Jak powszechnie wiadomo, wcielanie nowych technologii w nasze \u017cycie wymaga nieustannego dokszta\u0142cania si\u0119 na ich temat. Edukacja w zakresie u\u017cytkowania innowacji to warunek dalszego rozwoju \u2013 nie tylko technologii, ale i spo\u0142ecze\u0144stwa cyfrowego. Jak si\u0119 okazuje, stanu wiedzy Polak\u00f3w w pewnych kwestiach nie mo\u017cna okre\u015bli\u0107 mianem przyzwoitego. Jedn\u0105 z tych kwestii jest pole magnetyczne. Badania przeprowadzone przez Kantar Polska oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski, na zlecenie Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, pokazuj\u0105, \u017ce niemal po\u0142owa Polak\u00f3w nie posiada podstawowej wiedzy na temat pola elektromagnetycznego (PEM).\u00a0<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Raport \u201eNastawienie Polak\u00f3w do pola elektromagnetycznego oraz nowych\u00a0technologii\u201d\u00a0<\/span>\u00a0pod\u00a0redakcj\u0105<\/span><\/b>\u00a0<\/span>dr hab. Urszuli\u00a0Soler\u00a0(Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Paw\u0142a II), prof. zw. dr hab. in\u017c. Joanny\u00a0Ejdys\u00a0(Politechnika Bia\u0142ostocka)<\/span><\/b>\u00a0<\/span>oraz prof. dr hab. in\u017c. Andrzeja Krawczyka (Polskie Towarzystwo Zastosowa\u0144 Elektromagnetyzmu)<\/span><\/b>\u00a0przygotowany zosta\u0142 w oparciu o reprezentatywne badanie opinii publicznej i opracowany przez zesp\u00f3\u0142 ekspert\u00f3w, w sk\u0142adzie:<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Z badania wynika, \u017ce niemal po\u0142owa Polak\u00f3w nie wie czym jest pole elektromagnetyczne.<\/span>\u00a0<\/span><\/b>Ankietowani mieli te\u017c du\u017cy problem ze wskazaniem \u017ar\u00f3de\u0142 PEM. Nieco mniej ni\u017c po\u0142owa badanych prawid\u0142owo wskaza\u0142a, \u017ce emituj\u0105 je m.in. linie elektroenergetyczne, telefonia kom\u00f3rkowa czy urz\u0105dzenia elektryczne, ale tylko 12 proc. badanych wskaza\u0142o, \u017ce \u017ar\u00f3d\u0142em promieniowania elektromagnetycznego jest S\u0142o\u0144ce. Niewielki odsetek wskaza\u0142 jednocze\u015bnie, \u017ce \u017ar\u00f3d\u0142em PEM jest wirus SARS-COV2 (5 proc.) oraz drzewa (4 proc.).\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Wyniki raportu pokazuj\u0105, \u017ce a\u017c 60 proc. respondent\u00f3w jest zdania, \u017ce nauka i technologia stwarzaj\u0105 wi\u0119cej mo\u017cliwo\u015bci rozwoju spo\u0142ecze\u0144stwa. R\u00f3wnocze\u015bnie, cz\u0119\u015b\u0107 badanych ma powa\u017cne obawy dotycz\u0105ce wp\u0142ywu nowych technologii na \u017cycie i zdrowie cz\u0142owieka. Warto w tym miejscu nadmieni\u0107, \u017ce pole elektromagnetyczne powoduje obawy spo\u0142eczne ju\u017c od czas\u00f3w powstania elektryczno\u015bci, czyli od prze\u0142omu XIX i XX wieku. Pocz\u0105tkowo oznacza\u0142o to brak akceptacji dla \u201edomowego\u201d zastosowania elektryczno\u015bci, a w p\u00f3\u017aniejszych latach niemal ca\u0142\u0105 uwag\u0119 skupiono na u\u017cytkowaniu technologii elektroenergetycznych w zakresie cz\u0119stotliwo\u015bci przemys\u0142owej (50\u00a0Hz\u00a0lub 60\u00a0Hz).<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Ten paradoks pokazuje istnienie powa\u017cnej luki w spo\u0142ecznej wiedzy nt. pola elektromagnetycznego. Luka ta, bez opartych na wiedzy naukowej i zakrojonych na szerok\u0105 skal\u0119 dzia\u0142a\u0144 edukacyjnych, b\u0119dzie si\u0119 powi\u0119ksza\u0107, tworz\u0105c przestrze\u0144 do dzia\u0142ania dla r\u00f3\u017cnych \u015brodowisk negatywnie nastawionych do rozwoju nowych technologii w Polsce<\/span><\/i>\u00a0– m\u00f3wi prof. dr hab. in\u017c. Andrzej Krawczyk, prezes Polskiego Towarzystwa Zastosowa\u0144 Elektromagnetyzmu.