f3w, co mo\u017ce przynie\u015b\u0107 bankom dalekosi\u0119\u017cne oszcz\u0119dno\u015bci, zw\u0142aszcza w sytuacji gdy, po do\u015bwiadczeniach pandemii, jeszcze wi\u0119cej w\u0105tpliwo\u015bci b\u0119dzie wzbudza\u0107 zasadno\u015b\u0107 utrzymywania tak wielu stacjonarnych plac\u00f3wek bankowych oraz stanowisk, na kt\u00f3rych obowi\u0105zki mo\u017cna stosunkowo \u0142atwo przekaza\u0107 maszynie. Ponadto, jak zwraca uwag\u0119 Micha\u0142 Mazur, ze wzgl\u0119du na szybko rosn\u0105ce oczekiwania klient\u00f3w i konieczno\u015b\u0107 sta\u0142ego poszerzania oferty, banki b\u0119d\u0105 uzupe\u0142nia\u0107 infrastruktur\u0119 system\u00f3w monolitycznych, kt\u00f3re s\u0105 typowe dla bran\u017cy finansowej, o rozwi\u0105zania oparte na architekturze mikroserwis\u00f3w, czyli wielu niezale\u017cnych od siebie modu\u0142\u00f3w, realizuj\u0105cych okre\u015blon\u0105 funkcjonalno\u015b\u0107 w systemie. Tylko takie podej\u015bcie umo\u017cliwi odpowiedni poziom dynamiki rozwoju innowacyjnych funkcjonalno\u015bci.<\/p>\n B\u0119dzie to konieczne poniewa\u017c, aby zachowa\u0107 konkurencyjno\u015b\u0107, kluczowa b\u0119dzie szybka reakcja na to, czego oczekuj\u0105 klienci, a trudno to zrealizowa\u0107 w systemach monolitycznych, w kt\u00f3rych, w du\u017cym uproszczeniu, zmiana jednej funkcjonalno\u015bci poci\u0105ga za sob\u0105 konieczno\u015b\u0107 dostosowywania ca\u0142ego systemu. Mikroserwisy, kt\u00f3re charakteryzuj\u0105 si\u0119 du\u017c\u0105 skalowalno\u015bci\u0105 oraz elastyczno\u015bci\u0105, adresuj\u0105 ten problem i wydaj\u0105 si\u0119 by\u0107 jednym z w\u0142a\u015bciwych kierunk\u00f3w rozwoju. Do\u015bwiadczenia pandemii pokaza\u0142y, \u017ce w skrajnych sytuacjach decyduj\u0105cy jest czas, \u015bwiadomo\u015b\u0107 technologiczna i umiej\u0119tno\u015b\u0107 dostosowania si\u0119 do okoliczno\u015bci. Moim zdaniem to w\u0142a\u015bnie te czynniki, wspierane zaawansowan\u0105 technologi\u0105, zawa\u017c\u0105 na tym, kt\u00f3re instytucje przetrwaj\u0105 i utrzymaj\u0105 status konkurencyjnych graczy na rynku<\/em>– t\u0142umaczy ekspert.<\/p>\n To przekonanie podzielaj\u0105 autorzy raportu \u201cThe impact of artificial intelligence in the banking sector & how AI is being used in 2020\u201d (Business Insider), kt\u00f3rzy wskazuj\u0105 na jeszcze jeden aspekt, mianowicie oszcz\u0119dno\u015bci. Wed\u0142ug ich danych, \u0142\u0105czne potencjalne oszcz\u0119dno\u015bci dla bank\u00f3w wynikaj\u0105ce z implementacji aplikacji AI szacuje si\u0119 na 447 miliard\u00f3w dolar\u00f3w do 2023 roku, z czego 416 miliard\u00f3w dolar\u00f3w przypada na front i middle office. Nic wi\u0119c dziwnego, \u017ce a\u017c 75% bank\u00f3w wskazuje w swojej strategii rozwoju na plany zwi\u0105zane z implementacj\u0105 warstwy AI. Strategie te, wed\u0142ug wspomnianego raportu, bazuj\u0105 przede wszystkim na holistycznym podej\u015bciu, obejmuj\u0105cym AI zar\u00f3wno w obszarze administrowania danymi, zarz\u0105dzania zasobami ludzkimi, czy te\u017c, id\u0105c o wiele dalej, w tworzeniu linii biznesowych instytucji finansowych.<\/p>\n Na rosn\u0105ce znaczenie elastyczno\u015bci w bran\u017cy bankowej wskazuje tak\u017ce Capgemini, w swoim raporcie World Retail Banking Report. Wed\u0142ug ekspert\u00f3w, nowoczesna bankowo\u015b\u0107 b\u0119dzie si\u0119 wkr\u00f3tce opiera\u0107 na standardzie szybkiego wdro\u017cenia, podejmowania ryzyka biznesowego oraz upraszczania i automatyzowania proces\u00f3w wewn\u0119trznych. Oparcie tych przemian na technologii mikroserwis\u00f3w, wydaje si\u0119 wi\u0119c s\u0142usznym kierunkiem rozwoju.<\/p>\n Podkre\u015blmy, \u017ce zmiany w podej\u015bciu bank\u00f3w do innowacji rozpocz\u0119\u0142y si\u0119 jeszcze przed wybuchem pandemii. Za kluczowy uznaje si\u0119 rok 2019 rok oraz wdro\u017cenie unijnej dyrektywy PSD2 (Payment Services Directive 2), kt\u00f3rej celem jest bezpieczne wdro\u017cenie idei regulowanego open bankingu. Dyrektywa da\u0142a mo\u017cliwo\u015b\u0107 korzystania z tzw. otwartej bankowo\u015bci, inaczej m\u00f3wi\u0105c – kategorii us\u0142ug p\u0142atniczych \u015bwiadczonych przez zewn\u0119trznych dostawc\u00f3w (Third Party Providers). Dyrektywa pozwoli\u0142a takim podmiotom na dost\u0119p do rachunk\u00f3w u\u017cytkownika w r\u00f3\u017cnych bankach, realizacj\u0119 p\u0142atno\u015bci na zlecenie zewn\u0119trznego dostawcy czy te\u017c weryfikacj\u0119 kwoty na rachunku przed realizacj\u0105 us\u0142ugi.