Dane zebrane z zarejestrowanych paragon\u00f3w w programach lojalno\u015bciowych Blovly, potwierdzaj\u0105, \u017ce na jesienny wzrost zachorowa\u0144 zareagowali\u015bmy z relatywnym spokojem, co przek\u0142ada si\u0119 na nasze nawyki zakupowe. Indywidualnej analizie poddano te\u017c wydatki mieszka\u0144c\u00f3w 5 najwi\u0119kszych miast Polski \u2013 w jaki spos\u00f3b koronawirus wp\u0142yn\u0105\u0142 na dokonywane przez nich zakupy?<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Na pocz\u0105tku marca wraz z pojawieniem si\u0119 pierwszych potwierdzonych przypadk\u00f3w koronawirusa, rz\u0105d zacz\u0105\u0142 stopniowo wprowadza\u0107 kolejne obostrzenia. Polacy szturmem ruszyli do sklep\u00f3w, przede wszystkim po artyku\u0142y podstawowe, takie jak produkty spo\u017cywcze z d\u0142u\u017csz\u0105 dat\u0105 przydatno\u015bci do spo\u017cycia, p\u0142yny do dezynfekcji, maseczki oraz chemi\u0119. Jednak tendencj\u0119 do ostro\u017cniejszego dysponowania bud\u017cetem wida\u0107, kiedy por\u00f3wnamy warto\u015bci paragon\u00f3w rok do roku. W analogicznym okresie 2019 r., warto\u015b\u0107 naszego koszyka by\u0142a a\u017c o 26 proc. wy\u017csza.<\/p>\n Podczas drugiej fali pandemii zachowania konsument\u00f3w nieco si\u0119 odwr\u00f3ci\u0142y. Strach zwi\u0105zany z koronawirusem i ewentualn\u0105 kwarantann\u0105 zmala\u0142. Klienci kupuj\u0105 mniej produkt\u00f3w, ale wydaj\u0105 stosunkowo wi\u0119cej pieni\u0119dzy. Polacy nie robi\u0105 ju\u017c zapas\u00f3w \u017cywno\u015bci, ale wybieraj\u0105 dro\u017csze produkty.<\/p>\n –\u00a0\u00a0Podczas pierwszej fali pandemii kupowali\u015bmy wi\u0119cej, ale taniej. Zaobserwowali\u015bmy, \u017ce przyzwyczajenia zakupowe polskich konsument\u00f3w r\u00f3\u017cni\u0105 si\u0119 od siebie znacz\u0105co w obu okresach. \u015arednia dzienna warto\u015b\u0107 paragonu w okresie 4 marca \u2013 2 kwietnia, wynios\u0142a 55 z\u0142. Natomiast w drugiej fali \u015brednia warto\u015b\u0107 koszyka kszta\u0142towa\u0142a si\u0119 ju\u017c na poziomie 89 z\u0142,<\/em>\u00a0<\/em><\/strong>co daje wzrost o 61,5 proc. Mo\u017ce to sugerowa\u0107, \u017ce czujemy si\u0119 spokojniejsi o nasz\u0105 sytuacj\u0119 finansow\u0105. Za to w pierwszych miesi\u0105cach trwania pandemii jednorazowo wk\u0142adali\u015bmy do koszyka wi\u0119cej produkt\u00f3w. Prawdopodobnie wynika to z faktu, \u017ce ch\u0119tniej robili\u015bmy zapasy, a do sklep\u00f3w, ze wzgl\u0119d\u00f3w bezpiecze\u0144stwa, wybierali\u015bmy si\u0119 rzadziej\u00a0<\/em>\u2013\u00a0m\u00f3wi Krystian Dylewski, General Manager 2take.it.<\/strong><\/p>\n Wzrost warto\u015bci paragonu w drugiej fali, w zestawieniu z mniejsz\u0105 liczb\u0105 produkt\u00f3w przek\u0142adaj\u0105 si\u0119 tak\u017ce na wzrost \u015bredniej ceny wybieranych przez konsument\u00f3w towar\u00f3w, kt\u00f3ry w stosunku do prze\u0142omu marca i kwietnia wynosi 15,4 proc.