Wed\u0142ug OECD w 2020 r. z powodu pandemii polskie szko\u0142y podstawowe by\u0142y zamkni\u0119te najd\u0142u\u017cej w\u00a0Europie \u2013 niemal 80 dni szkolnych. Czas powszechnej<\/strong> edukacji zdalnej obna\u017cy\u0142 wiele brak\u00f3w, z kt\u00f3rymi zmagaj\u0105 si\u0119 nauczyciele i uczniowie w Polsce, w szczeg\u00f3lno\u015bci w\u015br\u00f3d os\u00f3b zamieszkuj\u0105cych tereny wiejskie i ma\u0142e miejscowo\u015bci, gdzie dost\u0119p do internetu i infrastruktury sieciowej jest utrudniony. Cho\u0107 od 1 wrze\u015bnia dzieci wracaj\u0105 do szko\u0142y w trybie stacjonarnym, to niewykluczone, \u017ce etap nauczania zdalnego nie zosta\u0142 zamkni\u0119ty. Oto 4 najwa\u017cniejsze lekcje p\u0142yn\u0105ce z nauki zdalnej, kt\u00f3re pozwol\u0105 nam lepiej przygotowa\u0107 si\u0119 na wyzwania wsp\u00f3\u0142czesnej edukacji. <\/strong><\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n 15% Polak\u00f3w nie korzysta jeszcze z internetu,<\/strong> a niemal po\u0142owa spo\u0142ecze\u0144stwa wci\u0105\u017c nie posiada podstawowych umiej\u0119tno\u015bci cyfrowych<\/strong> \u2013 wynika z indeksu gospodarki cyfrowej i spo\u0142ecze\u0144stwa cyfrowego DESI 2020.\u00a0 Pandemia ods\u0142oni\u0142a problem niskich kompetencji cyfrowych nie tylko w\u015br\u00f3d uczni\u00f3w i rodzic\u00f3w, ale te\u017c pedagog\u00f3w, kt\u00f3rym zabrak\u0142o szkole\u0144 i wsparcia merytorycznego w tym zakresie. Zgodnie z\u00a0badaniem Centrum Cyfrowego, najcz\u0119strzymi problemami technologicznymi zwi\u0105zanymi z\u00a0edukacj\u0105 zdaln\u0105 by\u0142y braki sprz\u0119towe uczni\u00f3w (87% wskaza\u0144) i problem z \u0142\u0105czem internetowym (58%). <\/strong>Ograniczony dost\u0119p do komputera lub laptopa, zawodne \u0142\u0105cze i brak umiej\u0119tno\u015bci pos\u0142ugiwania si\u0119 internetem to problemy najcz\u0119\u015bciej wyst\u0119puj\u0105ce w mniejszych miejscowo\u015bciach, co potwierdzaj\u0105 tak\u017ce wyniki badania #RegionyNEXERY2021 przeprowadzonego przez GfK w kwietniu 2021 r. w\u015br\u00f3d mieszka\u0144c\u00f3w czterech Region\u00f3w w\u00a0Polsce (\u0141\u00f3dzkiego, \u015awi\u0119tokrzyskiego, Kujaw z Pomorzem i Mazowszem oraz Warmii i Mazur).<\/p>\n \u00a0<\/em><\/p>\n – Z naszego Raportu #RegionyNEXERY2021 wynika, \u017ce prawie wszystkie szko\u0142y obj\u0119te badaniem s\u0105 pod\u0142\u0105czone do internetu. 75% plac\u00f3wek edukacyjnych posiada sta\u0142e \u0142\u0105cze przewodowe, co powinno napawa\u0107 nas optymizmem. Jednak g\u0142\u00f3wny problem pojawia si\u0119 w domach uczni\u00f3w i nauczycieli, kt\u00f3rzy albo nie posiadaj\u0105 wystarczaj\u0105co szybkiego i niezawodnego \u0142\u0105cza (\u015bwiat\u0142owodowego), kt\u00f3re sprosta\u0142oby oczekiwaniom nauki zdalnej albo brakuje im odpowiedniej ilo\u015bci sprz\u0119tu, aby kilkoro dzieci w jednym czasie mog\u0142o uczy\u0107 si\u0119 za po\u015brednictwem komputera. Kolejn\u0105 barier\u0105 s\u0105 niskie kompetencje cyfrowe. Jedynie po\u0142owa nauczycieli uwa\u017ca, \u017ce uczniowie s\u0105 wystarczaj\u0105co przygotowani do nauki online. <\/strong>W przypadku gotowo\u015bci nauczycieli odsetek ten jest nieco wy\u017cszy i wynosi 56%. To oznacza, \u017ce 4 na 10 nauczycieli nie wie, w jaki spos\u00f3b uczy\u0107 dzieci przez internet <\/em>– m\u00f3wi Pawe\u0142 Biarda, cz\u0142onek zarz\u0105du Nexery.