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Mniej ni\u017c 40 proc. badanych wskaza\u0142o, \u017ce zamierza w przysz\u0142o\u015bci korzysta\u0107 z 5G. Z kolei prawie 50 proc. nie by\u0142o w stanie odpowiedzie\u0107 czy b\u0119dzie wykorzystywa\u0142o sie\u0107 pi\u0105tej generacji. Co wi\u0119cej, ankietowani s\u0105 mniej sk\u0142onni do tego, by zach\u0119ca\u0107 innych do korzystania z 5G. Na stwierdzenie\u00a0<\/span>Zamierzam zach\u0119ca\u0107 innych do korzystania z technologii 5G<\/span><\/i>\u00a0wi\u0119cej respondent\u00f3w udzieli\u0142o odpowiedzi \u201eca\u0142kowicie si\u0119 nie zgadzam\u201d oraz \u201eraczej si\u0119 nie zgadzam\u201d (37 proc.), ni\u017c odpowiedzi \u201eca\u0142kowicie si\u0119 zgadzam\u201d oraz \u201eraczej si\u0119 zgadzam\u201d (25 proc.).<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Jak pokazuj\u0105 wyniki badania, obecne podej\u015bcie do edukacji spo\u0142ecznej w zakresie PEM jest niewystarczaj\u0105ce. Dzia\u0142ania edukacyjne maj\u0105 charakter jednorazowych akcji, prowadzone s\u0105 przez r\u00f3\u017cne podmioty w spos\u00f3b nieskoordynowany i nie obejmuj\u0105 wszystkich grup spo\u0142ecznych.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Raport, w kt\u00f3rym g\u0142os zabrali tak\u017ce eksperci zar\u00f3wno z nauk spo\u0142ecznych, jak i in\u017cynierskich, stanowi punkt wyj\u015bcia do dyskusji i debaty spo\u0142ecznej na temat zjawiska promieniowania elektromagnetycznego. Pozwala odpowiedzie\u0107 na pytanie \u2013 jak\u0105 wiedz\u0119 na temat promieniowania elektromagnetycznego posiadaj\u0105 Polacy, czego si\u0119 obawiaj\u0105 i jak\u0105 rol\u0119 w rozwoju spo\u0142eczno-gospodarczym przypisuj\u0105 technologiom. Przeprowadzone badania i uzyskane wyniki b\u0119d\u0105 stanowi\u0142y w przysz\u0142o\u015bci podstaw\u0119 kszta\u0142towania program\u00f3w informacyjnych, edukacyjnym maj\u0105cych na celu rozw\u00f3j wiedzy spo\u0142ecznej\u00a0w zakresie zjawiska PEM\u00a0<\/span><\/i>\u2013 uwa\u017ca dr hab. Urszula\u00a0Soler, Katolicki Uniwersytet Lubelski.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Wi\u0119kszo\u015b\u0107 ankietowanych za najbardziej wiarygodne \u017ar\u00f3d\u0142a informacji o PEM uwa\u017ca ekspert\u00f3w instytucji zajmuj\u0105cych si\u0119 t\u0105 tematyk\u0105 (60 proc.), naukowc\u00f3w i literatur\u0119 naukow\u0105 (62 proc.) oraz pras\u0119 specjalistyczn\u0105 (56 proc.). Cho\u0107 w badaniu o\u015brodki\u00a0<\/span>stricte<\/span><\/i> naukowe wskazano jako te ciesz\u0105ce si\u0119 najwi\u0119kszym zaufaniem, nie mo\u017cna tego wyniku odbiera\u0107 w pe\u0142ni pozytywnie, poniewa\u017c zwykle\u00a0<\/span>w podobnych badaniach m\u00f3wimy o wiarygodno\u015bci na poziomie 80 proc i wi\u0119cej. Niebagatelny wp\u0142yw maj\u0105 na to liczne akcje dezinformacyjne, kt\u00f3re dyskredytuj\u0105 i podwa\u017caj\u0105 autorytety naukowe w dziedzinie pola elektromagnetycznego. Przek\u0142ada si\u0119 to r\u00f3wnie\u017c na spadek wiarygodno\u015bci operator\u00f3w telefonii kom\u00f3rkowej, kt\u00f3rych zaufaniem obdarza jedynie 30 proc. ankietowanych.