<\/p>\n <\/p>\n Dane z systemu Blovly pokazuj\u0105, w jaki spos\u00f3b kszta\u0142towa\u0142y si\u0119 zachowania mieszka\u0144c\u00f3w pi\u0119ciu najwi\u0119kszych miast w Polsce. Wnioski? Og\u00f3lne trendy konsumenckie w wi\u0119kszo\u015bci aglomeracji pozostaj\u0105 zbli\u017cone, cho\u0107 zdarzaj\u0105 si\u0119 wyj\u0105tki.<\/p>\n – W okresie marzec \u2013 kwiecie\u0144 najwi\u0119cej wydawali mieszka\u0144cy Krakowa, a najmniej mieszka\u0144cy \u0141odzi. Natomiast od wrze\u015bnia do pa\u017adziernika w Warszawie, \u0141odzi, Poznaniu i Wroc\u0142awiu odnotowali\u015bmy wzrost warto\u015bci paragon\u00f3w \u2013 odwrotna tendencja zarysowa\u0142a si\u0119 jedynie w Krakowie\u00a0<\/em>\u2013\u00a0<\/em>komentuje Krystian Dylewski, 2take.it.<\/strong><\/p>\n W pierwszej fali koronawirusa to w\u0142a\u015bnie w stolicy Ma\u0142opolski zanotowano najwy\u017csz\u0105 \u015bredni\u0105 dzienn\u0105 kwot\u0119 na paragonie w wysoko\u015bci 139 z\u0142. Z kolei w drugiej fali, przy takiej samej ilo\u015bci produkt\u00f3w, kt\u00f3re l\u0105dowa\u0142y w koszykach krakowiacy kupowali produkty nieco ta\u0144sze. Co wi\u0119cej, Krak\u00f3w jako jedyne miasto odnotowa\u0142 wtedy spadek warto\u015bci paragonu. By\u0107 mo\u017ce wynika to z faktu, \u017ce stolica Ma\u0142opolski dosy\u0107 wcze\u015bnie sta\u0142a si\u0119 \u017c\u00f3\u0142t\u0105 stref\u0105.<\/p>\n Na drugim miejscu pod wzgl\u0119dem wydatk\u00f3w w pierwszej fali plasuje si\u0119 Warszawa ze \u015bredni\u0105 warto\u015bci\u0105 koszyka 83,5 z\u0142. Jednak w przeciwie\u0144stwie do Krakowa, widzimy 40% wzrost warto\u015bci paragonu dla drugiej fali. W pierwszej fali warszawiacy kupowali wi\u0119cej produkt\u00f3w ni\u017c mieszka\u0144cy \u0141odzi, Poznania czy Wroc\u0142awia, gdzie zarejestrowano najmniejsz\u0105 liczb\u0119 produkt\u00f3w na paragonie na pocz\u0105tku pandemii. Por\u00f3wnuj\u0105c do siebie obie fale, widzimy, \u017ce w \u0141odzi zarejestrowano najwi\u0119kszy wzrost kwoty na paragonie w por\u00f3wnaniu do pierwszego okresu, o blisko 60%, co mo\u017ce \u015bwiadczy\u0107 o tym, \u017ce \u0142odzianie podeszli do drugiej fali pandemii z wi\u0119kszym dystansem i mniejszymi obawami.<\/p>\n <\/p>\n Jak podaje Deloitte[1]<\/a>\u00a0polscy konsumenci nie wr\u00f3cili do swoich zakupowych przyzwyczaje\u0144 sprzed koronawirusa. Sytuacja epidemiczna w kraju nadal jest dynamiczna, zmieniaj\u0105 si\u0119 wprowadzane przepisy covidowe i obostrzenia. Mali i \u015bredni przedsi\u0119biorcy nadal potrzebuj\u0105 wsparcia, nie tylko na poziomie og\u00f3lnopolskim, ale i na tym lokalnym, samorz\u0105dowym.<\/p>\n –\u00a0W obliczu wyzwania stoi obecnie, nie tylko krajowa gospodarka, ale r\u00f3wnie\u017c lokalni przedsi\u0119biorcy oraz zarz\u0105dcy miast i gmin. Tym ostatnim z pomoc\u0105 mog\u0105 przyj\u015b\u0107 dane pozyskiwane za pomoc\u0105 program\u00f3w lojalno\u015bciowych dedykowanych konkretnym o\u015brodkom miejskim. To kopalnia informacji, dzi\u0119ki kt\u00f3rym mo\u017cemy dowiedzie\u0107 si\u0119 m.in. gdzie dokonywane s\u0105 zakupy, jaka jest \u015brednia warto\u015b\u0107 koszyka i jakie kategorie produkt\u00f3w najcz\u0119\u015bciej wybieraj\u0105 konsumenci.