<\/p>\n <\/p>\n Przekonali\u015bmy si\u0119, \u017ce szko\u0142y stacjonarnej nie da si\u0119 przenie\u015b\u0107 do internetu, a wirtualny kontakt z nauczycielem i r\u00f3wie\u015bnikami nie jest w stanie zaspokoi\u0107 spo\u0142ecznych i psychologicznych potrzeb dzieci i m\u0142odzie\u017cy. Jednak edukacja online ma r\u00f3wnie\u017c wiele plus\u00f3w. Jak wynika z Raportu #RegionyNEXERY2021, 2 na 3 nauczycieli uwa\u017ca, \u017ce \u015bwiat\u0142ow\u00f3d otwiera nowe mo\u017cliwo\u015bci edukacyjne. Dzi\u0119ki dost\u0119powi do internetu w szkole pedagodzy mog\u0105 prowadzi\u0107 indywidualne konsultacje z uczniami za pomoc\u0105 wideokomunikator\u00f3w, udost\u0119pnia\u0107 im cyfrowe materia\u0142y uzupe\u0142niaj\u0105ce oraz umo\u017cliwia\u0107 oddawanie prac domowych online. Komunikacja z rodzicami, kt\u00f3ra jest niezwykle istotna nie tylko w czasie nauki zdalnej, mo\u017ce by\u0107 prowadzona drog\u0105 mailow\u0105 b\u0105d\u017a poprzez aplikacje typu Librus, co pozwala na bli\u017cszy i regularny kontakt z zapracowanymi opiekunami. W Regionach Nexery z tej mo\u017cliwo\u015bci korzysta a\u017c 92% nauczycieli.<\/p>\n <\/p>\n – Od pocz\u0105tku pandemii wiele si\u0119 nauczyli\u015bmy, a najwa\u017cniejsze wydaje si\u0119 wyci\u0105gni\u0119cie konstruktywnych wniosk\u00f3w, po to aby dostosowa\u0107 polskie szko\u0142y, nauczycieli i uczni\u00f3w do wyzwa\u0144 cyfrowej edukacji. Doskonale wiemy, \u017ce szko\u0142y stacjonarnej nie da si\u0119 przenie\u015b\u0107 do internetu, ale przekonali\u015bmy si\u0119 r\u00f3wnie\u017c o\u00a0tym, \u017ce dost\u0119p do infrastruktury telekomunikacyjnej mo\u017ce otworzy\u0107 przed edukacj\u0105 nowe mo\u017cliwo\u015bci, wprowadzaj\u0105c szkolnictwo na wy\u017cszy poziom<\/em> \u2013 m\u00f3wi Pawe\u0142 Biarda z\u00a0Nexery.<\/p>\n \u00a0<\/em><\/p>\n W ci\u0105gu ostatnich kilkunastu miesi\u0119cy przed pedagogami otworzy\u0142y si\u0119 niespotykane wcze\u015bniej mo\u017cliwo\u015bci podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Badani przez Nexer\u0119 nauczyciele najcz\u0119\u015bciej pog\u0142\u0119biali swoje kompetencje, uczestnicz\u0105c w kursach online oraz poprzez samokszta\u0142cenie. 4 na 10 pedagog\u00f3w zdobywa\u0142o wiedz\u0119 w ten spos\u00f3b. Zaledwie 1 na 10 ankietowanych nauczycieli w og\u00f3le nie podni\u00f3s\u0142 swoich kwalifikacji \u2013 wynika z\u00a0Raportu #RegionyNEXERY2021. Z kolei wed\u0142ug badania Centrum Cyfrowego, 76% nauczycieli w Polsce uzyska\u0142o wsparcie merytoryczne podczas nauczania zdalnego. Najcz\u0119\u015bciej by\u0142o to wsparcie od innych nauczycieli ze szko\u0142y, od dyrekcji, a tak\u017ce od innych pedagog\u00f3w spoza szko\u0142y. Wed\u0142ug autor\u00f3w raportu, grupy na Facebooku by\u0142y przestrzeni\u0105, gdzie nauczyciele dzielili si\u0119 mi\u0119dzy sob\u0105 ciekawymi materia\u0142ami i pomys\u0142ami, wykorzystywanymi na lekcjach.