Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wp-content/plugins/wordfence/waf/bootstrap.php) is not within the allowed path(s): (/home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/:/home/klient.dhosting.pl/digitalfes/.tmp/:/demonek/www/public/bledy.demonek.com/:/usr/local/lsws/share/autoindex:/usr/local/php/:/dev/urandom:/opt/alt/php74/usr/share/pear/:/opt/alt/php74/usr/share/php:/opt/alt/php74/) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php on line 4

Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 14

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/digitalfestival.pl/wordfence-waf.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/digitalfes/2023.digitalfestival.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":1249,"date":"2021-02-09T09:21:03","date_gmt":"2021-02-09T08:21:03","guid":{"rendered":"https:\/\/digitalfestival.pl\/?p=1249"},"modified":"2021-09-24T15:22:06","modified_gmt":"2021-09-24T13:22:06","slug":"wzrost-kultury-w-sieci-szczegolnie-u-nastolatkow","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/2023.digitalfestival.pl\/wzrost-kultury-w-sieci-szczegolnie-u-nastolatkow\/","title":{"rendered":"Wzrost \u201ekultury w sieci\u201d, szczeg\u00f3lnie u nastolatk\u00f3w"},"content":{"rendered":"

Dane z raportu Digital Civility Index 2020 napawaj\u0105 optymizmem. Cho\u0107 ostatni rok min\u0105\u0142 pod znakiem wirusa COVID-19, wyniki z tego okresu s\u0105 na najwy\u017cszym poziomie od 4 lat. Poczucie wzajemnej solidarno\u015bci w\u015br\u00f3d ludzi w czasie pandemii, a tak\u017ce odpowiedzialne interakcje online, zw\u0142aszcza w\u015br\u00f3d nastolatk\u00f3w, przyczyni\u0142y si\u0119 do wzrostu globalnego indeksu DCI o trzy punkty procentowe. Poprawi\u0142 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c polski wska\u017anik cyfrowej uprzejmo\u015bci, uzyskuj\u0105c wynik 70 proc. wzgl\u0119dem 72 proc. w roku 2019. Publikujemy te dane w Dniu Bezpiecznego Internetu, aby rzuci\u0107 \u015bwiat\u0142o na potrzeb\u0119 bezpieczniejszych, zdrowszych i pe\u0142nych szacunku interakcji online.<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Dzie\u0144 Bezpiecznego Internetu daje ludziom na ca\u0142ym \u015bwiecie okazj\u0119 do przemy\u015blenia swojego cyfrowego \u017cycia. Od pi\u0119ciu lat Microsoft aktywnie dzia\u0142a na rzecz popularyzacji tego, co nazywamy „kultur\u0105 cyfrow\u0105” – traktowania wszystkich os\u00f3b, z kt\u00f3rymi kontaktujemy si\u0119 w sieci z godno\u015bci\u0105 i szacunkiem. W 2020 roku wska\u017anik raportu DCI Microsoft, b\u0119d\u0105cy miar\u0105 tonu i nastroju interakcji online zg\u0142aszanych przez konsument\u00f3w w 32 krajach, wyni\u00f3s\u0142 67 proc. Oznacza to popraw\u0119 o trzy punkty procentowe w por\u00f3wnaniu z rokiem 2019, w kt\u00f3rym wska\u017anik ten osi\u0105gn\u0105\u0142 najwy\u017cszy poziom pod wzgl\u0119dem braku kultury. Jak si\u0119 okazuje, pozytywny trend dotyczy r\u00f3wnie\u017c Polski. W uprzednim roku wska\u017anik cyfrowej uprzejmo\u015bci polskich internaut\u00f3w poprawi\u0142 si\u0119 o 2 punkty procentowe.<\/p>\n

