Zar\u00f3wno<\/span> film, jak i gr<\/span>a<\/span> komputerow<\/span>a,<\/span> zatrudnia<\/span> aktor\u00f3w.<\/span> \u2013 <\/span>Korzystamy z do\u015bwiadczenia aktor\u00f3w, ale tak\u017ce scenarzyst\u00f3w, d\u017awi\u0119kowc\u00f3w czy specjalist\u00f3w od tworzenia muzyki<\/span> \u2013 t\u0142umaczy <\/span><\/span>Tymon <\/span>Smekta\u0142a<\/span>. O <\/span>t<\/span>ym<\/span>, j<\/span><\/span>ak<\/span> powstaj\u0105 najbardziej zaawansowane gry na \u015bwiecie i czym ten proces r\u00f3\u017cni si\u0119 od produkcji filmowych<\/span> m\u00f3wi w rozmowie z fundacj\u0105 Digital Poland<\/span> przedstawiciel<\/span> firmy <\/span>Techland<\/span>, globalnego studia <\/span>gamingowego<\/span>, producenta m.in. serii gier <\/span>Dying<\/span> Light<\/span>.<\/span><\/span><\/strong><\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Fundacja Digital Poland: W jaki spos\u00f3b tworzy si\u0119 gr\u0119 wideo? Czy scenariusz jest znany od pocz\u0105tku i spisany w ca\u0142o\u015bci przed rozpocz\u0119ciem prac? Na ile proces tw\u00f3rczy zmienia pocz\u0105tkow\u0105 koncepcj\u0119?\u00a0<\/strong><\/p>\n Tymon Smekta\u0142a, Dying Light Franchise Director:<\/strong> Scenariusz to istotny element tworzenia gry, ale nie najwa\u017cniejszy. To w\u0142a\u015bnie odr\u00f3\u017cnia t\u0119 form\u0119 artystyczn\u0105 od rozrywki kinowej. Film od pocz\u0105tku pod\u0105\u017ca w ca\u0142o\u015bci za scenariuszem i nie odst\u0119puje go na krok. W grach wideo natomiast <\/span>\u2013 co uwa\u017cam za ich przewag\u0119 nad hollywoodzkim biznesem \u2013 u\u017cytkownicy samodzielnie wp\u0142ywaj\u0105 na to, co dzieje si\u0119 na ekranie. Dla gry kluczowe jest wi\u0119c to, \u017ceby obok scenariusza fabularnego stworzy\u0107 r\u00f3wnie mocne, przemy\u015blane mechanizmy rozgrywki \u2013 to w\u0142a\u015bnie to po\u0142\u0105czenie decyduje o sukcesie danego tytu\u0142u.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Proces tworzenia gry wideo charakteryzuje si\u0119 podej\u015bciem kreatywnym i iteracyjnym (czyli polega na metodzie sta\u0142ego doskonalenia, co zn\u00f3w odr\u00f3\u017cnia go od filmu). Mo\u017cna go podzieli\u0107 na kilka etap\u00f3w. Faza preprodukcji to czas, kiedy powstaje wspomniany wcze\u015bniej scenariusz i projekt mechanizm\u00f3w wp\u0142ywaj\u0105cych na dzia\u0142ania gracza. Kiedy przygotuje si\u0119 ju\u017c natomiast prototyp gry, rozwija si\u0119 go nast\u0119pnie do poziom\u00f3w alfa, beta itd. Wtedy nast\u0119puj\u0105 najcz\u0119\u015bciej pewne zmiany w scenariuszu, ale r\u00f3wnie\u017c w charakterystyce rozgrywki. Odpowiedzialne studia, takie jak nasze, po\u015bwi\u0119caj\u0105 jednak wiele czasu preprodukcji, aby poprawek w p\u00f3\u017aniejszym czasie by\u0142o jak najmniej.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Podczas tworzenia gry wideo korzysta si\u0119 z pomocy aktor\u00f3w, aby odwzorowa\u0107 pewne ruchy czy zachowania postaci \u2013 czy podobie\u0144stw Waszej pracy do przemys\u0142u filmowego jest wi\u0119cej?