Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wp-content/plugins/wordfence/waf/bootstrap.php) is not within the allowed path(s): (/home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/:/home/klient.dhosting.pl/digitalfes/.tmp/:/demonek/www/public/bledy.demonek.com/:/usr/local/lsws/share/autoindex:/usr/local/php/:/dev/urandom:/opt/alt/php74/usr/share/pear/:/opt/alt/php74/usr/share/php:/opt/alt/php74/) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php on line 4
Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 14
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":897,"date":"2020-11-02T09:17:52","date_gmt":"2020-11-02T08:17:52","guid":{"rendered":"https:\/\/digitalfestival.pl\/?p=897"},"modified":"2021-10-20T17:17:38","modified_gmt":"2021-10-20T15:17:38","slug":"wspoldzielona-mobilnosc-w-czasach-pandemii","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/2023.digitalfestival.pl\/wspoldzielona-mobilnosc-w-czasach-pandemii\/","title":{"rendered":"Wsp\u00f3\u0142dzielona mobilno\u015b\u0107 w czasach pandemii"},"content":{"rendered":"
Polacy uwielbiaj\u0105 mobilno\u015b\u0107 jako us\u0142ug\u0119 (ang. Mobility as a Service) i deklaruj\u0105, \u017ce po pandemii nadal b\u0119d\u0105 z niej korzysta\u0107. Jednocze\u015bnie wci\u0105\u017c s\u0105 przywi\u0105zani do posiadania w\u0142asnego samochodu. Fundacja Digital Poland opublikowa\u0142a raport Mobility as a Service 2020 na temat kondycji polskiego i \u015bwiatowego rynku MaaS w dobie pandemii, uwzgl\u0119dniaj\u0105cego badanie nastroj\u00f3w konsument\u00f3w przed i w trakcie lockdownu, a tak\u017ce rodzime problemy legislacyjne i innowacyjne perspektywy na przysz\u0142o\u015b\u0107 wraz z komentarzami kluczowych przedstawicieli bran\u017cy wsp\u00f3\u0142dzielonej mobilno\u015bci m.in FREE NOW, Bolt czy iTaxi. Partnerami strategicznymi raportu s\u0105 firmy Straal i Visa.<\/strong><\/p>\n
G\u0142\u00f3wne wnioski z raportu:<\/strong><\/h3>\n
\n
Ankietowani, pytani o wykorzystanie us\u0142ug MaaS, deklaruj\u0105, \u017ce pandemia COVID-19 nie wp\u0142ynie na cz\u0119stotliwo\u015b\u0107, z jak\u0105 b\u0119d\u0105 z nich korzysta\u0107<\/li>\n
Pandemia uderzy\u0142a w finanse: Polacy wydaj\u0105 prawie o po\u0142ow\u0119 mniej na us\u0142ugi mobilno\u015bci wsp\u00f3\u0142dzielonej ni\u017c przed epidemi\u0105;<\/li>\n
Do najcz\u0119\u015bciej wybieranych aplikacji MaaS zalicza si\u0119 Ubera (54%), rowery miejskie (37%) i serwis JakDojad\u0119 (29%);<\/li>\n
Do najpopularniejszych us\u0142ug MaaS zalicza si\u0119 rowery miejskie (93%), wypo\u017cyczanie e-hulajn\u00f3g (81%) i wsp\u00f3\u0142dzielenie samochodu (75%);<\/li>\n
Najwi\u0119kszy potencja\u0142 rozwoju w\u015br\u00f3d os\u00f3b korzystaj\u0105cych z MaaS maj\u0105 samochody oraz skutery, czyli te us\u0142ugi, kt\u00f3re w tej chwili s\u0105 jeszcze ma\u0142o popularne;<\/li>\n
G\u0142\u00f3wne bariery w rozwoju sektora MaaS to przyzwyczajenie do korzystania z w\u0142asnego pojazdu oraz tradycyjnej komunikacji miejskiej;<\/li>\n
Ni\u017csze ceny i dok\u0142adna dezynfekcja pojazd\u00f3w s\u0105 wa\u017cne, ale r\u00f3wnie\u017c dost\u0119pno\u015b\u0107 (41%) i wygoda (40%) (jedna aplikacja agreguj\u0105ca wszystkie us\u0142ugi) s\u0105 w stanie przekona\u0107 do jeszcze cz\u0119stszego korzystania z MaaS;<\/li>\n
20% korzystaj\u0105cych z MaaS podpina kart\u0119 p\u0142atnicz\u0105 na sta\u0142e przy p\u0142aceniu za us\u0142ugi MaaS. Popularne jest tak\u017ce wykorzystanie jednorazowych p\u0142atno\u015bci \u2013 w zale\u017cno\u015bci od wybranego \u015brodka transportu korzystanie z p\u0142acenia w ten spos\u00f3b zadeklarowa\u0142o od 28% do 51% ankietowanych;<\/li>\n
