Pandemia przyspieszy\u0142a transformacj\u0119 cyfrow\u0105 w wielu sektorach gospodarki. W edukacji przyspieszenie to mia\u0142o jednak\u00a0do\u015b\u0107 powierzchowny\u00a0charakter. Dzia\u0142ania wprowadzone\u00a0w\u00a0kryzysowych miesi\u0105cach\u00a0by\u0142y\u00a0dora\u017ane\u00a0i chaotyczne\u00a0\u2013\u00a0wynika z najnowszego raportu\u00a0Fundacji Digital Poland.\u00a0Czy do\u015bwiadczenia ostatnich miesi\u0119cy sprawi\u0105,\u00a0\u017ce\u00a0szko\u0142y i uniwersytety lepiej poradz\u0105\u00a0sobie\u00a0z\u00a0drug\u0105 fal\u0105 pandemii?<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Lawinowy\u00a0wzrost\u00a0zachorowa\u0144\u00a0uderzy\u0142\u00a0w szko\u0142y<\/strong>.\u00a0Od poniedzia\u0142ku zdalnie\u00a0dzia\u0142a\u0107\u00a0b\u0119d\u0105\u00a0ju\u017c\u00a0wszystkie\u00a0plac\u00f3wki\u00a0w Polsce. Nowe obostrzenia maj\u0105 zahamowa\u0107 epidemi\u0119\u00a0koronawirusa.\u00a0To ju\u017c drugi taki sprawdzian\u00a0dla\u00a0uczni\u00f3w i nauczycieli.\u00a0Fundacja Digital Poland\u00a0w raporcie\u00a0<\/strong>„Technologia w s\u0142u\u017cbie spo\u0142ecze\u0144stwu. Czy Polacy zostan\u0105 spo\u0142ecze\u0144stwem 5.0?”\u00a0sprawdzi\u0142a,\u00a0jak\u00a0do\u015bwiadczenia\u00a0z pierwszego\u00a0lockdowu\u00a0wp\u0142yn\u0119\u0142y\u00a0na\u00a0opini\u0119\u00a0o\u00a0cyfrowej\u00a0edukacji.\u00a0Polacy w tym roku pozytywnie ocenili technologie u\u0142atwiaj\u0105ce im \u017cycie \u2013 ale patrz\u0105c na wyniki bada\u0144, nauka zdalna wcale im\u00a0go\u00a0nie u\u0142atwi\u0142a.<\/strong><\/p>\n Pierwsza fala pandemii zaskoczy\u0142a uczelnie\u00a0i szko\u0142y, kt\u00f3re z dnia na dzie\u0144 musia\u0142y przestawi\u0107 si\u0119 na kszta\u0142cenie w trybie zdalnym.\u00a0Niestety okaza\u0142o si\u0119, \u017ce edukacja na miar\u0119 japo\u0144skiego konceptu spo\u0142ecze\u0144stwa 5.0 nadal pozostaje w sferze marze\u0144.<\/strong>\u00a0Wykluczenie cyfrowe,\u00a0brak odpowiedniego sprz\u0119tu\u00a0oraz\u00a0szybkiego \u0142\u0105cza\u00a0sprawiaj\u0105, \u017ce kszta\u0142cenie uczni\u00f3w na odleg\u0142o\u015b\u0107 jest fikcj\u0105.<\/p>\n \u2013 Niezaprzeczalnie rok 2020 m\u00f3g\u0142 by\u0107 impulsem modernizacyjnym polskiej edukacji. Mieli\u015bmy szans\u0119 na potraktowanie nowych technologii i zdalnego nauczania, dzi\u015b u\u017cywanych z konieczno\u015bci, jako element codziennej pracy edukacyjnej.\u00a0Teraz wiemy, \u017ce szko\u0142a do tego przewrotu nie by\u0142a przygotowana.<\/strong>\u00a0Nauczyciele nie przeszli odpowiednich szkole\u0144 i cz\u0119sto przerzucali odpowiedzialno\u015b\u0107 na rodzic\u00f3w.\u00a0Niestety do tej pory niewiele by\u0142o konstruktywnych dzia\u0142a\u0144, kt\u00f3re zaznajamiaj\u0105 nauczyciela ze \u015bwiatem wirtualnym i jego\u00a0mo\u017cliwo\u015bciami w zdalnej edukacji\u00a0<\/strong>\u2013 wyja\u015bnia w raporcie Eliza Kruczkowska,\u00a0dyrektor ds. innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju.<\/p>\n Do\u015bwiadczenia\u00a0te\u00a0sprawi\u0142y, \u017ce nauka\u00a0przez\u00a0internet\u00a0w rankingu pozytywnie ocenianych technologii zaj\u0119\u0142a przedostatnie miejsce\u00a0z wynikiem 41 procent.\u00a0Chocia\u017c\u00a0ponad 3\/4\u00a0badanych\u00a0przyznaje, \u017ce ogl\u0105da filmy i programy\u00a0telewizyjne w\u00a0internecie,\u00a0to tylko 36\u00a0proc.\u00a0wykorzystuje\u00a0nowe\u00a0technologie\u00a0do zdalnej\u00a0edukacji.\u00a0<\/strong><\/p>\n Czy ostatnie miesi\u0105ce s\u0105 tylko stracon\u0105 szans\u0105?\u00a0W\u00a0por\u00f3wnaniu\u00a0do wiosny\u00a0z pewno\u015bci\u0105\u00a0poprawi\u0142a si\u0119 techniczna strona kszta\u0142cenia na odleg\u0142o\u015b\u0107.\u00a0Pa\u0144stwo w ramach dw\u00f3ch najwi\u0119kszych program\u00f3w \u201eZdalna szko\u0142a i \u201eZdalna szko\u0142a plus\u201d przeznaczy\u0142o na sprz\u0119t dla szk\u00f3\u0142 500 mln z\u0142.\u00a0Rz\u0105dowe\u00a0programy maj\u0105\u00a0pom\u00f3c sfinansowa\u0107 sprz\u0119t dla dzieci najbardziej potrzebuj\u0105cych i zagro\u017conych cyfrowym wykluczeniem.<\/p>\n \u2013\u00a036 proc. badanych w raporcie uczestniczy\u0142o w nauce zdalnej z wykorzystaniem\u00a0internetu.\u00a0Obserwuj\u0105c skal\u0119 obecnych zmian, mo\u017cemy za\u0142o\u017cy\u0107, \u017ce w przysz\u0142ym roku liczby te b\u0119d\u0105 wy\u017csze, a my nauczymy si\u0119 robi\u0107 to lepiej i efektywniej.<\/strong>\u00a0Niezaprzeczalnie cz\u0119\u015b\u0107 badanych dostrzega potencja\u0142 kszta\u0142cenia zdalnego i uwa\u017ca, \u017ce uczenie si\u0119 w spos\u00f3b tradycyjny nale\u017cy po\u0142\u0105czy\u0107 z edukacj\u0105 zdaln\u0105.\u00a0Idealnym modelem wydaje si\u0119 model hybrydowy<\/strong>\u00a0\u2013 tak samo,\u00a0jak rotacyjnie udaje si\u0119 nam pracowa\u0107 w biurowcach, a cz\u0119\u015b\u0107 spotka\u0144 za\u0142atwiamy online, szko\u0142a r\u00f3wnie\u017c powinna nauczy\u0107 si\u0119 wprowadza\u0107 narz\u0119dzia online, aby prowadzi\u0107 nowoczesne lekcje\u00a0\u2013 t\u0142umaczy Eliza Kruczkowska.<\/p>\n Cyfrowe kompetencje s\u0105\u00a0kluczem do umacniania\u00a0pozycji\u00a0Polski\u00a0w \u015bwiatowych rankingach innowacyjno\u015bci<\/strong>.\u00a0Jak podkre\u015blaj\u0105 autorzy raportu,\u00a0powinni\u015bmy zadba\u0107 o nowoczesn\u0105 edukacj\u0119, pobudzaj\u0105c\u0105 kreatywno\u015b\u0107 i przedsi\u0119biorczo\u015b\u0107,\u00a0kt\u00f3ra kszta\u0142tuj\u0119 umiej\u0119tno\u015bci korzystania z technologii\u00a0oraz\u00a0przyczynia\u00a0si\u0119\u00a0do ich powstawania.\u00a0Niew\u0105tpliwie\u00a0w dobie pandemii\u00a0pad\u0142o wiele barier opartych na l\u0119ku,\u00a0kt\u00f3re skutecznie utrudnia\u0142y wykorzystanie\u00a0innowacji.\u00a0Wdro\u017cenie narz\u0119dzi cyfrowych do zdalnego nauczania to dopiero pierwszy krok w stron\u0119 prawdziwie cyfrowej edukacji.<\/strong><\/p>\n Zdaniem ekspert\u00f3w\u00a0edukacja przysz\u0142o\u015bci\u00a0b\u0119dzie skuteczniejsza pod k\u0105tem przekazywania wiedzy oraz kszta\u0142towania kompetencji, ale te\u017c bardziej satysfakcjonuj\u0105ca dla uczni\u00f3w.