Najnowszy raport obejmuje 5 ostatnich lat, w ci\u0105gu kt\u00f3rych Microsoft bada\u0142 zachowania obywateli i nara\u017cenie na ryzyko w sieci m\u0142odzie\u017cy i doros\u0142ych. Przez ostatnie p\u00f3\u0142 dekady przeprowadzono ankiety w\u015br\u00f3d ponad 58 000 os\u00f3b w ponad 30 krajach, w tym w Polsce.\u00a0Podobnie jak wyniki z poprzednich czterech lat<\/a>, najnowsze dane [LINK] pochodz\u0105 z badania „Civility, Safety and Interactions Online – 2020”, w kt\u00f3rym oceniano postrzeganie \u017cycia online przez nastolatk\u00f3w i doros\u0142ych oraz ich nara\u017cenie na 21 r\u00f3\u017cnych zagro\u017ce\u0144 w sieci w czterech kategoriach dotycz\u0105cych napastliwo\u015bci, nieodpowiedniego zachowania w sieci, maj\u0105cych pod\u0142o\u017ce seksualne oraz dotycz\u0105cych reputacji. Indeks odczytywany jest podobnie do punktacji w golfie. Im ni\u017cszy odczyt indeksu (w skali od 0 do 100), tym ni\u017csze nara\u017cenie respondent\u00f3w na ryzyko i tym wy\u017cszy postrzegany poziom kultury online w\u015br\u00f3d ludzi w danym kraju.<\/p>\n

Do ankiety w 2020 roku po raz pierwszy dodano sze\u015b\u0107 rejon\u00f3w geograficznych: Dani\u0119, Filipiny, Hiszpani\u0119, Szwecj\u0119, Tajwan i Tajlandi\u0119. Australia zosta\u0142a uwzgl\u0119dniona ponownie po tym, jak ostatnio pojawi\u0142a si\u0119 w 2017 roku. Spo\u015br\u00f3d tych nowo dodanych lub ponownie dodanych kraj\u00f3w, Tajwan zarejestrowa\u0142 najbardziej korzystny wska\u017anik DCI na poziomie 61 proc., debiutuj\u0105c na 5 miejscu w\u015br\u00f3d 32 kraj\u00f3w obj\u0119tych badaniem. To o 6 punkt\u00f3w procentowych wi\u0119cej ni\u017c \u015brednia \u015bwiatowa. Tajwan ust\u0119puje tylko Holandii (51%), Wielkiej Brytanii (55%), Stanom Zjednoczonym (56%) i Singapurowi (59%), kt\u00f3re zajmuj\u0105 odpowiednio cztery pierwsze miejsca.<\/p>\n

Wielka Brytania, kt\u00f3ra zajmowa\u0142a pierwsze miejsce pod wzgl\u0119dem kultury w sieci przez 3 z ostatnich 4 lat, spad\u0142a na drug\u0105 pozycj\u0119 w 2020 roku, odnotowuj\u0105c wska\u017anik DCI na poziomie 55 proc. Jest to wzrost o 10 punkt\u00f3w procentowych w stosunku do najbardziej korzystnego wyniku (45 proc.), zarejestrowanego w pierwszej edycji badania w 2016 roku.<\/p>\n

Kraje o najni\u017cszym wska\u017aniku kultury online to RPA (81 proc.), Rosja (80 proc.) i Meksyk (76 proc.). Dwa z trzech najni\u017cej plasuj\u0105cych si\u0119 w zestawieniu kraj\u00f3w poprawi\u0142y swoje wyniki wzgl\u0119dem 2019 roku, kiedy to wszystkie trzy kraje z najni\u017cszej p\u00f3\u0142ki po raz pierwszy osi\u0105gn\u0119\u0142y wska\u017anik DCI o warto\u015bci 80 proc. lub wi\u0119cej.<\/p>\n

Nastolatkowie i COVID-19 przyczyni\u0142y si\u0119 do globalnej poprawy wynik\u00f3w raportu Digital Civility Index<\/strong><\/p>\n