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Ankietowani zostali r\u00f3wnie\u017c zapytani o ochron\u0119 przed nadmiern\u0105 emisj\u0105 pola elektromagnetycznego <\/span>i ponad po\u0142owa uwa\u017ca, \u017ce odpowiedzialno\u015b\u0107 za ochron\u0119 przed skutkami PEM powinny ponosi\u0107 instytucje krajowe (27 proc.), Unia Europejska (24 proc.) oraz mi\u0119dzynarodowe np. WHO (20 proc.). Co czwarty ankietowany odpowiedzialno\u015bci\u0105 za ochron\u0119 przed PEM chcia\u0142aby obci\u0105\u017cy\u0107 operator\u00f3w telefonii kom\u00f3rkowej. Taki sam odsetek badanych jest zdania, \u017ce ka\u017cdy sam powinien chroni\u0107 si\u0119 przed skutkami promieniowania elektromagnetycznego.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Konieczne jest mo\u017cliwie jak najszybsze stworzenie nowego, systemowego modelu edukacji nt. PEM <\/span>i nowoczesnych technologii, anga\u017cuj\u0105cego instytucje rz\u0105dowe, samorz\u0105dowe, \u015brodowiska naukowe, organizacje pozarz\u0105dowego oraz przedstawicieli biznesu.<\/span>\u00a0<\/span><\/b>Model ten powinien zak\u0142ada\u0107 prowadzenie dzia\u0142a\u0144 edukacyjnych w spos\u00f3b systematyczny oraz skoordynowany i obejmowa\u0107 mo\u017cliwie najszersze spektrum grup spo\u0142ecznych, w tym dzieci i m\u0142odzie\u017c (np. poprzez wprowadzenie tematyki PEM do podstawy programowej), a tak\u017ce senior\u00f3w.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Izba proponuje i anga\u017cuje si\u0119 aktywnie w dzia\u0142ania informacyjno-edukacyjne w zakresie nowych technologii. Komunikacja w tym zakresie musi by\u0107 odpowiedzialna, m\u0105dra i u\u017cyteczna, aby wspomniane rozwi\u0105zania s\u0142u\u017cy\u0142y nam jak najlepiej w \u017cyciu codziennym. Do takich dzia\u0142a\u0144 nale\u017c\u0105 tak\u017ce akcje edukacyjne dot. sieci mobilnych oraz kwestii powi\u0105zanych, czyli pola elektromagnetycznego. W tym zakresie jako Izba i przedstawiciele ca\u0142ej bran\u017cy podkre\u015blamy, i\u017c kluczowa jest otwarto\u015b\u0107 na wsp\u00f3\u0142prac\u0119 wszystkich \u015brodowisk zainteresowanych zwi\u0119kszeniem poziomu og\u00f3lnospo\u0142ecznej wiedzy nt. nowych technologii. PIIT deklaruje gotowo\u015b\u0107 do aktywnego zaanga\u017cowania si\u0119 w stworzenie i wdro\u017cenie systemowego modelu edukacji spo\u0142ecznej o polu elektromagnetycznym i nowych technologiach\u00a0<\/span><\/i>– doda\u0142 Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Edukacja pozostaje niezwykle wa\u017cn\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 zacie\u015bniania wi\u0119zi mi\u0119dzy nowymi technologiami a nowoczesnym i cyfrowym spo\u0142ecze\u0144stwem. W zwi\u0105zku z tym powinni\u015bmy aktualizowa\u0107 nasz\u0105 wiedz\u0119 w zakresie ka\u017cdej innowacji, wobec czego zapraszamy do zapoznania si\u0119 z raportem fundacji Digital Poland „Jak efektywnie zbudowa\u0107 sieci 5G z korzy\u015bci\u0105 dla ca\u0142ego spo\u0142ecze\u0144stwa i pa\u0144stwa”<\/a><\/strong>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Jak powszechnie wiadomo, wcielanie nowych technologii w nasze \u017cycie wymaga nieustannego dokszta\u0142cania si\u0119 na ich temat. Edukacja w zakresie u\u017cytkowania […]","protected":false},"author":2,"featured_media":4117,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[96,85,93],"tags":[102],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-4112","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-innowacje","category-5g","category-edukacja","tag-moj-dom-i-technologie"],"yoast_head":"\n\n
\n
Nie wiemy czym jest pole elektromagnetyczne<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h3>\n
Korzystamy z tego, co znamy<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h3>\n
Na pocz\u0105tek, debata<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h3>\n
System edukacji wymaga zmian<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h3>\n