Marka Deseo powsta\u0142a w 2015 roku, kiedy to \u0141ukasz Smoli\u0144ski i Natalia Sitarska, podr\u00f3\u017cnicy prowadz\u0105cy blog Tasteaway, postanowili otworzy\u0107 w\u0142asn\u0105 cukierni\u0119 w Warszawie. Ich firma r\u00f3wnie\u017c bole\u015bnie odczu\u0142a skutki pandemii. Do walki z kryzysem wykorzystali social media oraz kana\u0142y e-commerce. Weszli\u015bmy na szczyt mobilizacji jako zesp\u00f3\u0142, kt\u00f3ry zjednoczy\u0142 si\u0119 wok\u00f3\u0142 celu, aby przeprowadzi\u0107 firm\u0119 przez sztorm w taki spos\u00f3b, aby nikomu nie sta\u0142a si\u0119 krzywda i zaatakowa\u0107 w momencie, w kt\u00f3rym wiatr os\u0142abnie \u2013 podkre\u015bla w\u0142a\u015bciciel Deseo.\u00a0<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Paulina Szko\u0142a, fundacja Digital Poland: Pandemia najmocniej uderzy\u0142a w bran\u017c\u0119 gastronomiczn\u0105. Jak uda\u0142o wam si\u0119 przetrwa\u0107 ten trudny czas? Co by\u0142o najtrudniejsze?<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n \u0141ukasz Smoli\u0144ski, Za\u0142o\u017cyciel DESEO<\/em> Patisserie & Chocolaterie:<\/strong> DESEO jest firm\u0105 po tzw. przej\u015bciach. Nasz start w listopadzie 2015 by\u0142 jednym wielkim falstartem i festiwalem wszelkiej ma\u015bci b\u0142\u0119d\u00f3w. Otrze\u017awienie przysz\u0142o kilka miesi\u0119cy p\u00f3\u017aniej, ale by\u0142o ju\u017c niestety za p\u00f3\u017ano. Przez kolejne 3 lata ratowali\u015bmy firm\u0119, poddawani wszelakim stres testom.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n My\u015bl\u0119, \u017ce paradoksalnie ten z\u0142y pocz\u0105tek oraz jego dalsze konsekwencje pozwoli\u0142y DESEO i naszemu zespo\u0142owi by\u0107 przygotowanym na ka\u017cd\u0105, nawet najtrudniejsz\u0105 okoliczno\u015b\u0107. Dzi\u0119ki temu szok spowodowany zamkni\u0119ciem gastronomii prze\u017cywali\u015bmy kilkadziesi\u0105t godzin, po czym wzi\u0119li\u015bmy si\u0119 za dzia\u0142anie.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n To w\u0142a\u015bnie bierno\u015b\u0107 wielu zespo\u0142\u00f3w i ich lider\u00f3w w okresie pandemii spowodowa\u0142a upadek wielu biznes\u00f3w gastronomicznych, a inne wp\u0119dzi\u0142a w powa\u017cne problemy finansowe, kt\u00f3rych konsekwencje odczuwaj\u0105 do dzi\u015b.<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n W czasie pandemii uda\u0142o nam si\u0119 nie tylko nikogo nie zwolni\u0107, ale wr\u0119cz zwi\u0119kszy\u0107 zatrudnienie, kt\u00f3re by\u0142o pochodn\u0105 dynamicznych wzrost\u00f3w przychod\u00f3w. Uczynili\u015bmy to przemy\u015blan\u0105 strategi\u0105 m.in. opieraj\u0105c\u0105 si\u0119 na dowo\u017ceniu naszych produkt\u00f3w do najwi\u0119kszych miast Polski. Oczywi\u015bcie nie uda\u0142o,\u00a0by si\u0119 to bez wsparcia medi\u00f3w, kt\u00f3rymi dysponujemy i licznego grona oddanych mi\u0142o\u015bnik\u00f3w DESEO, kt\u00f3rzy kiedy\u015b obserwowali nasz upadek, a potem proces ratowania firmy i w sytuacji kolejnego zagro\u017cenia zechcieli nas wesprze\u0107. Pom\u00f3g\u0142 te\u017c generalny wzrost ca\u0142ej kategorii, w kt\u00f3rej funkcjonujemy, kt\u00f3ry agencja GFK Polonia w badaniach panelowych policzy\u0142a na 17,4%.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Najtrudniejsza by\u0142a trudna do przewidzenia reakcja konsument\u00f3w oraz rozwi\u0105zania systemowe, kt\u00f3re wprowadza\u0142 Rz\u0105d RP. Pracowali\u015bmy w codziennie zmieniaj\u0105cych si\u0119 warunkach i w spos\u00f3b ci\u0105g\u0142y musieli\u015bmy modyfikowa\u0107 nasz\u0105 strategi\u0119 dzia\u0142ania.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Jakie narz\u0119dzia wykorzystali\u015bcie w walce z kryzysem?