<\/p>\n Co kluczowe, realizacja za\u0142o\u017ce\u0144 otwartej bankowo\u015bci da\u0142a ogromne pole do rozwoju podmiotom spoza sektora bankowego, kt\u00f3re oferuj\u0105 us\u0142ugi finansowe, takim jak fintechy, challenger banki czy neo banki. Wdro\u017cenie dyrektywy spowodowa\u0142o, \u017ce tradycyjne banki stan\u0119\u0142y wi\u0119c przed konkurencj\u0105 w postaci podmiot\u00f3w pozabankowych, kt\u00f3re nadal maj\u0105 du\u017c\u0105 szans\u0119 na zaw\u0142aszczenie sporej cz\u0119\u015bci tortu, jakim jest rynek us\u0142ug finansowych. To wszystko sprawi\u0142o, \u017ce banki ju\u017c w ubieg\u0142ym roku zacz\u0119\u0142y dostrzega\u0107 konieczno\u015b\u0107 zmian w zakresie oferty i obs\u0142ugi klienta, tak aby dotrzyma\u0107 kroku fintechom, kt\u00f3re wr\u0119cz prze\u015bcigaj\u0105 si\u0119 w oferowaniu innowacji.<\/p>\n <\/p>\n Poza tym otwarta bankowo\u015b\u0107 zwi\u0119kszy\u0142a konkurencyjno\u015b\u0107 pomi\u0119dzy bankami. Pozwalaj\u0105c na pe\u0142n\u0105 analiz\u0119 nowego klienta w kontek\u015bcie dost\u0119pnych danych, dyrektywa PSD2 z jednej strony u\u0142atwia\u0142a personalizacj\u0119 oferty, ale z drugiej utrudni\u0142a utrzymanie lojalno\u015bci klienta. Rosn\u0105ca transparentno\u015b\u0107 bank\u00f3w i wi\u0119ksza konkurencyjno\u015b\u0107 wygenerowa\u0142a wi\u0119c nie tylko rozw\u00f3j produktowy, ale tak\u017ce, a mo\u017ce przede wszystkim – technologiczny.<\/p>\n Tak\u017ce specjali\u015bci z Deloitte nie maj\u0105 w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce banki powinny rozpocz\u0105\u0107 swoj\u0105 transformacj\u0119 technologiczn\u0105 ju\u017c teraz, jak wynika z raportu \u201cOpening banking through architecture re-engineering\u201d. Droga do nowoczesnej bankowo\u015bci, cho\u0107 stanowi wyzwanie, daje mo\u017cliwo\u015b\u0107 jeszcze szybszego wzrostu oraz tworzenia nowych modeli biznesowych. Wa\u017cne jednak, na co wskazuje Deloitte, by w ca\u0142ym procesie zmian nie zapomina\u0107 o aktualnym \u015brodowisku technicznym i ograniczeniach zwi\u0105zanych z funkcjonowaniem bran\u017cy bankowej, takich jak wymagana zgodno\u015b\u0107 z legislacj\u0105 czy mocno oprocedurowany ekosystem finansowy. W zwi\u0105zku z tym trudno m\u00f3wi\u0107 o rewolucji w bankowo\u015bci, a raczej o tworzeniu podwalin pod dalszy rozw\u00f3j technologiczny.<\/p>\n –\u00a0Wykorzystywanie sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego przynios\u0105 w bankowo\u015bci du\u017c\u0105 oszcz\u0119dno\u015b\u0107 czasu i koszt\u00f3w, a tak\u017ce wp\u0142yn\u0105 na cyberbezpiecze\u0144stwo, zw\u0142aszcza w kontek\u015bcie zapobiegania defraudacjom lub nadu\u017cyciom finansowym. Dla bank\u00f3w b\u0119dzie to tak\u017ce szansa na skuteczniejsze przewidywanie ryzyka operacyjnego, dzi\u0119ki jeszcze dok\u0142adniejszej analizie ogromnej ilo\u015bci r\u00f3\u017cnorodnych danych sp\u0142ywaj\u0105cych z wielu kana\u0142\u00f3w<\/em>\u00a0– podsumowuje Micha\u0142 Mazur.<\/p>\n Oprac. INCAT<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Ekonomi\u015bci wskazuj\u0105, \u017ce aby utrzyma\u0107 p\u0142ynno\u015b\u0107 finansow\u0105 po kryzysie zwi\u0105zanym z koronawirusem, banki b\u0119d\u0105 musia\u0142y przeprowadzi\u0107 zmiany w kluczowych obszarach. […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1417,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[88],"tags":[],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-995","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-biznes"],"yoast_head":"\nElastyczno\u015b\u0107 i bezpiecze\u0144stwo staj\u0105 si\u0119 konieczno\u015bci\u0105<\/strong><\/h3>\n
Zmiany nap\u0119dzane nie tylko przez pandemi\u0119<\/h3>\n