Rok 2019 by\u0142 dla polskiej bran\u017cy reklamy cyfrowej prze\u0142omowy \u2013\u00a0internet, wzorem rozwini\u0119tych rynk\u00f3w zachodnich, przegoni\u0142 pod wzgl\u0119dem nak\u0142ad\u00f3w reklamowych telewizj\u0119. Dwucyfrowe tempo rozwojowe reklamy online zosta\u0142o utrzymane, a jej warto\u015b\u0107 osi\u0105gn\u0119\u0142a prawie 5 mld z\u0142. W Europie pierwszy raz w historii wydatki na\u00a0digital\u00a0by\u0142y wy\u017csze od sumy wydatk\u00f3w na pozosta\u0142e segmenty medi\u00f3w (64,8 mld euro vs 63,7 mld euro). Co wi\u0119cej, eksperci przewiduj\u0105, \u017ce bran\u017ca internetowa, jako jedna z nielicznych, wyjdzie z nadchodz\u0105cego zastoju gospodarczego zwyci\u0119sk\u0105 r\u0119k\u0105 \u2013 wynika z najnowszego Raportu Strategicznego Internet 2019\/2020, wydanego przez IAB Polska.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Zmiana dominacji na rynku reklamowym w Polsce spodziewana by\u0142a ju\u017c od kilku lat, ale to w\u0142a\u015bnie ubieg\u0142y rok przyni\u00f3s\u0142 ten historyczny prze\u0142om. Internet wysun\u0105\u0142 si\u0119 na pozycj\u0119 lidera w torcie reklamowym, a co wi\u0119cej, obserwuj\u0105c bie\u017c\u0105ce trendy, nale\u017cy si\u0119 spodziewa\u0107, \u017ce ta dominacja b\u0119dzie si\u0119 zwi\u0119ksza\u0107.<\/p>\n \u2013 Tak dobry wynik bardzo cieszy. Reklama internetowa przez lata budowa\u0142a bardzo siln\u0105 pozycj\u0119 rynkow\u0105 i dzisiaj b\u0119dzie to procentowa\u0107. Wyra\u017anie pokazuje to te\u017c niedawne badanie IAB Polska dotycz\u0105ce wp\u0142ywu pandemii\u00a0koronawirusa\u00a0na firmy w naszej bran\u017cy. Daje to podstawy, aby wierzy\u0107, \u017ce reklama on-line nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji, ale r\u00f3wnie\u017c odegra kluczow\u0105 rol\u0119 w wychodzeniu z kryzysu oraz w odbudowie i transformacji gospodarki. To w\u0142a\u015bnie dzi\u0119ki reklamie online wszyscy przedsi\u0119biorcy b\u0119d\u0105 mogli wr\u00f3ci\u0107 do swojej dzia\u0142alno\u015bci i zach\u0119ci\u0107 konsument\u00f3w i klient\u00f3w do powrotu do korzystania z ich us\u0142ug i produkt\u00f3w. Reklama cyfrowa b\u0119dzie te\u017c jednym z g\u0142\u00f3wnych narz\u0119dzi dla tych, kt\u00f3rzy jeszcze s\u0105 na etapie transformacji cyfrowej. \u2013\u00a0<\/em>m\u00f3wi\u00a0W\u0142odzimierz Schmidt<\/strong>, prezes zarz\u0105du IAB Polska.<\/p>\n Bran\u017ca internetowa w Polsce mierzy si\u0119 obecnie z dwoma na poz\u00f3r przeciwstawnymi elementami: z jednej strony bardzo dobrymi wynikami w obszarze wydatk\u00f3w na reklam\u0119 cyfrow\u0105 w 2019 roku, a z drugiej jak ca\u0142a \u015bwiatowa gospodarka \u2013 wizj\u0105 dekoniunktury. W opinii ekspert\u00f3w bie\u017c\u0105cy rok powinien zako\u0144czy\u0107 si\u0119 dla komunikacji cyfrowej na nieznacznym plusie, w najgorszym przypadku za\u015b powt\u00f3rzy\u0107 wynik zesz\u0142oroczny.