W p\u0142atno\u015bciach nadchodzi kolejna zmiana.\u00a0Od 1 stycznia 2021 roku\u00a0wszystkie\u00a0europejskie\u00a0transakcje online\u00a0b\u0119d\u0105 posiada\u0142y dodatkowe zabezpieczenia\u00a0SCA.\u00a0Oznacza to, \u017ce ka\u017cda z p\u0142atno\u015bci wymaga od bank\u00f3w\u00a0dodatkowej\u00a0weryfikacji to\u017csamo\u015bci\u00a0klient\u00f3w.\u00a0Te dodatkowe zabezpieczenia\u00a0to szansa na mniejsz\u0105 liczb\u0119 oszustw i\u00a0rozw\u00f3j innowacyjnych metod p\u0142atno\u015bci.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Nowa unijna dyrektywa PSD2\u00a0nak\u0142ada na banki obowi\u0105zek silnego uwierzytelniania klienta (SCA).\u00a0Zmiana ma szczeg\u00f3lne znaczenie dla rynku e-commerce, kt\u00f3ry od lat razem z\u00a0fintechami\u00a0pr\u00f3buje\u00a0upro\u015bci\u0107\u00a0sposoby\u00a0p\u0142acenia w\u00a0internecie.<\/strong>\u00a0U\u017cytkownicy chc\u0105\u00a0dokonywa\u0107 transakcji\u00a0szybko i wygodnie.\u00a0\u00a0Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firm\u0119 Visa, a\u017c 55 proc.\u00a0konsument\u00f3w traci zainteresowanie zakupami online, je\u015bli na ich drodze pojawiaj\u0105 si\u0119 utrudnienia. SCA mo\u017ce by\u0107\u00a0kolejnym\u00a0z nich.\u00a0Jednak pozorne\u00a0obostrzenie daje szans\u0119 na rozw\u00f3j innowacyjnych metod p\u0142atno\u015bci\u00a0oraz zwi\u0119ksza\u00a0bezpiecze\u0144stwo w sieci.<\/p>\n \u2013 Wdro\u017cenie SCA mo\u017ce stanowi\u0107 dla firm z sektora e-commerce wyzwanie, ale mo\u017ce te\u017c by\u0107 szans\u0105.\u00a0Dzi\u0119ki odpowiedniemu przygotowaniu firmy mog\u0105 zmniejszy\u0107 liczb\u0119 oszustw i sprawi\u0107, \u017ce z trudem pozyskani klienci b\u0119d\u0105 mogli tak jak dotychczas p\u0142aci\u0107 w spos\u00f3b \u0142atwy i szybki.<\/strong>\u00a0Mog\u0105 te\u017c zyska\u0107 nowych klient\u00f3w, kt\u00f3rzy dzi\u0119ki dodatkowym zabezpieczeniom zaczn\u0105 dokonywa\u0107 zakup\u00f3w w\u00a0internecie\u00a0\u2013 podkre\u015bla w wywiadzie dla\u00a0Business\u00a0Insider\u00a0Polska<\/a><\/u>\u00a0Katarzyna Zubrzycka, dyrektor ds. relacji z detalistami i agentami rozliczeniowymi w Europie \u015arodkowo-Wschodniej, Visa.<\/p>\n Jednym z\u00a0rozwi\u0105za\u0144, kt\u00f3re\u00a0dzi\u0119ki nowym przepisom mo\u017ce zosta\u0107 wdro\u017cone do komercyjnego u\u017cytku,\u00a0jest biometria.<\/strong>\u00a0Dyrektywa PSD2 nak\u0142ada na banki konieczno\u015b\u0107 wykorzystania dw\u00f3ch, z trzech mo\u017cliwych spos\u00f3b weryfikacji: wiedza klienta (has\u0142o, PIN), posiadanie (smartphonu\u00a0lub karty) oraz cechy (odcisk palca lub skan twarzy).\u00a0Badanie przeprowadzone w raporcie\u00a0Fundacji Digital Poland\u00a0\u2018\u2019Technologia\u00a0w s\u0142u\u017cbie spo\u0142ecze\u0144stwu. Czy Polacy zostan\u0105 spo\u0142ecze\u0144stwem 5.0\u2019\u2019<\/a><\/u>\u00a0pokazuje,\u00a0\u017ce\u00a0ponad po\u0142owa\u00a0Polak\u00f3w\u00a0jest\u00a0gotowa\u00a0na p\u0142acenie za pomoc\u0105\u00a0danych biometrycznych.<\/p>\n \u2013 Rozwi\u0105zania biometryczne coraz mocniej s\u0105 obecne w naszym \u017cyciu. Ju\u017c teraz zaczynaj\u0105 odgrywa\u0107 du\u017c\u0105 rol\u0119 w p\u0142atno\u015bciach, m.in. do potwierdzania naszej to\u017csamo\u015bci w momencie zakupu. Jest to o tyle istotne, \u017ce z ko\u0144cem tego roku wchodzi w \u017cycie nowy przepis wynikaj\u0105cy z dyrektywy europejskiej, tzw. SCA, kt\u00f3ry wymaga od bank\u00f3w podw\u00f3jnej weryfikacji to\u017csamo\u015bci p\u0142ac\u0105cego.\u00a0I tu biometria sprawdza si\u0119 idealnie. Nasze dane pokazuj\u0105, \u017ce polscy konsumenci s\u0105 na nie otwarci i gotowi, doceniaj\u0105c szybko\u015b\u0107, wygod\u0119 i bezpiecze\u0144stwo tego typu rozwi\u0105za\u0144\u00a0<\/strong>\u2013 t\u0142umaczy w\u00a0Business\u00a0Insider\u00a0Polska<\/a><\/u>\u00a0Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.<\/p>\nNowy standard p\u0142atno\u015bci\u00a0\u00a0<\/strong><\/h3>\n