Wirtualny spacer po galerii nie zast\u0105pi fizycznego, ale rozwi\u0105zania, kt\u00f3re go umo\u017cliwiaj\u0105, s\u0142u\u017c\u0105 popularyzacji tej dziedziny, a tak\u017ce wzmacniaj\u0105 nasze kulturalne do\u015bwiadczenia oraz buduj\u0105 to\u017csamo\u015b\u0107. Sprawd\u017a, dlaczego jeszcze warto z nich korzysta\u0107.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Moda na aplikacje mobilne nie omija muze\u00f3w. Posiada je wi\u0119kszo\u015b\u0107 du\u017cych instytucji, w tym r\u00f3wnie\u017c polskich – m.in. warszawskie Muzeum \u0141azienki Kr\u00f3lewskie, Muzeum Pa\u0142acu Kr\u00f3la Jana III w Wilanowie, krakowskie Muzeum Sztuki Wsp\u00f3\u0142czesnej MOCAK. Powsta\u0142a r\u00f3wnie\u017c aplikacja Muzea Wielkopolski, zrzeszaj\u0105ca a\u017c 35 plac\u00f3wek z tego regionu. Ciekaw\u0105 inicjatyw\u0105 jest tak\u017ce Archimapa \u2013 aplikacja stworzona przez Muzeum Powstania Warszawskiego, b\u0119d\u0105 dwuj\u0119zycznym przewodnikiem po warszawskiej architekturze. Oczywi\u015bcie to tylko kropla w morzu cyfrowych mo\u017cliwo\u015bci.<\/p>\n Aplikacje na rynku sztuki wyrastaj\u0105 jak grzyby po deszczu. Czy aby na pewno ka\u017cda jest warto\u015bciowa? W wielu przypadkach jest to niezb\u0119dne usprawnienie dzia\u0142alno\u015bci danej instytucji, jednak cz\u0119sto decyzja muzeum o zam\u00f3wieniu aplikacji jest skutkiem nie tyle wniosk\u00f3w wynikaj\u0105cych z analiz potrzeb swoich odbiorc\u00f3w, a jedynie przekonania, \u017ce nowoczesna instytucja musi mie\u0107 tego typu rozwi\u0105zania – uwa\u017caj\u0105 autorki opracowania zatytu\u0142owanego \u201cAplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba?\u201d.<\/p>\n Dziel\u0105 one aplikacje polskich muze\u00f3w na dwie kategorie: wspomagaj\u0105ce zwiedzanie i edukacyjne. Z obserwacji ekspertek wynika, \u017ce jedynie nieliczne polskie aplikacje muzealne osi\u0105gaj\u0105 liczb\u0119 pobra\u0144 przekraczaj\u0105c\u0105 kilka tysi\u0119cy. Prowadzone przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbior\u00f3w (NIMOZ) badania dotycz\u0105ce wykorzystania przez muzea nowych technologii wykaza\u0142y, \u017ce g\u0142\u00f3wne problemy wynikaj\u0105 z niedostatecznej wiedzy oraz mo\u017cliwo\u015bci organizacyjnych i finansowych w muzeach. Brakuje r\u00f3wnie\u017c jednolitego standardu wytwarzania danych, kt\u00f3ry pozwoli\u0142by na agregacj\u0119 ich we wsp\u00f3lnych aplikacjach i dalsze wykorzystanie zasob\u00f3w.<\/p>\n Przyk\u0142adem popularnej aplikacji, kt\u00f3ra niestety znikn\u0119\u0142a z rynku, jest ArtSherlock. Dzi\u0119ki niej ka\u017cdy m\u00f3g\u0142 sprawdzi\u0107, czy sfotografowany obraz znajduje si\u0119 w bazie dzie\u0142 utraconych w czasie wojny. Ministerstwo Kultury przesta\u0142o j\u0105 jednak wspiera\u0107 finansowo. Pow\u00f3d? ArtSherlock w momencie powstania uznawany by\u0142 za aplikacj\u0119, kt\u00f3ra stanie si\u0119 prze\u0142omem w identyfikacji polskich strat wojennych i u\u0142atwi poszukiwanie dzie\u0142 sztuki. Po dw\u00f3ch latach funkcjonowania uznano, \u017ce spe\u0142ni\u0142a ona wy\u0142\u0105cznie swoj\u0105 funkcj\u0119 edukacyjn\u0105 i popularyzatorsk\u0105, dotycz\u0105c\u0105 tematyki strat wojennych. Natomiast w kwestii poszukiwania i weryfikacji dzie\u0142 sztuki okaza\u0142a si\u0119 narz\u0119dziem niewystarczaj\u0105cym i nieprzynosz\u0105cym wymiernych efekt\u00f3w.<\/p>\n Aby inne warto\u015bciowe aplikacje nie podzieli\u0142y losu ArtSherlock, warto z nich korzysta\u0107, co uzasadni ich przydatno\u015b\u0107. Gros rozwi\u0105za\u0144 na urz\u0105dzenia mobilne wzmacnia do\u015bwiadczenia muzealne odwiedzaj\u0105cych. Ponadto zmieniaj\u0105 one spos\u00f3b pracy muzealnik\u00f3w, ale przede wszystkim spos\u00f3b komunikacji z widzem. Mog\u0105 spe\u0142nia\u0107 r\u00f3\u017cne cele: od informacyjnego, przez edukacyjny, po rozrywkowy. Co wa\u017cne, promuj\u0105 sztuk\u0119 i obiekty kulturalne. Nie oddadz\u0105 atmosfery, jaka towarzyszy nam podczas wizyty w galerii sztuki, ale bez w\u0105tpienia pomog\u0105 w popularyzacji tego rynku, co r\u00f3wnie\u017c jest bardzo warto\u015bciowe.<\/p>\n Innowacje w sztuce nale\u017cy propagowa\u0107. W trakcie drugiej, ubieg\u0142orocznej edycji Festiwalu Cyfryzacji fundacja Digital Poland zorganizowa\u0142a konkurs Digital Ars. To pierwsza w Polsce inicjatywa skierowana do os\u00f3b, kt\u00f3re w swojej pracy artystycznej wykorzystuj\u0105 sztuczn\u0105 inteligencj\u0119. Do walki stan\u0119\u0142o 51 cyfrowych artyst\u00f3w.<\/p>\nDlaczego aplikacje cierpi\u0105 na brak zainteresowania?<\/strong><\/h3>\n
Warto z nich korzysta\u0107<\/strong><\/h3>\n
Wsparcie na wag\u0119 cyfryzacji<\/strong><\/h3>\n