<\/p>\n <\/p>\n Podczas nauki zdalnej uczniowie musieli opanowa\u0107 obs\u0142ugiwanie nie tylko elektronicznych platform i aplikacji, ale te\u017c arkuszy kalkulacyjnych czy program\u00f3w do tworzenia prezentacji multimedialnych. Jak wynika z badania Nexery, ponad 80% dzieci korzysta z internetu do samodzielnej nauki lub odrabiania lekcji \u2013 dzi\u0119ki temu kultywuj\u0105 niezwykle wa\u017cn\u0105 umiej\u0119tno\u015b\u0107 sprawdzania i weryfikacji \u017ar\u00f3de\u0142 w sieci. Dzisiejsi uczniowie b\u0119d\u0105 pracowali i \u017cyli w \u015bwiecie, w kt\u00f3rym wysokie kompetencje cyfrowe b\u0119d\u0105 niezb\u0119dne. Do\u015bwiadczenia edukacji zdalnej pokaza\u0142y, jak wa\u017cna jest rola szko\u0142y w przygotowaniu ich do kariery w nowej, cyfrowej rzeczywisto\u015bci.<\/p>\n <\/p>\n – Nasz \u015bwiat jest silnie po\u0142\u0105czony z wirtualn\u0105 rzeczywisto\u015bci\u0105, a trend ten od wielu lat tylko si\u0119 pog\u0142\u0119bia. Ju\u017c teraz brak podstawowych kompetencji cyfrowych mo\u017ce oznacza\u0107 trudno\u015bci w znalezieniu pracy, a nawet w realizacji codziennych obowi\u0105zk\u00f3w, kt\u00f3re coraz cz\u0119\u015bciej mo\u017cemy wykonywa\u0107 tylko zdalnie. Do\u015bwiadczenia zwi\u0105zane z\u00a0nauk\u0105 przez internet pokaza\u0142y nam, \u017ce od cyfrowego \u015bwiata nie jeste\u015bmy w stanie uciec oraz, \u017ce poznanie go mo\u017ce otworzy\u0107 przed nami zupe\u0142nie nowe mo\u017cliwo\u015bci rozwojowe. Nauka kompetencji cyfrowych w\u015br\u00f3d dzieci i\u00a0nauczycieli jest obecnie tak samo istotna jak nauka pisania, czy czytania \u2013 to umiej\u0119tno\u015b\u0107 obowi\u0105zkowa, aby m\u00f3c funkcjonowa\u0107 we wsp\u00f3\u0142czesnym \u015bwiecie<\/em> \u2013 t\u0142umaczy Pawe\u0142 Biarda z Nexery.<\/p>\n <\/p>\n \u27a1\ufe0f Pobierz Raport #RegionyNEXERY2021<\/strong> i sprawd\u017a, jak\u0105 rol\u0119 odgrywa dost\u0119p do szybkiej sieci internetowej dla os\u00f3b mieszkaj\u0105cych na terenach, na kt\u00f3rych budujemy nasz\u0105 sie\u0107: <\/strong>https:\/\/www.nexera.pl\/pl\/raportregionynexery<\/a><\/p>\n \u27a1\ufe0f Pos\u0142uchaj podcastu NEXERY #Sie\u0107Wdomu<\/strong> i sprawd\u017a, jak \u0142\u0105czymy Regiony online: https:\/\/spoti.fi\/3hkggd5<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Wed\u0142ug OECD w 2020 r. z powodu pandemii polskie szko\u0142y podstawowe by\u0142y zamkni\u0119te najd\u0142u\u017cej w\u00a0Europie \u2013 niemal 80 dni szkolnych. […]","protected":false},"author":2,"featured_media":6664,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[93,97],"tags":[],"rodzaj_tresci":[],"class_list":["post-6685","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-edukacja","category-it-i-telekomunikacja"],"yoast_head":"\n\n
\n
\n
\n