Cyfrowe wykluczenie od zawsze by\u0142 powa\u017cnym problemem w naszym spo\u0142ecze\u0144stwie. Jednak\u017ce, pandemia znacz\u0105co zmieni\u0142a skal\u0119 jego skal\u0119. Przed wybuchem epidemii koronawirusa wykluczenie oznacza\u0142o raczej mniejszy i ograniczony dost\u0119p do interesuj\u0105cych materia\u0142\u00f3w i tre\u015bci, funkcji i aktywno\u015bci, jak zakupy online, mobilna bankowo\u015b\u0107. Z kolei pandemia nie tyle nasili\u0142a istniej\u0105cy ju\u017c problem, co przyczyni\u0142a si\u0119 do absolutnego wykluczenia i odci\u0119cia jednostki od edukacji w og\u00f3le. O tym, jak wygl\u0105da\u0142o cyfrowe wykluczenie przed pandemi\u0105 i w jej trakcie opowiada Pawe\u0142 Biarda, prezes i Cz\u0142onek Zarz\u0105du ds. Komercyjnych w firmie NEXERA w rozmowie z Jerzym Telesi\u0144skim.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Jerzy Telesi\u0144ski: Szybkie, stabilne \u0142\u0105cze internetowe we wsp\u00f3\u0142czesnym \u015bwiecie jest chyba r\u00f3wnie wa\u017cne jak kiedy\u015b woda czy pr\u0105d. Na Pa\u0144stwa stronie przeczyta\u0142em arcyciekaw\u0105 rzecz. Mianowicie, \u017ce to jest te\u017c kwestia, kt\u00f3ra brzmi w ramach Digital Festivalu, \u017ce ta cyfryzacja, to dostarczanie wydajnego \u0142\u0105cza internetowego to odpowied\u017a na absolutnie realne potrzeby ludzi, spo\u0142ecze\u0144stwa, lokalnych spo\u0142eczno\u015bci. Nie jest to kwestia tylko rozrywki, tak jak przed pandemi\u0105 mo\u017cna by\u0142oby pomy\u015ble\u0107, \u017ce internet to gaming, to s\u0142uchanie muzyki, to YouTube. Dzi\u0119ki \u015bwiadomo\u015bci, jaka to jest wa\u017cna odpowiedzialno\u015b\u0107 Pa\u0144stwo przyczyniaj\u0105 si\u0119 do realizacji cel\u00f3w edukacyjnych, do wyr\u00f3wnywania szans dzieci i m\u0142odzie\u017cy z ma\u0142ych miejscowo\u015bci, z obszar\u00f3w wiejskich. Maj\u0105 Pa\u0144stwo taki program, kt\u00f3ry wspiera rozw\u00f3j dyrektor\u00f3w i lider\u00f3w, kt\u00f3rzy w swojej pracy wykorzystuj\u0105 potencja\u0142u internetu i technologii. I tak w\u0142a\u015bnie dlatego chcia\u0142bym zacz\u0105\u0107 od tego, \u017ce to jest wielka odpowiedzialno\u015b\u0107, to jest ta wizja, kt\u00f3ra kieruje spojrzenie daleko w przysz\u0142o\u015b\u0107 i Pa\u0144stwo sobie taki ambitny cel r\u00f3wnie\u017c stawiaj\u0105.<\/strong><\/p>\n Pawe\u0142 Biarda, prezes i Cz\u0142onek Zarz\u0105du ds. Komercyjnych w firmie NEXERA<\/strong>: Tak, nasze ambicje, tak jak Pan powiedzia\u0142, wykraczaj\u0105 mocno poza jedynie zbudowanie infrastruktury i po prostu jej udost\u0119pnienie. Uwa\u017camy, \u017ce dzi\u0119ki temu, \u017ce ta sie\u0107 \u015bwiat\u0142owodowa, kt\u00f3r\u0105 budujemy g\u0142\u00f3wnie w terenach wiejskich, ma\u0142ych miasteczek, to jest taki element, kt\u00f3ry spowoduje istotn\u0105 popraw\u0119 jako\u015bci \u017cycia. I faktycznie to, o czym pomy\u015bleli\u015bmy na samym pocz\u0105tku, gdy startowali\u015bmy nasz\u0105 drog\u0119 z firm\u0105 i z tym projektem to by\u0142o takie pytanie, w kt\u00f3rym miejscu najlepiej dodatkowo takie dzia\u0142ania poza inwestycyjne powinni\u015bmy skupi\u0107. Edukacja i szko\u0142a jako miejsce, w kt\u00f3rym mo\u017cemy obserwowa\u0107 najbardziej taki d\u0142ugotrwa\u0142y, ale te\u017c najbardziej istotny efekt dzia\u0142a\u0144 pokazuj\u0105cych to, w jaki spos\u00f3b efektywnie wykorzysta\u0107 infrastruktur\u0119 by\u0142o takim czym\u015b oczywistym. Program, o kt\u00f3rym Pan wspomnia\u0142, to nie tyle nasz program, program fundacji