<\/strong><\/p>\n Korzystamy z do\u015bwiadczenia aktor\u00f3w, ale tak\u017ce scenarzyst\u00f3w, d\u017awi\u0119kowc\u00f3w czy specjalist\u00f3w od tworzenia muzyki. Pewne zawody s\u0105 uniwersalne, a ich przedstawiciele mog\u0105 odnale\u017a\u0107 si\u0119 zar\u00f3wno w procesie tworzenia gry, jak i nagrywania filmu. Wydaje si\u0119 jednak, \u017ce r\u00f3\u017cnic mo\u017ce by\u0107 nieco wi\u0119cej ni\u017c podobie\u0144stw. Osobi\u015bcie uwa\u017cam, \u017ce nasza bran\u017ca jest trudniejsza.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Wyobra\u017amy sobie scen\u0119, w kt\u00f3rej aktor ma wyg\u0142osi\u0107 monolog przy kawie. Dla kina to nic specjalnego <\/span>\u2013<\/span> trzeba t\u0119 osob\u0119 posadzi\u0107 w fotelu przy stoliku, da\u0107 jej kubek i w\u0142\u0105czy\u0107 ekspres. Wystarczy o\u015bwietli\u0107 odpowiednio plan, w\u0142\u0105czy\u0107 kamer\u0119 i aktor mo\u017ce wykonywa\u0107 swoj\u0105 prac\u0119. On sam jako cz\u0142owiek, istnieje, podobnie jak otaczaj\u0105ce go przedmioty. Co jednak, gdyby\u015bmy chcieli ten moment przenie\u015b\u0107 na ekran komputera? Trzeba by wtedy stworzy\u0107 od zera wszystkie wymienione elementy, podobnie jak osob\u0119 wyg\u0142aszaj\u0105c\u0105 monolog. Potrzebne by\u0142yby tr\u00f3jwymiarowe modele fotela i sto\u0142u, model aktora, kt\u00f3ry trzeba by\u0142oby pokry\u0107 teksturami. Animator musia\u0142by nagra\u0107 wsp\u00f3lnie z odtw\u00f3rc\u0105 roli ruchy, a p\u00f3\u017aniej r\u0119cznie (w odpowiednim programie) przenie\u015b\u0107 je do gry jako konkretne gesty. Potrzeba wi\u0119c do tego wielu os\u00f3b, a sam proces jest du\u017co bardziej z\u0142o\u017cony i wielow\u0105tkowy. Dzi\u0119ki ludzkiej kreatywno\u015bci i najnowszym technologiom, jest to jednak mo\u017cliwe, podobnie jak lot na Ksi\u0119\u017cyc. Gaming jest dzi\u015b w awangardzie rozrywki. Kreuje trendy, kt\u00f3re podpatruje si\u0119 w innych bran\u017cach, r\u00f3wnie\u017c w biznesie kinowym.<\/span><\/p>\n W jaki spos\u00f3b opinie graczy wp\u0142ywaj\u0105 na produkty wytwarzany przez Techland?<\/strong><\/p>\n To pytanie bliskie naszemu sercu i naszej codziennej pracy. Techland jest bardzo blisko spo\u0142eczno\u015bci zbudowanej wok\u00f3\u0142 gier wydawanych przez studio. M\u00f3wimy o tym bardzo otwarcie <\/span>\u2013<\/span> s\u0142uchamy g\u0142osu graczy i jest on dla nas bardzo istotny. Gry s\u0105 nasza wizj\u0105, ambicj\u0105 artystyczn\u0105 i technologiczn\u0105. Kiedy jednak trafiaj\u0105 na rynek, staj\u0105 si\u0119 wsp\u00f3ln\u0105 w\u0142asno\u015bci\u0105 nas i graczy. Zastanawiamy si\u0119 wi\u0119c, jak je dalej rozwija\u0107. S\u0142uchamy uwa\u017cnie, co nasi klienci m\u00f3wi\u0105 i pisz\u0105 w Internecie, na forach i w komentarzach. Mamy bezpo\u015bredni kontakt z influencerami, kt\u00f3rzy nagrywaj\u0105 materia\u0142y o grach.