Jeszcze kilka lat temu pomys\u0142 tworzenia cyfrowej kolekcji wywo\u0142ywa\u0142 u\u015bmiech na twarzy i zarezerwowany by\u0142 dla eksperymentator\u00f3w. Dzi\u015b zatacza coraz szersze kr\u0119gi i wiele wskazuje na to, \u017ce pr\u0119dzej czy p\u00f3\u017aniej przebije si\u0119 do g\u0142\u00f3wnego nurtu.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Granica mi\u0119dzy \u017cyciem realnym a wirtualnym coraz bardziej zaciera si\u0119 na wielu polach. Ostatnio sporo nie tylko m\u00f3wi si\u0119, ale r\u00f3wnie\u017c robi w tej sprawie w sektorze modowym. Wod\u0105 na m\u0142yn bran\u017cy fashion-tech okaza\u0142a si\u0119 pandemia, kt\u00f3ra na wiele miesi\u0119cy zamkn\u0119\u0142a nas w domach, co doprowadzi\u0142o do rozkwitu e-handlu oraz zaowocowa\u0142o pomys\u0142ami na wirtualne kreacje, idealne na wideospotkania pracowe i biznesowe. Zanim przebij\u0105 si\u0119 jednak do g\u0142\u00f3wnego nurtu, up\u0142ynie sporo wody w Wi\u015ble. Warto natomiast podkre\u015bli\u0107, \u017ce cyfrowa moda to koncepcja przed-pandemiczna, kt\u00f3ra mo\u017ce zrobi\u0107 wiele dobrego dla \u015brodowiska.<\/p>\n Na d\u0142ugo przed pandemi\u0105 eksperymentowano z cyfrowymi ubraniami, a potencja\u0142 biznesowy dostrzegano g\u0142\u00f3wnie w gamingu. Roczne przychody sp\u00f3\u0142ki growej Glu Mobile Covet Fashion id\u0105 w miliony dolar\u00f3w. Firma wypu\u015bci\u0142a na rynek popularn\u0105 gr\u0119 \u201cKim Kardashian: Hollywood\u201d, kt\u00f3ra pozwala graczom ubiera\u0107 celebrytk\u0119 w projekty luksusowych dom\u00f3w mody, jak Balmain czy Roberto Cavalli.<\/p>\n Dom\u00f3w mody eksperymentuj\u0105cych z wirtualn\u0105 rzeczywisto\u015bci\u0105 jest wi\u0119cej. Louis Vuitton wraz z League of Legends czy Moschino z The Sims stworzyli seri\u0119 zar\u00f3wno fizycznych, jak i wirtualnych produkt\u00f3w. Co ciekawe, Louis Vuitton technologi\u0119 wkomponowuje w kolekcje. W zesz\u0142ym roku podczas Cruise 2020 zaprezentowano prototyp torebki z wbudowanym ekranem. Pomys\u0142 zdziwi\u0142 nie tylko znawc\u00f3w mody, ale te\u017c mi\u0142o\u015bnik\u00f3w elektroniki. Gustowna galanteria ma przej\u0105\u0107 cz\u0119\u015b\u0107 funkcji od smartfon\u00f3w – np. ogl\u0105danie film\u00f3w w podr\u00f3\u017cy.<\/p>\n Inny pomys\u0142 na digitalizacj\u0119 odzie\u017cy ma skandynawska marka Carlings – tworzy wy\u0142\u0105cznie cyfrowe kolekcje dla mi\u0142o\u015bnik\u00f3w mody, nie gier. Pierwsz\u0105 kolekcj\u0119 wypu\u015bci\u0142a w listopadzie 2018 roku, a klienci wykupili j\u0105 w tydzie\u0144 od premiery.<\/p>\n Jeszcze 3 lata temu takie podej\u015bcie do mody mog\u0142o wydawa\u0107 si\u0119 istnym szale\u0144stwem, ale dzi\u015b fashion-tech nabiera nowego znaczenia. Pandemiczny rok udowodni\u0142 nam wszystkim, \u017ce dzi\u0119ki technologii mo\u017cna organizowa\u0107 tygodnie mody o wiele ni\u017cszym kosztem ni\u017c przedtem – dzi\u015b \u015bmia\u0142o mo\u017ce obejrze\u0107 pokazy jako stream w mediach spo\u0142eczno\u015bciowych.<\/p>\n Ponadto pojawi\u0142a si\u0119 nowa przestrze\u0144 do \u201cnoszenia\u201d wirtualnych garderoby. Mowa o tych wszystkich spotkaniach online, dzi\u0119ki kt\u00f3rym uda\u0142o si\u0119 nam przetrwa\u0107 pandemi\u0119. Projektanci ju\u017c pracuj\u0105 nad cyfrowymi ubraniami, kt\u00f3re mo\u017cna by\u0142oby zarzuci\u0107 na siebie w trakcie tego typu spotka\u0144. Rozwi\u0105zanie dzia\u0142a na zasadach podobnych do tych, co np. filtr makija\u017cu w mediach spo\u0142eczno\u015bciowych, t\u0142o w Zoomie lub Google Meets itp. Na razie digitalowe ubrania s\u0105 dalekie od idea\u0142u, a prace nad ich udoskonaleniem z pewno\u015bci\u0105 jeszcze troch\u0119 potrwaj\u0105. Eksperci uwa\u017caj\u0105, \u017ce wirtualna moda nigdy nie zast\u0105pi realnej. Podkre\u015blaj\u0105 te\u017c, \u017ce ta innowacja ma ogromny potencja\u0142 w kwestii ekologii i ratowania planety. Ponadto wierz\u0105, \u017ce dzi\u0119ki cyfrowej modzie uda si\u0119 ograniczy\u0107 konsumpcj\u0119.<\/p>\n Wirtualna moda mo\u017ce rozwi\u0105za\u0107 problemu fast fashion (budowania wysoce dochodowego biznesu, polegaj\u0105cego na kopiowaniu trend\u00f3w z wybieg\u00f3w na masow\u0105 skal\u0119 i niskich kosztach produkcji) oraz wspiera\u0107 zr\u00f3wnowa\u017cony rozw\u00f3j bran\u017cy.<\/p>\n Jak mia\u0142oby to wygl\u0105da\u0107 w praktyce? Powstaj\u0105 wirtualne przymierzalnie, gdzie nasz awatar zak\u0142ada wirtualny odpowiednik rzeczy, kt\u00f3r\u0105 chcemy kupi\u0107. Cyfrowa odzie\u017c mo\u017ce sprawdzi\u0107 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c jako tester kolekcji przed jej wytworzeniem. Dzi\u0119ki temu mo\u017cna ograniczy\u0107 produkcj\u0119 oraz liczb\u0119 zam\u00f3wie\u0144 i niepotrzebnych zwrot\u00f3w. To spos\u00f3b na zmniejszenie \u015bladu w\u0119glowego.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Jeszcze kilka lat temu pomys\u0142 tworzenia cyfrowej kolekcji wywo\u0142ywa\u0142 u\u015bmiech na twarzy i zarezerwowany by\u0142 dla eksperymentator\u00f3w. Dzi\u015b zatacza coraz […]","protected":false},"author":2,"featured_media":7014,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[93,101,511],"tags":[80],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-7011","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-edukacja","category-styl-zycia","category-rozrywka","tag-moja-kultura-i-sztuka"],"yoast_head":"\nZacz\u0119\u0142o si\u0119 od gier<\/strong><\/h3>\n
Na dysku zamiast w szafie<\/strong><\/h3>\n
Spos\u00f3b na trafione zakupy<\/strong><\/h3>\n