Zakupy online ciesz\u0105 si\u0119 coraz wi\u0119cej wi\u0119ksz\u0105 popularno\u015bci\u0105, przekonuj\u0105 si\u0119 do nich nawet najwi\u0119ksi sceptycy. Lecz jednocze\u015bnie \u2013 konkurencja stale ro\u015bnie, a jeden b\u0142\u0105d mo\u017ce ca\u0142kowicie zniech\u0119ci\u0107 do ciebie klienta. Dlatego sprawd\u017a, jakie cechy powinien mie\u0107 skuteczny e-sprzedawca, by nie tylko pozyska\u0107, ale tak\u017ce utrzyma\u0107 klient\u00f3w.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n 1. Sprawna komunikacja, sta\u0142y kontakt z klientem<\/strong><\/p>\n Niewa\u017cne, czy mowa jest o \u201etradycyjnym\u201d pracowniku handlowym, czy o e-sprzedawcy \u2013 podstaw\u0105 jest sprawna komunikacja z kupuj\u0105cym. A t\u0119 mo\u017cna rozumie\u0107 na kilka sposob\u00f3w. Z jednej strony to\u00a0jasna i czytelna komunikacja na stronie internetowej<\/strong>, czyli stworzenie prostego regulaminu zakup\u00f3w, udost\u0119pnienie informacji o produktach, sposobie i kosztach dostawy. Z drugiej strony to\u00a0obs\u0142uga posprzeda\u017cowa<\/strong>. Klient nie wie, co si\u0119 aktualnie dzieje z jego zam\u00f3wieniem, dlatego ty powiniene\u015b go o tym stale informowa\u0107. Kupuj\u0105cy ch\u0119tniej robi\u0105 zakupy w tych sklepach, kt\u00f3re na bie\u017c\u0105co wysy\u0142aj\u0105 maile o etapie realizacji zam\u00f3wienia.<\/p>\n 2. Prosty kontakt z e-sprzedawc\u0105<\/strong><\/p>\n Dobrze poinformowany klient to zadowolony klient. Z tego wzgl\u0119du nale\u017cy umo\u017cliwi\u0107 mu jak zadawanie pyta\u0144. Jak? Poprzez udost\u0119pnienie danych kontaktowych w\u00a0strategicznych miejscach<\/strong>, nie tylko w zak\u0142adce \u201ekontakt\u201d. Numer telefonu czy adres e-mail mo\u017ce pojawia\u0107 si\u0119 tak\u017ce w stopce, czy w g\u00f3rnej belce na stronie internetowej. Chat na stronie internetowej, umo\u017cliwiaj\u0105cy szybki kontakt z dzia\u0142em obs\u0142ugi klienta, to r\u00f3wnie\u017c ch\u0119tnie wykorzystywana przez kupuj\u0105cych funkcja.<\/p>\n 3. Reagowanie na potrzeby sezonowe<\/strong><\/p>\n Cz\u0119sto potrzeby konsument\u00f3w zmieniaj\u0105 si\u0119 wraz z sezonem, mog\u0105 by\u0107 r\u00f3wnie\u017c wynikiem aktualnej sytuacji w kraju czy na \u015bwiecie. Dlatego wa\u017cne jest, aby\u015b szybko reagowa\u0142, wyprzedzaj\u0105c w ten spos\u00f3b swoj\u0105 konkurencj\u0119.<\/p>\n 4. Zdolno\u015b\u0107 rozwi\u0105zywania problem\u00f3w<\/strong><\/p>\n Zn\u00f3w wr\u00f3cimy do sprawnej komunikacji, poniewa\u017c to ona jest najwa\u017cniejsza, szczeg\u00f3lnie w \u015bwiecie wirtualnych zakup\u00f3w. Klient nie wie, w jaki spos\u00f3b op\u0142aci\u0107 zam\u00f3wienie? A mo\u017ce pomyli\u0142 si\u0119 i do koszyka doda\u0142 nie to, co chcia\u0142? Osoby odpowiedzialne za kontakt z konsumentami powinny umie\u0107 rozwi\u0105zywa\u0107 takie problemy lub wiedzie\u0107, gdzie pozyska\u0107 odpowiedzi (odsy\u0142anie dzwoni\u0105cego do kolejnej osoby nigdy nie jest dobrze postrzegane). Warto te\u017c stworzy\u0107\u00a0FAQ<\/strong>, czyli list\u0119 najcz\u0119\u015bciej powtarzaj\u0105cych si\u0119 pyta\u0144, wraz z wyczerpuj\u0105cymi odpowiedziami.