<\/span><\/p>\n Dojrzali deweloperzy w ramach doskonalenia gier wideo zderzaj\u0105 opinie graczy z danymi, kt\u00f3re p\u0142yn\u0105 z sesji. To nasza przewaga nad filmowcami <\/span>\u2013<\/span> po wydaniu tytu\u0142u, mamy mo\u017cliwo\u015b\u0107 bezpo\u015bredniego zbadania, w jaki spos\u00f3b ludzie graj\u0105 i jakie mechaniki wykorzystuj\u0105, jak cz\u0119sto si\u0119 loguj\u0105, jakie elementy rozgrywki s\u0105 najpopularniejsze. Konfrontujemy te fakty z opiniami i w efekcie wiemy, co konkretnie w danej grze powinni\u015bmy zmieni\u0107 lub wzbogaci\u0107, co zaproponowa\u0107 w danym rozszerzeniu, w jaki spos\u00f3b zmotywowa\u0107 graczy do spojrzenia na mniej popularne elementy zmaga\u0144. W ka\u017cdy g\u0142os w dyskusji uwa\u017cnie si\u0119 ws\u0142uchujemy.<\/span><\/p>\n Na co warto zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 w ramach ulepszania rozgrywki? Jakie innowacyjne elementy wprowadzacie do produkowanych przez Was gier, co Was wyr\u00f3\u017cnia?<\/strong><\/p>\n Na pewno istotne jest nasze wyczulenie na opinie graczy. W bran\u017cy gamingowej to kluczowy element przewagi konkurencyjnej. Drug\u0105 korzy\u015bci\u0105 jest korzystanie z w\u0142asnych technologii, w tym <\/span>\u2013<\/span> w naszym przypadku <\/span>\u2013<\/span> z autorskiego silnika. Jako Techland, chcemy tworzy\u0107 gry, kt\u00f3re przedstawiaj\u0105 \u015bwiat w perspektywie pierwszoosobowej (FPP, czyli \u201cz oczu postaci\u201d). Umo\u017cliwia to wysokie zaanga\u017cowanie gracza, zanurzenie go w rozgrywk\u0119 i mo\u017cliwo\u015b\u0107 intensywnego prze\u017cycia wirtualnej przygody. Nasze technologie tworzymy w zgodzie z nasz\u0105 misj\u0105 <\/span>\u2013<\/span> chcemy dostarcza\u0107 niezapomnianych prze\u017cy\u0107. Rozwi\u0105zania, kt\u00f3re tworzymy, doskonale sobie radz\u0105 w tworzeniu \u015brodowiska bogatego w szczeg\u00f3\u0142y, t\u0119tni\u0105cego \u017cyciem. Wydaje si\u0119, \u017ce nasza strategia przynosi rezultaty <\/span>\u2013<\/span> w pierwszy weekend po premierze w \u201eDying Light 2\u201d gra\u0142y na ca\u0142ym \u015bwiecie 3 miliony os\u00f3b, z kolei poprzednia ods\u0142ona cyklu sprzeda\u0142a si\u0119 dotychczas w 20 milionach egzemplarzy. <\/span>Liczby m\u00f3wi\u0105 wi\u0119c same za siebie!<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Zar\u00f3wno film, jak i gra komputerowa, zatrudnia aktor\u00f3w. \u2013 Korzystamy z do\u015bwiadczenia aktor\u00f3w, ale tak\u017ce scenarzyst\u00f3w, d\u017awi\u0119kowc\u00f3w czy specjalist\u00f3w od […]","protected":false},"author":13,"featured_media":11458,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[511],"tags":[83,84,81],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-11438","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-rozrywka","tag-moje-innowacje","tag-moje-firma-i-praca","tag-moja-rozrywka"],"yoast_head":"\n