Humanites, ale program, w kt\u00f3rym uczestniczymy od jakiego\u015b czasu, czyli Akademia Przyw\u00f3dztwa Lider\u00f3w O\u015bwiaty, gdzie dyrektorzy szk\u00f3\u0142 i nauczyciele ucz\u0105 si\u0119 jak traktowa\u0107 szko\u0142\u0119 nie tylko jako miejsce, w kt\u00f3rym wykonuje si\u0119 swoj\u0105 prac\u0119 polegaj\u0105c\u0105 na tym, \u017ce trzeba przekaza\u0107 wiedz\u0119 i odpyta\u0107 ucznia z tego, jak j\u0105 przyswoi\u0142, ale jest to miejsce, w kt\u00f3rym kszta\u0142tuje si\u0119 jednostki, kszta\u0142tuje si\u0119 ucznia, wypuszcza si\u0119 go na koniec procesu edukacyjnego na \u015bwiat z ca\u0142ym baga\u017cem tego, z czym zetkn\u0105\u0142 si\u0119 w szkole. Ca\u0142ym baga\u017cem nie tylko wiedzy, kt\u00f3r\u0105 przekazano, ale r\u00f3wnie\u017c postaw, tego w jaki spos\u00f3b nauczyciele pracowali z nim, ale te\u017c pracowali ze sob\u0105 w zespole, w jaki spos\u00f3b dyrektor szko\u0142y pe\u0142ni\u0142 w\u0142a\u015bnie rol\u0119 lidera. To bardzo ciekawy program, dlatego zdecydowali\u015bmy si\u0119 w nim uczestniczy\u0107. On w\u0142a\u015bnie pomaga nam realizowa\u0107 nasz\u0105 misj\u0119 w regionach, w kt\u00f3rych powstaje nasza sie\u0107<\/p>\n Cyfrowe wykluczenie, te nier\u00f3wno\u015bci \u2013 tu przede wszystkim ju\u017c chyba chodzi o to, \u017ce wszystkie obszary \u017cycia w tej chwili s\u0105 cyfrowe, r\u00f3wnie\u017c te narz\u0119dzia, do kt\u00f3rych uczniowie w\u0142a\u015bnie albo maj\u0105 do nich dost\u0119p, albo nie maj\u0105 i chodzi o t\u0119 barier\u0119, i o pr\u00f3b\u0119 zmniejszania tych nier\u00f3wno\u015bci.<\/strong><\/p>\n Tak, cyfrowe wykluczenie to w og\u00f3le jest ciekawy temat, bo ono r\u00f3\u017cnie wygl\u0105da, te bariery r\u00f3\u017cnie wygl\u0105daj\u0105 w r\u00f3\u017cnych czasach. Mieli\u015bmy czasy zwyczajne i czasy mamy obecnie nadzwyczajne \u2013 pandemiczne. W czasach zwyczajnych mo\u017cna by\u0142o powiedzie\u0107, \u017ce to cyfrowe wykluczenie powodowa\u0142o, \u017ce zamykany by\u0142 dost\u0119p do \u0142atwiejszych \u2013 je\u017celi m\u00f3wimy o szkole, oczywi\u015bcie \u2013 do \u0142atwiejszych tre\u015bci, do ciekawszych tre\u015bci, do ciekawszych szkole\u0144, ale poza szko\u0142\u0105 r\u00f3wnie\u017c do pewnych takich sfer \u017cycia, kt\u00f3re dosy\u0107 aktywnie rozwijaj\u0105 si\u0119 w naszym spo\u0142ecze\u0144stwie i wykorzystywane s\u0105 przez nasze spo\u0142ecze\u0144stwo, czyli na przyk\u0142ad do zakup\u00f3w online, do bankowo\u015bci zdalnej i tak dalej. W czasach zwyk\u0142ych by\u0142o to utrudnione albo niemo\u017cliwe, co powodowa\u0142o, \u017ce mo\u017cna by\u0142o korzysta\u0107 z tych rzeczy, ale trudniej, czyli by\u0142a to pewna bariera utrudnienia. W czasach niezwyk\u0142ych, nadzwyczajnych, pandemicznych wykluczenie cyfrowe zabiera\u0142o mo\u017cliwo\u015b\u0107 edukacji w og\u00f3le. Je\u017celi kto\u015b nie mia\u0142 dost\u0119pu do internetu, do szko\u0142y, kt\u00f3ra by\u0142a prowadzona przez wiele miesi\u0119cy online, no to by\u0142 wykluczony z edukacji, nie m\u00f3g\u0142 korzysta\u0107 z niekt\u00f3rych sfer, kt\u00f3re wymaga\u0142y tego, \u017ceby robi\u0107 to zdalnie. Nie m\u00f3g\u0142 z\u0142o\u017cy\u0107 formularza w urz\u0119dzie, na przyk\u0142ad poprzez stron\u0119 internetow\u0105, bo urz\u0119dy by\u0142y zamkni\u0119te. W czasach nadzwyczajnych, a kto wie jak d\u0142ugo potrwaj\u0105, mo\u017ce to spowodowa\u0107 w og\u00f3le odci\u0119cie od mo\u017cliwo\u015bci funkcjonowania w spo\u0142ecze\u0144stwie.<\/p>\n