Na przestrzeni ostatnich dw\u00f3ch lat zapotrzebowanie na specjalist\u00f3w z zakresu elektromobilno\u015bci wzros\u0142o o ponad 200% i wci\u0105\u017c b\u0119dzie ros\u0142o – wynika z analiz ekspert\u00f3w firmy Bergman Engineering. Problem w tym, \u017ce takich in\u017cynier\u00f3w jest na polskim rynku jak na lekarstwo.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n W pierwszym kwartale 2020 roku w Polsce zarejestrowanych zosta\u0142o 587 samochod\u00f3w elektrycznych i 691 hybryd – donosi na podstawie statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producent\u00f3w Samochod\u00f3w (ACEA) portal elektrowoz.pl. W por\u00f3wnaniu z wynikami Niemiec (26 030) czy Francji (25 960) to ma\u0142y promil. Ju\u017c nawet nie ma sensu wspomina\u0107 o obiecanym przez premiera Morawieckiego 1 milionie elektrycznych aut na polskich drogach do 2025 roku (wed\u0142ug danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z ko\u0144ca marca 2020 by\u0142o ich 10 701). Niewielka wci\u0105\u017c konsumpcja, w stosunku do aut benzynowych i coraz mocniej krytykowanych diesli, to nie jedyny problem.<\/p>\n Mimo wielkich aspiracji i zap\u0119d\u00f3w, by na europejskiej autostradzie przeskoczy\u0107 na szybszy pas, pod wzgl\u0119dem rozwoju przemys\u0142u e-mobility wci\u0105\u017c jeste\u015bmy daleko w tyle.\u00a0<\/strong>Nawet gdyby na takie inwestycje znalaz\u0142y si\u0119 odpowiednie \u015brodki i dobrze przygotowane projekty, to i tak zabraknie r\u0105k do pracy. Jak m\u00f3wi\u00a0Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering<\/strong>,\u00a0popyt na us\u0142ugi in\u017cynier\u00f3w z tego sektora na przestrzeni ostatnich dw\u00f3ch lat wzr\u00f3s\u0142 o 200%<\/strong>. –\u00a0Jest to dynamicznie rozwijaj\u0105cy si\u0119 sektor, generuj\u0105cy bardzo du\u017co miejsc pracy w ramach jednego przedsi\u0119biorstwa. Potwierdzaj\u0105 to nasze wewn\u0119trze analizy z okresu ostatnich dw\u00f3ch lat, przeprowadzone na grupie firm poszukuj\u0105cych specjalist\u00f3w od elektromobilno\u015bci. Gdy rekrutacja otwiera si\u0119, takie przedsi\u0119biorstwo zatrudnia od przynajmniej kilkunastu do kilkudziesi\u0119ciu pracownik\u00f3w – in\u017cynier\u00f3w i specjalist\u00f3w, odpowiadaj\u0105cych za wszystkie procesy zwi\u0105zane z elektromobilno\u015bci\u0105\u00a0<\/em>– m\u00f3wi\u00a0<\/strong>Tomasz Szpikowski.<\/p>\n \u00a0<\/strong>O ile z problemem dost\u0119pu do wykwalifikowanej kadry walcz\u0105 wszystkie sektory, w kt\u00f3rych kluczow\u0105 rol\u0119 odgrywaj\u0105 do\u015bwiadczeni specjali\u015bci, jak np. bran\u017ca IT, o tyle w przypadku e-mobility sytuacja jest specyficzna.<\/p>\n –\u00a0W sektorze IT jest tak naprawd\u0119 znacznie \u0142atwiej, bo istnieje bardzo du\u017ca konkurencyjno\u015b\u0107 na rynku. S\u0105 setki firm, wci\u0105\u017c powstaj\u0105 nowe, a to rodzi poda\u017c i popyt na us\u0142ugi pracownik\u00f3w. Na rynku e-mobility takiej konkurencyjno\u015bci nie ma, albo jest znikoma. In\u017cynier\u00f3w czy technik\u00f3w maj\u0105cych do\u015bwiadczenie w testowaniu lub monta\u017cu baterii elektrycznych jest niewielu. Dla ka\u017cdej nowej inwestycji b\u0119dzie to spory problem<\/em>\u00a0– komentuje Tomasz Szpikowski.<\/p>\n \u00a0<\/strong>Z obserwacji Bergman Engineering wynika, \u017ce obecnie\u00a0najwi\u0119kszym problemem jest znalezienie specjalist\u00f3w z do\u015bwiadczeniem w testowaniu urz\u0105dze\u0144 elektrycznych<\/strong>\u00a0(in\u017cynierowie test\u00f3w odpowiadaj\u0105cy za testy ko\u0144cowe baterii elektrycznych – modu\u0142\u00f3w i ogniw akumulatora samochodu elektrycznego). Ma\u0142o dost\u0119pni na rynku s\u0105 tak\u017ce\u00a0specjali\u015bci z obszaru elektryki i elektrotechniki<\/strong>.