\u00a0<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n Przede wszystkim zintensyfikowali\u015bmy dzia\u0142ania komunikacyjne w\u00a0social\u00a0mediach i odwo\u0142ywali\u015bmy si\u0119 do tych wszystkich, kt\u00f3rym jako w\u0142a\u015bciciele DESEO i\u00a0blogerzy\u00a0z\u00a0Tasteaway\u00a0kiedy\u015b pomogli\u015bmy, a takich ludzi w ca\u0142ej Polsce s\u0105 tysi\u0105ce. Zintensyfikowali\u015bmy dzia\u0142ania\u00a0ecommerce. Weszli\u015bmy we wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z kilkoma \u015bwietnie radz\u0105cymi sobie innymi biznesami gastronomicznymi i przede wszystkim weszli\u015bmy na szczyt mobilizacji jako zesp\u00f3\u0142, kt\u00f3ry zjednoczy\u0142 si\u0119 wok\u00f3\u0142 celu, aby przeprowadzi\u0107 firm\u0119 przez sztorm w taki spos\u00f3b, aby nikomu nie sta\u0142a si\u0119 krzywda i zaatakowa\u0107 w momencie, w kt\u00f3rym wiatr os\u0142abnie.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Czy proces cyfrowej transformacji rozpocz\u0119li\u015bcie jeszcze przed lockdownem?\u00a0<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n Trudno nazwa\u0107 inwestycj\u0119 w nasz w\u0142asny\u00a0esklep\u00a0poczynion\u0105 jeszcze w 2019\u00a0roku,\u00a0jako proces cyfrowej transformacji. W dniu og\u00f3lnopolskiego lockdownu dysponowali\u015bmy \u201eamatorskim\u201d\u00a0esklepem, w kt\u00f3rym zrobienie najprostszych zakup\u00f3w by\u0142o problemem. My\u015bl\u0119 jednak, \u017ce gro konsument\u00f3w wykazywa\u0142o w tym czasie zrozumienie i wykazywa\u0142o si\u0119 cierpliwo\u015bci\u0105 w stosunku do naszych problem\u00f3w technicznych, ale jeszcze przed drug\u0105 fal\u0105 pandemii zdo\u0142ali\u015bmy zbudowa\u0107 nowy\u00a0esklep, usprawni\u0107 proces i procedury w firmie i w drugi lockdown wej\u015b\u0107 lepiej przygotowanym.<\/strong><\/span>\u00a0<\/strong><\/p>\n Jak nieinternetowy biznes przenie\u015b\u0107 do\u00a0internetu?<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n Nie jest to na pewno \u0142atwe zadanie, ale przy olbrzymiej mobilizacji ca\u0142ego zespo\u0142u uda\u0142o si\u0119 to uczyni\u0107. Internet s\u0142u\u017cy\u0142 nam przede wszystkim jako platforma niezb\u0119dna do realizacji zam\u00f3wie\u0144 i kontaktu z wirtualnym Go\u015bciem.<\/strong> Pomog\u0142o r\u00f3wnie\u017c to, \u017ce w biznesie cukierniczym oko\u0142o 30% produkt\u00f3w kupowanych jest z zamiarem spo\u017cycia w domu, u znajomych, rodziny\u2026lockdown zwi\u0119kszy\u0142 t\u0119 cz\u0119\u015b\u0107 naszych przychod\u00f3w do poziomu 95%.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Deseo\u00a0stan\u0119\u0142o przed konieczno\u015bci\u0105 zdefiniowania ca\u0142ego biznesu na nowo. Co by\u0142o dla Was najwi\u0119kszym wyzwaniem?\u00a0<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n Przede wszystkim przeliczy\u0107 nasz biznes na nowo i praktycznie codziennie monitorowa\u0107 wska\u017aniki finansowe. Kiedy okaza\u0142o si\u0119, \u017ce zam\u00f3wienia sk\u0142adane poprzez zewn\u0119trzne platformy dowozowe, pracuj\u0105ce na prowizjach 30%, dochodzi\u0142y momentami do 50% naszych obrot\u00f3w,\u00a0musieli\u015bmy szybko wygasi\u0107 ten kana\u0142 sprzeda\u017cy na rzecz w\u0142asnych dowoz\u00f3w b\u0105d\u017a odbioru osobistego. Zmodyfikowa\u0107 musieli\u015bmy r\u00f3wnie\u017c ca\u0142y system pracy w lokalach i ograniczy\u0107 zespo\u0142y sprzeda\u017cowe do minimum, a ograniczone godziny w grafikach przerzuci\u0107 na godziny potrzebne do obs\u0142ugi potrzeb naszych Go\u015bci wyra\u017canych poprzez\u00a0social\u00a0media.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Nagle z 1-2 os\u00f3b na\u00a0facebooku, pracowa\u0142o momentami 14 os\u00f3b praktycznie non stop. To wymaga\u0142o natychmiastowego wdro\u017cenia systemu internetowej obs\u0142ugi Go\u015bcia.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Czy stworzyli\u015bcie specjalne\/dedykowane menu lub deser pandemiczny?