\u00a0Radykalnie zmieni si\u0119 r\u00f3wnie\u017c rola nauczyciela,\u00a0a\u00a0to wszystko dzi\u0119ki wykorzystaniu AI.<\/p>\n \u2013\u00a0Systemy sztucznej inteligencji b\u0119d\u0105 rutynowo asystowa\u0107 nauczycielom w wykonywaniu tego typu zada\u0144, a nawet ich zast\u0119powa\u0107.\u00a0<\/strong>Edukacja b\u0119dzie w coraz wi\u0119kszym stopniu spersonalizowana, dostosowana do potrzeb ka\u017cdego ucznia z osobna. Dane dotycz\u0105ce profilu edukacyjnego ucznia, jego preferencji i mo\u017cliwo\u015bci intelektualnych stan\u0105 si\u0119 podstaw\u0105 zindywidualizowanych, sprofilowanych \u015bcie\u017cek kszta\u0142cenia, wykorzystuj\u0105cych mechanizmy gamifikacji i grywalizacji (czyli opartych na mechanizmach gry i rywalizacji)\u00a0\u2013 przewiduj\u0105 w raporcie dr hab. Katarzyna \u015aledziewska oraz dr hab. Renata W\u0142och, wsp\u00f3\u0142autorki ksi\u0105\u017cki ,,Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniaj\u0105 \u015bwiat\u2019\u2019.<\/p>\n W spo\u0142ecze\u0144stwie 5.0 edukacja b\u0119dzie nap\u0119dzana danymi oraz algorytmami<\/strong>. Wykorzystanie automatyzacji w pracy nauczycieli\u00a0pozwoli\u00a0im\u00a0na budowanie z relacji\u00a0z\u00a0podopiecznymi.<\/p>\n \u2013\u00a0Dzi\u0119ki asy\u015bcie system\u00f3w opartych na sztucznej inteligencji w zakresie przekazywania wiedzy b\u0119d\u0105 mogli po\u015bwi\u0119ci\u0107 znacznie wi\u0119cej czasu na rozwijanie konkretnych umiej\u0119tno\u015bci i kompetencji uczni\u00f3w.\u00a0<\/strong>Co wa\u017cne,\u00a0wychowawca\u00a0b\u0119dzie\u00a0r\u00f3wnie\u017c\u00a0rozumia\u0142 zasady dzia\u0142ania system\u00f3w sztucznej inteligencji i m\u00f3g\u0142 je modyfikowa\u0107, by zapobiega\u0107 niesprawiedliwemu,\u00a0zbyt ma\u0142o spersonalizowanemu\u00a0traktowaniu uczni\u00f3w\u00a0\u2013 dodaj\u0105.<\/p>\n Raport „Technologia w s\u0142u\u017cbie spo\u0142ecze\u0144stwu. Czy Polacy zostan\u0105 spo\u0142ecze\u0144stwem 5.0?”\u00a0jest dost\u0119pny do pobrania za darmo na stronie\u00a0Fundacji Digital Poland.<\/a>\u00a0Publikacja powsta\u0142a we wsp\u00f3\u0142pracy z IQS i pod patronatem Polpharmy.<\/p>\n Autor wpisu \/ Partner wpisu:<\/span>\n
Niezapowiedziany test\u00a0<\/strong><\/h3>\n
Cyfrowa edukacja\u00a0<\/strong><\/h3>\n
Sztuczna inteligencja\u00a0przysz\u0142o\u015bci\u0105 edukacji<\/strong><\/h3>\n
\nPaulina Szko\u0142a<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Pandemia przyspieszy\u0142a transformacj\u0119 cyfrow\u0105 w wielu sektorach gospodarki. W edukacji przyspieszenie to mia\u0142o jednak\u00a0do\u015b\u0107 powierzchowny\u00a0charakter. Dzia\u0142ania wprowadzone\u00a0w\u00a0kryzysowych miesi\u0105cach\u00a0by\u0142y\u00a0dora\u017ane\u00a0i chaotyczne\u00a0\u2013\u00a0wynika z […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1755,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[93],"tags":[78],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-886","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-edukacja","tag-moja-edukacja"],"yoast_head":"\n