<\/p>\n 5. Szybko\u015b\u0107 i skuteczno\u015b\u0107<\/strong><\/p>\n E-zakupy maj\u0105 t\u0119 wad\u0119, \u017ce s\u0105 odroczone w czasie \u2013 klient nie otrzymuje od razu tego, co zam\u00f3wi\u0142 (wyj\u0105tkiem s\u0105 produkty elektroniczne). Dlatego bardzo wa\u017cna jest szybko\u015b\u0107 i skuteczno\u015b\u0107 w dostawie, a tak\u017ce sumienno\u015b\u0107. W przypadku niekt\u00f3rych e-sprzedawc\u00f3w standardem jest, \u017ce zam\u00f3wiony towar trafia do r\u0105k kupuj\u0105cego ju\u017c nast\u0119pnego dnia i\u00a0do tego warto d\u0105\u017cy\u0107<\/strong>.<\/p>\n Termin realizacji zam\u00f3wienia jest wyd\u0142u\u017cony? Dostawa si\u0119 op\u00f3\u017ani? Zawsze informuj o tym swoich klient\u00f3w \u2013 wtedy wyka\u017c\u0105 si\u0119 wi\u0119kszym zrozumieniem, ni\u017c w sytuacji, gdy kolejny dzie\u0144 czekaj\u0105 na swoj\u0105 przesy\u0142k\u0119, a jedyne, co mog\u0105 sprawdzi\u0107, to status realizacji zam\u00f3wienia widniej\u0105cy na stronie internetowej.<\/p>\n 6. Znajomo\u015b\u0107 sprzedawanych produkt\u00f3w<\/strong><\/p>\n Gdy klient przychodzi do sklepu stacjonarnego, mo\u017ce od razu dopyta\u0107 si\u0119 o produkt lub poprosi\u0107 o porad\u0119, co wybra\u0107. Wtedy wa\u017cne jest, aby sprzedawca dok\u0142adnie wiedzia\u0142, co ma w swojej ofercie. Nie inaczej jest w przypadku zakup\u00f3w online, cho\u0107 zwykle w inny spos\u00f3b jest to realizowane \u2013 poprzez dok\u0142adne,\u00a0precyzyjne opisy produkt\u00f3w<\/strong>, us\u0142ug. Nale\u017cy w nich zawrze\u0107 wszystkie te informacje, kt\u00f3re potrzebne s\u0105 do podj\u0119cia decyzji o zakupie (np. rozmiar, sk\u0142ad, dodatkowe funkcjonalno\u015bci).<\/p>\n 7. Podtrzymywanie relacji z klientem<\/strong><\/p>\n Na koniec warto jeszcze wspomnie\u0107 o podtrzymywaniu relacji z klientem. Jak e-sprzedawca mo\u017ce o to zadba\u0107? Jedn\u0105 z mo\u017cliwo\u015bci jest zach\u0119cenie do\u00a0zapisania si\u0119 do newslettera<\/strong>\u00a0(cz\u0119sto stosowan\u0105 praktyk\u0105 jest dodawanie gratis\u00f3w do zam\u00f3wienia, wysy\u0142anie kod\u00f3w rabatowych w zamian za wpisanie si\u0119 na list\u0119 subskrybent\u00f3w).<\/p>\n Inn\u0105 metod\u0105 jest\u00a0remarketing<\/strong>, czyli docieranie do tych os\u00f3b, kt\u00f3re ju\u017c odwiedzi\u0142y twoj\u0105 stron\u0119, sklep internetowy. Mo\u017cna tak\u017ce stworzy\u0107\u00a0program lojalno\u015bciowy<\/strong>, zach\u0119caj\u0105c tym samym do cz\u0119stszych zakup\u00f3w.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Zakupy online ciesz\u0105 si\u0119 coraz wi\u0119cej wi\u0119ksz\u0105 popularno\u015bci\u0105, przekonuj\u0105 si\u0119 do nich nawet najwi\u0119ksi sceptycy. Lecz jednocze\u015bnie \u2013 konkurencja stale […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1624,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[92],"tags":[78,84],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-924","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-e-commerce","tag-moja-edukacja","tag-moje-firma-i-praca"],"yoast_head":"\n