Wed\u0142ug rocznej tendencji w klasyfikacji grup wiekowych Digital Civility Index, to nastolatkowie s\u0105 odpowiedzialni za zauwa\u017caln\u0105 popraw\u0119 og\u00f3lnego poziomu kultury online. Wska\u017anik DCI w\u015br\u00f3d nastolatk\u00f3w we wszystkich 32 regionach geograficznych spad\u0142 do 63 proc. z 66 proc. w 2019 r., podczas gdy wska\u017anik DCI w\u015br\u00f3d doros\u0142ych respondent\u00f3w poprawi\u0142 si\u0119 tylko o jeden punkt procentowy (do 71 proc. z 72 proc.). Trend ten widoczny jest r\u00f3wnie\u017c w Polsce. Wska\u017anik DCI dla najm\u0142odszych badanych Polak\u00f3w wyni\u00f3s\u0142 64 proc. co oznacza popraw\u0119 o 5 punkt\u00f3w procentowych. Dla por\u00f3wnania, wska\u017anik DCI dla doros\u0142ych respondent\u00f3w pogorszy\u0142 si\u0119 o 1 punkt procentowy (wzr\u00f3s\u0142 do 75 proc.). Ponadto nastolatkowie uzyskali bardziej korzystne wyniki we wszystkich czterech kategoriach ryzyka, przy czym ryzyko nieodpowiedniego zachowania na tle seksualnym spad\u0142o o prawie cztery punkty procentowe. Spadek ten mo\u017ce by\u0107 zwi\u0105zany z wi\u0119ksz\u0105 \u015bwiadomo\u015bci\u0105 nastolatk\u00f3w na temat powa\u017cnych zagro\u017ce\u0144 w internecie, takich jak szanta\u017c seksualny i uwodzenie w sieci w celach wykorzystania lub innych.<\/p>\n

Wi\u0119cej informacji na temat sposob\u00f3w zapobiegania takim zagro\u017ceniom mo\u017cna znale\u017a\u0107 w dokumencie\u00a0Sexting factsheet, Online grooming factsheet.\u00a0\u00a0\u00a0<\/a><\/p>\n

Ponadto,\u00a0jak Microsoft informowa\u0142 w lipcu zesz\u0142ego roku<\/a>, najnowsze badania przeprowadzono w kwietniu i maju 2020 roku, kiedy wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi na ca\u0142ym \u015bwiecie pr\u00f3bowa\u0142a upora\u0107 si\u0119 z rzeczywisto\u015bci\u0105 zwi\u0105zan\u0105 z pozostaniem w domu w zwi\u0105zku z globaln\u0105 pandemi\u0105. Mimo to, w niekt\u00f3rych regionach wydaje si\u0119, \u017ce COVID-19 przyczyni\u0142 si\u0119 do zwi\u0119kszenia poziomu kultury w sieci. Na przyk\u0142ad w regionie Azji i Pacyfiku 31 proc. respondent\u00f3w stwierdzi\u0142o, \u017ce w czasie pandemii poprawi\u0142a si\u0119 kultura cyfrowa, poniewa\u017c ludzie pomagali sobie nawzajem, zach\u0119cali innych do dzia\u0142ania, wykazywali wi\u0119ksze poczucie wsp\u00f3lnoty i wsp\u00f3lnie radzili sobie z kryzysem. W skali globalnej nieco ponad 1\/4 respondent\u00f3w (26 proc.) uzna\u0142a, \u017ce w tym czasie poprawi\u0142a si\u0119 kultura w sieci, co przypisuje si\u0119 g\u0142\u00f3wnie zbiorowemu poczuciu, \u017ce „wszyscy jeste\u015bmy w tym razem”. Niestety w Polsce z tym stwierdzeniem zgadza si\u0119 jedynie 17 proc. ankietowanych, podczas gdy niemal 1\/3 z nich (29 proc.) uwa\u017ca, \u017ce uprzejmo\u015b\u0107 w Internecie w danym okresie si\u0119 zmniejszy\u0142a. Przyczyn tego zjawiska upatruje si\u0119 w osobach wy\u0142adowuj\u0105cych swoje frustracje w sieci, a tak\u017ce w fa\u0142szywych i wprowadzaj\u0105cych
\nw b\u0142\u0105d informacjach.<\/p>\n