Nie jeste\u015bmy jeszcze fanami pojazd\u00f3w autonomicznych, ale w przysz\u0142o\u015bci ch\u0119tnie przetestujemy skutery i rozwi\u0105zania wsp\u00f3\u0142dzielenia pojazd\u00f3w, w tym r\u00f3wnie\u017c autonomicznych.<\/li>\n<\/ul>\n
R\u00f3wno dwa lata temu Straal, w strategicznym partnerstwie z fundacj\u0105 Digital Poland, opublikowa\u0142 raport na temat MaaS. By\u0142 to pierwszy w Polsce tak kompleksowy raport badaj\u0105cy mobilno\u015b\u0107 jako us\u0142ug\u0119. W ci\u0105gu dw\u00f3ch lat bardzo wiele si\u0119 zmieni\u0142o. W\u0142a\u015bnie dlatego fundacja Digital Poland, wraz ze Straal oraz Visa, publikuje najnowsz\u0105 edycj\u0119 raportu zatytu\u0142owanego \u201ePandemia a wsp\u00f3\u0142dzielona mobilno\u015b\u0107. Stan i perspektywy polskiego rynku Mobility-as-a-Service w obliczu epidemii COVID-19\u201d.<\/strong><\/p>\n
<\/p>\n
W pierwszej cz\u0119\u015bci raportu postawiono nacisk na dog\u0142\u0119bn\u0105 analiz\u0119 \u015bwiatowego i rodzimego rynku wsp\u00f3\u0142dzielonej mobilno\u015bci przez pryzmat najpopularniejszych us\u0142ug (od mikromobilno\u015bci przez ride hailing, a\u017c po car sharing). Druga cz\u0119\u015b\u0107 po\u015bwi\u0119cona jest badaniu konsumenckiemu, kt\u00f3re zaowocowa\u0142o ciekawymi i niespodziewanymi wnioskami. Analizowano stosunek respondent\u00f3w do us\u0142ug wsp\u00f3\u0142dzielonej mobilno\u015bci przed wybuchem epidemii, w trakcie lockdownu i perspektywy na przysz\u0142o\u015b\u0107. Dzi\u0119ki przeprowadzonemu badaniu konsumenckiemu, mo\u017cliwe by\u0142o dog\u0142\u0119bne przeanalizowanie temat\u00f3w takich jak: poziom rozpoznawalno\u015bci i znajomo\u015bci us\u0142ug oraz aplikacji, a tak\u017ce tych z sektora finansowego, czyli m.in preferowane metody p\u0142atno\u015bci w\u015br\u00f3d u\u017cytkownik\u00f3w MaaS.<\/p>\n
Dokonano analizy zmian, jakie zasz\u0142y w bran\u017cy MaaS od momentu wydania pierwszej edycji raportu w pa\u017adzierniku 2018 roku.\u00a0Poddano weryfikacji postawione w\u00f3wczas tezy, uwzgl\u0119dniaj\u0105c kryzys epidemiczny, zamro\u017cenie gospodarki i niepewn\u0105 sytuacj\u0119 biznes\u00f3w opartych na mobilno\u015bci wsp\u00f3\u0142dzielonej.<\/strong>\u00a0Rozpatrzono, w jaki spos\u00f3b topowi gracze poradzili sobie (lub nie) z now\u0105 normalno\u015bci\u0105, spadkiem aktywno\u015bci u\u017cytkownik\u00f3w w zwi\u0105zku z lockdownem i niepewno\u015bci\u0105 spo\u0142eczn\u0105. We wsp\u00f3\u0142pracy z przedstawicielami rynku, przedstawiono problemy wyst\u0119puj\u0105ce na polskim rynku MaaS, w tym aspekty legislacyjne (np. Lex Uber). Ostatnia cz\u0119\u015b\u0107 raportu uwzgl\u0119dnia innowacyjne rozwi\u0105zania (m.in Mobility Hubs) na polskim rynku, a tak\u017ce og\u00f3lny zarys prognoz na przysz\u0142o\u015b\u0107.<\/p>\n
Dzi\u0119ki tak solidnej konstrukcji raportu oraz konsultacjom i komentarzom topowych ekspert\u00f3w oraz przedstawicieli bran\u017cy MaaS, mo\u017cliwe by\u0142o nakre\u015blenie pe\u0142nego obrazu bran\u017cy w tak niecodziennej sytuacji, jak dzisiejsza, zar\u00f3wno z punktu widzenia konsument\u00f3w, jak i jej przedstawicieli. Raport pokazuje, jak szybko Polacy przystosowuj\u0105 si\u0119 do zmian i jak otwieraj\u0105 si\u0119 na nowe technologie, a tak\u017ce to, \u017ce w niekt\u00f3rych obszarach wci\u0105\u017c pozostajemy tradycjonalistami.<\/p>\n
W raporcie wykorzystano dane pochodz\u0105ce z badania konsumenckiego. Badanie zosta\u0142o zrealizowane przez firm\u0119 IQS na zlecenie Straal\/Fundacja Digital Poland metod\u0105 CATI\/CAWI. Reprezentatywna pr\u00f3ba mieszka\u0144c\u00f3w miast o wielko\u015bci przynajmniej 100 tys. mieszka\u0144c\u00f3w w wieku 18 i wi\u0119cej lat. Wielko\u015b\u0107 pr\u00f3by wynios\u0142a N=1022. Badanie przeprowadzono w sierpniu 2020 roku.<\/p>\n