<\/em>\u00a0Ich analiza przy wsparciu algorytm\u00f3w AI u\u0142atwia zarz\u0105dzanie handlem w mie\u015bcie i pozwala wspiera\u0107 lokalny biznes. Samorz\u0105dy mog\u0105 zobaczy\u0107 czarno na bia\u0142ym, jak radz\u0105 sobie poszczeg\u00f3lne przestrzenie handlowe i mog\u0105 bardziej \u015bwiadomie podejmowa\u0107 decyzje o tym jak je wspiera\u0107\u00a0<\/em>\u2013\u00a0m\u00f3wi Micha\u0142 Dylewski, szef program\u00f3w lojalno\u015bciowych w 2take.it<\/strong><\/p>\n Programy lojalno\u015bciowe dedykowane miastom pomagaj\u0105 r\u00f3wnie\u017c zach\u0119ca\u0107 mieszka\u0144c\u00f3w do wsparcia lokalnych punkt\u00f3w handlowych i us\u0142ug. Jak wynika z niedawnej analizy McKinsey, pandemia zachwia\u0142a lojalno\u015bci\u0105 konsument\u00f3w. Ponad 60 proc. z nich od marca 2020 pr\u00f3bowa\u0142o nowych zachowa\u0144 zakupowych. Zw\u0142aszcza teraz warto zatem zawalczy\u0107 o zjednanie sobie przychylno\u015bci klient\u00f3w.<\/p>\n Przeanalizowane dane z paragon\u00f3w zarejestrowanych w programach lojalno\u015bciowych systemu Blovly, pochodz\u0105 z okres\u00f3w 4.03.2020 \u2013 2.04.2020 oraz 14.09.2020 – 13.10.2020, kt\u00f3re mo\u017cna przyj\u0105\u0107 za pocz\u0105tek odpowiednio pierwszej i drugiej fali pandemii. Pierwszy analizowany okres rozpoczyna wykrycie pierwszego przypadku koronawirusa w Polsce. Drugi natomiast obejmuje znaczne jesienne wzrosty zachorowa\u0144 (19 wrze\u015bnia po raz pierwszy odnotowano w Polsce ponad 1000 nowych przypadk\u00f3w koronawirusa)<\/p>\n [1]<\/a>\u00a0Raport pt.\u00a0\u201eGlobal State of the Consumer Tracker:\u00a0https:\/\/www2.deloitte.com\/us\/en\/insights\/industry\/retail-distribution\/consumer-behavior-trends-state-of-the-consumer-tracker.html<\/a><\/p>\n Autor wpisu \/ Partner wpisu:<\/span>Kwarantanna a zakupy \u2013 jak kszta\u0142towa\u0142y si\u0119 trendy konsumenckie<\/strong><\/h3>\n
Druga fala przynios\u0142a wi\u0119ksz\u0105 stabilno\u015b\u0107<\/strong><\/h3>\n
Koronawirus a zakupy mieszka\u0144c\u00f3w poszczeg\u00f3lnych miast<\/strong><\/h3>\n
Dane zakupowe mog\u0105 wesprze\u0107 miasta w drugiej fali<\/strong><\/h3>\n
Koronawirus, zakupy i lojalno\u015b\u0107 klient\u00f3w<\/strong><\/h3>\n
\nLightscape<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Dane zebrane z zarejestrowanych paragon\u00f3w w programach lojalno\u015bciowych Blovly, potwierdzaj\u0105, \u017ce na jesienny wzrost zachorowa\u0144 zareagowali\u015bmy z relatywnym spokojem, co […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1797,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[88,92],"tags":[20],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-870","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-biznes","category-e-commerce","tag-moje-firma-praca"],"yoast_head":"\n