Cyfrowy obywatel nowej dekady<\/strong><\/p>\n

W miar\u0119 jak wkraczali\u015bmy w \u017cycie online w 2020 roku, Microsoft ponownie poprosi\u0142 respondent\u00f3w o scharakteryzowanie zachowania innych os\u00f3b w przestrzeni online w ich poszczeg\u00f3lnych regionach geograficznych. Drugi rok z rz\u0119du pytania te zosta\u0142y zadane oddzielnie i niezale\u017cnie od globalnego badania Digital Civility Index, kt\u00f3ry jest oparty na zbiorczych odpowiedziach respondent\u00f3w. Na przyk\u0142ad w kategorii napastliwo\u015bci wyra\u017anej poprawie uleg\u0142a ocena „niechcianych kontakt\u00f3w”. Jest to istotna zmiana, poniewa\u017c ta forma zagro\u017cenia by\u0142a najcz\u0119\u015bciej wyst\u0119puj\u0105cym problemem w\u015br\u00f3d respondent\u00f3w przez 5 lat trwania badania. Ponadto, wi\u0119cej os\u00f3b (56 proc.) stwierdzi\u0142o, \u017ce pod wzgl\u0119dem niechcianego kontaktu, interakcje online s\u0105 neutralne (39 proc.) lub poprawne (17 proc.), podczas gdy 44 proc. okre\u015bli\u0142o je jako \u201ez\u0142e\u201d. Dla por\u00f3wnania, w 2019 roku nieuprzejmo\u015b\u0107 online wynikaj\u0105ca z samego niechcianego kontaktu uzyska\u0142a wynik 60 proc. W dw\u00f3ch z pozosta\u0142ych trzech kategorii zagro\u017ce\u0144 r\u00f3wnie\u017c odnotowano spadek „z\u0142ych” ocen w odniesieniu do wiod\u0105cych zagro\u017ce\u0144.<\/p>\n

W Polsce internauci zauwa\u017cyli mniej przypadk\u00f3w niechcianego kontaktu, zagro\u017ce\u0144 na tle seksualnym, naruszania dobrego imienia, a tak\u017ce prze\u015bladowania i n\u0119kania wzgl\u0119dem 2019 roku. Jednak mimo bardziej optymistycznych wynik\u00f3w, a\u017c jedna trzecia ankietowanych zaraportowa\u0142a styczno\u015b\u0107 z przypadkami zn\u0119cania si\u0119 nad osobami w sieci. Najbardziej nara\u017ceni na tego typu zagro\u017cenia s\u0105 przedstawiciele pokolenia Z (37 proc) i milenialsi (35 proc.).<\/p>\n

A czego \u017cycz\u0105 sobie Polacy w latach 20 XXI wieku? Najcz\u0119\u015bciej udzielanymi odpowiedziami s\u0105 szacunek oraz bezpiecze\u0144stwo (po 60 proc.), nast\u0119pnie uprzejmo\u015b\u0107 (44 proc.), a tak\u017ce \u017cyczliwo\u015b\u0107 oraz wolno\u015b\u0107 (po 29 proc.).<\/p>\n

Aby uzyska\u0107 wi\u0119cej informacji na temat cyberprzemocy w 2020 r., zobacz\u00a0ten post<\/a>.<\/p>\n

Mimo to, patrz\u0105c wstecz na wyniki bada\u0144 z pi\u0119ciu ostatnich lat, mo\u017cna stwierdzi\u0107, \u017ce kilka z najbardziej spornych zagro\u017ce\u0144 jest coraz cz\u0119\u015bciej spotykanych. Oto kilka szczeg\u00f3\u0142\u00f3w:<\/p>\n