<\/p>\n \u2013 Tegoroczna edycja Raportu Strategicznego IAB Polska jest niecodzienna, poniewa\u017c publikowana w niecodziennych okoliczno\u015bciach pandemii. Internet jest obecnie kluczowym motorem rozwojowym gospodarki przysz\u0142o\u015bci, a cyfrowa edukacja przedsi\u0119biorstw sta\u0142a si\u0119 podstawow\u0105 potrzeb\u0105. Dzi\u0119ki niej polski biznes b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 si\u0119 dynamicznie rozwija\u0107, konkurowa\u0107 z europejskimi i globalnymi graczami oraz tworzy\u0107 nowe miejsca pracy nawet w trakcie zachwiania koniunktury. \u2013\u00a0<\/em>dodaje\u00a0W\u0142odzimierz Schmidt<\/strong>.<\/p>\n Pierwsza po\u0142owa 2020 roku unaoczni\u0142a bariery w sprawnym realizowaniu wielu aktywno\u015bci online oraz og\u00f3lnym rozwoju rynku cyfrowego w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji w kwietniu 2020 roku poda\u0142o, \u017ce wzrost zainteresowania e-us\u0142ugami, zar\u00f3wno oferowanymi centralnie, jak i lokalnie, by\u0142 co najmniej trzykrotny.\u00a0 Niestety papierowa biurokracja i niewystarczaj\u0105ca cyfryzacja administracji publicznej sta\u0142y si\u0119 szklanym sufitem dla wielu przedsi\u0119biorc\u00f3w i obywateli pr\u00f3buj\u0105cych prze\u0142\u0105czy\u0107 si\u0119 na cyfrowy obieg. Jak na d\u0142oni wida\u0107 tak\u017ce niewystarczaj\u0105ce wsparcie Pa\u0144stwa w rozw\u00f3j infrastruktury telekomunikacyjnej i jej ochron\u0119 jako krytycznej dla sprawnego funkcjonowania kraju.<\/p>\n Ju\u017c w pierwszych tygodniach wprowadzonych ogranicze\u0144, wywo\u0142anych pandemi\u0105 COVID-19, nast\u0105pi\u0142 niespotykany dot\u0105d wzrost zapotrzebowania na us\u0142ugi telekomunikacyjne i cyfrowe, a wysycenie sieci internetowej poszybowa\u0142o w g\u00f3r\u0119. Nie przek\u0142ada si\u0119 to jednak na pomno\u017cenie warto\u015bci rynku cyfrowego, co w wi\u0119kszej mierze na wy\u017csze koszty. Wst\u0119pne dane wskazuj\u0105, \u017ce w 2020 roku nale\u017cy spodziewa\u0107 si\u0119 nie tyle wzrostu liczby internaut\u00f3w, co intensywniejszego korzystania z\u00a0internetu\u00a0w postaci d\u0142u\u017cszego czasu sp\u0119dzanego online czy jednoczesnego korzystania z wielu urz\u0105dze\u0144 z dost\u0119pem do\u00a0internetu.<\/p>\n Ostateczny bilans zwi\u0105zany z ca\u0142o\u015bciowymi skutkami pandemii na kondycj\u0119 rynku online mo\u017cliwy b\u0119dzie do nakre\u015blenia jednak nie wcze\u015bniej ni\u017c przy okazji kolejnej edycji Raportu Strategicznego IAB Polska.<\/p>\n \u201eRaport Strategiczny Internet 2019\/2020\u201d to 17. edycja kompleksowej publikacji IAB Polska badaj\u0105cej rynek reklamy online. To podsumowanie funkcjonowania rynku internetowego w Polsce, wydarze\u0144 bran\u017cy marketingu i najnowszych trend\u00f3w.<\/p>\n Zawarte w Raporcie analizy dotycz\u0105 mi\u0119dzy innymi statystyk polskiego\u00a0internetu, poszczeg\u00f3lnych segment\u00f3w Raport mia\u0142 premier\u0119 30 czerwca 2020 roku.<\/p>\n
\ne-marketingu, narz\u0119dzi marketingu online i najnowszych wynik\u00f3w IAB Polska\/PwC\u00a0AdEx. Dane dotycz\u0105ce polskiego rynku zosta\u0142y wzbogacone o perspektyw\u0119 europejsk\u0105 i globaln\u0105. Om\u00f3wiono tak\u017ce perspektywy rozwojowe, spodziewane trendy, wyzwania i szanse. W ko\u0144cowej cz\u0119\u015bci Raportu znajduje si\u0119 opis dzia\u0142a\u0144 IAB Polska.<\/p>\n\n
\n