<\/p>\n Poza tym firmy poszukuj\u0105\u00a0technik\u00f3w ds. baterii<\/strong>, kt\u00f3rzy s\u0105 odpowiedzialni za analiz\u0119 baterii w trakcie procesu monta\u017cu, analizuj\u0105 awarie i wprowadzaj\u0105 dzia\u0142ania zapobiegawcze powstawaniu tych awarii. Istotn\u0105 rol\u0119 w samym procesie produkcji baterii elektrycznych maj\u0105 tak\u017ce\u00a0technicy\/in\u017cynierowie ds. jako\u015bci baterii<\/strong>, kt\u00f3rzy przygotowuj\u0105 baterie do test\u00f3w oraz wykonuj\u0105 testy i audyty baterii. Poza tym poszukiwani s\u0105 ludzie na\u00a0stanowiska stricte produkcyjne<\/strong>\u00a0zwi\u0105zane z samym monta\u017cem baterii elektrycznej.<\/p>\n –\u00a0Obserwujemy rozw\u00f3j rynku electromobility nie tylko w kierunkach typowo produkcyjnych. Na znaczeniu zyskuj\u0105 r\u00f3wnie\u017c specjali\u015bci\u00a0<\/em>zajmuj\u0105cy si\u0119 systemami do rozlicze\u0144 us\u0142ug \u0142adowania samochod\u00f3w czy rezerwacji miejsc na stacjach \u0142adowania<\/em><\/strong>. Tym tematem s\u0105 ju\u017c zainteresowane du\u017ce koncerny i przedsi\u0119biorstwa energetyczne. Niestety w Polsce ten sektor jeszcze raczkuje, ale docelowo na pewno b\u0119d\u0105 potrzebni zar\u00f3wno tacy specjali\u015bci, jak i\u00a0<\/em>serwisanci baterii elektrycznych<\/em><\/strong>\u00a0<\/em>\u2013 dodaje Tomasz Szpikowski.<\/p>\n Przeci\u0119tna pensja in\u017cyniera testu z 3-letnim do\u015bwiadczeniem zawodowym waha si\u0119 w zale\u017cno\u015bci od lokalizacji miejsca pracy, znajomo\u015bci j\u0119zyk\u00f3w obcych i z\u0142o\u017cono\u015bci przeprowadzanych test\u00f3w,\u00a0od 7 do 9 tys. z\u0142 brutto<\/strong>. Jednak\u017ce\u00a0oczekiwania finansowe kandydat\u00f3w przy zmianie pracy s\u0105 wy\u017csze<\/strong>\u00a0i wynosz\u0105 ok. 10 tys. z\u0142 brutto.\u00a0<\/strong><\/p>\n Do plan\u00f3w i projekt\u00f3w mo\u017cna doda\u0107 jeszcze jeden, pozytywny aspekt. W drugiej po\u0142owie wrze\u015bnia Ministerstwo Klimatu poinformowa\u0142o, \u017ce zg\u0142osi\u0142o wol\u0119 przyst\u0105pienia Polski do Electric Vehicles Initiative. Do EVI nale\u017c\u0105 obecnie: Chile, Chiny, Finlandia, Francja, Kanada, Indie, Japonia, Meksyk, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Stany Zjednoczone, Szwecja oraz Wielka Brytania. Celem tej organizacji jest za\u015b popularyzacja i przyspieszenie rozwoju elektryfikacji transportu na ca\u0142ym \u015bwiecie. A zatem wola ju\u017c jest. Czy wystarczy zapa\u0142u do realizacji?<\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Na przestrzeni ostatnich dw\u00f3ch lat zapotrzebowanie na specjalist\u00f3w z zakresu elektromobilno\u015bci wzros\u0142o o ponad 200% i wci\u0105\u017c b\u0119dzie ros\u0142o – […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1723,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[96],"tags":[84,83],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-895","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-innowacje","tag-moje-firma-i-praca","tag-moje-innowacje"],"yoast_head":"\nNajbardziej po\u017c\u0105dani specjali\u015bci w bran\u017cy electromobility<\/strong><\/h3>\n
\u00a0Zajrzyjmy do portfeli specjalist\u00f3w od elektromobilno\u015bci. Ile mo\u017cna zarobi\u0107?<\/strong><\/h3>\n
Pop\u0142yniemy z pr\u0105dem? Wola rz\u0105du jest<\/strong><\/h3>\n