<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n Nie. W DESEO planujemy na kilka miesi\u0119cy do przodu premiery nowych smak\u00f3w ciastek, lod\u00f3w czy innych produkt\u00f3w, kt\u00f3re wytwarzamy i doszli\u015bmy do wniosku, \u017ce niczego, co zosta\u0142o zaplanowane, nie zmieniamy i tak te\u017c si\u0119 sta\u0142o. Jeste\u015bmy firm\u0105, kt\u00f3ra cz\u0119sto wprowadza modyfikacje menu i dzi\u0119ki temu uda\u0142o nam si\u0119 podsyca\u0107 zainteresowanie naszymi produktami, a \u017ce konsumenci zamkni\u0119ci w domach chcieli sobie dogadza\u0107 czym\u015b s\u0142odkim, pysznym i jako\u015bciowym, to realizowali te potrzeby m.in. u nas.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Czy wszyscy pracownicy\u00a0Deseo\u00a0mieli wystarczaj\u0105ce cyfrowe kompetencje, aby poradzi\u0107 sobie w nowej rzeczywisto\u015bci?\u00a0<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n Nie wszyscy, ale wi\u0119kszo\u015b\u0107 przyzwyczai\u0142a si\u0119, \u017ce w\u0142a\u015bciciele tj. Ja i moja narzeczona funkcjonujemy w Internecie od lat i jeste\u015bmy w tym zakresie profesjonalistami, kt\u00f3rzy doradzaj\u0105 wielu firmom w obszarach zwi\u0105zanych m.in. z\u00a0social\u00a0mediami. Si\u0142\u0105 rzeczy nasi pracownicy ch\u0142on\u0105 t\u0119 wiedz\u0119 i maj\u0105 \u015bwiadomo\u015b\u0107 znaczenia\u00a0internetu\u00a0w DESEO. Gro z nich wiedzia\u0142a ju\u017c,\u00a0jak w DESEO obs\u0142ugujemy naszych Go\u015bci poprzez\u00a0internet, jak rozwi\u0105zujemy problemy etc.<\/strong> Nam pozosta\u0142o t\u0119 wiedz\u0119 tylko uporz\u0105dkowa\u0107, usystematyzowa\u0107 i skierowa\u0107 wszystkich na odpowiednie tory. Ca\u0142y zesp\u00f3\u0142, naszym zdaniem, stan\u0105\u0142 na wysoko\u015bci zadania, za co nale\u017c\u0105 si\u0119 im ogromne brawa!<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Pandemia zmobilizowa\u0142a Was do wi\u0119kszego nacisku na e-commerce, kt\u00f3ry jest podstaw\u0105 Waszego sukcesu. Jakie rady daliby\u015bcie przedsi\u0119biorcom, kt\u00f3rzy chc\u0105 zacz\u0105\u0107 swoj\u0105 przygod\u0119 z e-commeru?\u00a0<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n Przede wszystkim zacz\u0105\u0107 od traktowania kana\u0142\u00f3w komunikacji w\u00a0social\u00a0mediach jako swego rodzaju dialogu z Go\u015bciem<\/strong>. Najcz\u0119\u015bciej niestety jest to ma\u0142o profesjonalnie prowadzona tablica z og\u0142oszeniami. W ten spos\u00f3b trudno podbi\u0107 serca konsument\u00f3w. To niestety wymaga czasu i zaanga\u017cowania i to zaanga\u017cowania praktycznie 24\/7, ale serce,\u00a0jakie si\u0119 w to w\u0142o\u017cy,\u00a0przyniesie efekty w czasie. Nast\u0119pnie nale\u017ca\u0142oby zadba\u0107 o podstawowe narz\u0119dzia s\u0142u\u017c\u0105ce do konwertowania zaanga\u017cowania w\u00a0social\u00a0mediach na sprzeda\u017c. Mo\u017cna to czyni\u0107 poprzez w\u0142asny\u00a0esklep\u00a0lub poprzez market\u00a0places. Nale\u017cy si\u0119 r\u00f3wnie\u017c uzbroi\u0107 w narz\u0119dzia umo\u017cliwiaj\u0105ce nam analiz\u0119 skuteczno\u015bci naszych dzia\u0142a\u0144, bada\u0107 je i wyci\u0105ga\u0107 m\u0105dre wnioski. Niestety to wszystko czas, czas i jeszcze raz czas, kt\u00f3ry nale\u017cy po\u015bwi\u0119ci\u0107 i \u017cadna droga na skr\u00f3ty nie przybli\u017cy nas do osi\u0105gni\u0119cia pozytywnego efektu.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n \u00a0<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Marka Deseo powsta\u0142a w 2015 roku, kiedy to \u0141ukasz Smoli\u0144ski i Natalia Sitarska, podr\u00f3\u017cnicy prowadz\u0105cy blog Tasteaway, postanowili otworzy\u0107 w\u0142asn\u0105 […]","protected":false},"author":4,"featured_media":6602,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[88],"tags":[],"rodzaj_tresci":[],"class_list":["post-6601","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-biznes"],"yoast_head":"\n