Polscy konsumenci uwa\u017caj\u0105 biometryczne metody uwierzytelniania p\u0142atno\u015bci za bezpieczniejsze, szybsze i \u0142atwiejsze od tradycyjnych metod. Ponad po\u0142owa kupuj\u0105cych przez internet rezygnuje z zakupu mi\u0119dzy innymi z powodu zapomnienia has\u0142a. Z najnowszych bada\u0144 wynika, \u017ce 62 proc. polskich konsument\u00f3w jest gotowych korzysta\u0107 podczas zakup\u00f3w z uwierzytelnienia biometrycznego, zamiast pos\u0142ugiwa\u0107 si\u0119 has\u0142em.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Wed\u0142ug najnowszych\u00a0bada\u0144 przeprowadzonych przez Visa, globalnego lidera p\u0142atno\u015bci cyfrowych, polscy konsumenci s\u0105 bardziej zainteresowani p\u0142atno\u015bciami biometrycznymi, gdy\u017c postrzegaj\u0105 je jako bezpieczniejsze od tradycyjnych metod.\u00a092% badanych uwa\u017ca, \u017ce rozpoznawanie odcisk\u00f3w palc\u00f3w jest najbezpieczniejsz\u0105 form\u0105 uwierzytelniania p\u0142atno\u015bci. Skanowanie oka respondenci wymieniali w drugiej kolejno\u015bci (89% wskaza\u0144). Wygoda jest r\u00f3wnie\u017c wa\u017cnym kryterium zach\u0119caj\u0105cym do stosowania biometrii – a\u017c 55% u\u017cytkownik\u00f3w kart zrezygnowa\u0142o z zakupu online z powodu zapomnianego has\u0142a.<\/p>\n Wykorzystywanie danych biometrycznych b\u0119dzie si\u0119 coraz bardziej upowszechnia\u0107, zwa\u017cywszy na wymagania dotycz\u0105ce silnego uwierzytelnienia klienta (SCA), wynikaj\u0105ce z dyrektywy PSD2, reguluj\u0105cej rynek us\u0142ug p\u0142atniczych. Rozporz\u0105dzenie nak\u0142ada na banki obowi\u0105zek dokonywania dok\u0142adniejszej kontroli p\u0142atno\u015bci internetowych, aby potwierdzi\u0107, \u017ce przeprowadza je rzeczywisty posiadacz karty. Uwierzytelnianie biometryczne (potwierdzenie to\u017csamo\u015bci u\u017cytkownika) na zarejestrowanym urz\u0105dzeniu z dost\u0119pem do Internetu (potwierdzenie sprz\u0119tu nale\u017c\u0105cego do danej osoby), jest uznawane za metod\u0119 podw\u00f3jnej weryfikacji.<\/p>\n Poza tym, \u017ce posiadacze kart nie zawsze pami\u0119taj\u0105 swoje has\u0142a podczas zakup\u00f3w w sieci, badanie wskaza\u0142o tak\u017ce na potencjalne zagro\u017cenia, takie jak mo\u017cliwo\u015b\u0107 kradzie\u017cy danych lub to\u017csamo\u015bci czy inne oszustwa. Co dziesi\u0105ty kupuj\u0105cy online w Polsce u\u017cywa tego samego has\u0142a do wszystkich swoich kont, co mo\u017ce narazi\u0107 go na wiele atak\u00f3w w sytuacji uzyskania has\u0142a przez hakera.<\/p>\n Jednorazowe kody dost\u0119pu s\u0105 jednym z rozwi\u0105za\u0144 pozwalaj\u0105cych unikn\u0105\u0107 konieczno\u015bci zapami\u0119tywania wielu hase\u0142, jednak 50% konsument\u00f3w obawia si\u0119 zablokowania konta po wielu nieudanych pr\u00f3bach dokonania zakupu przy wykorzystaniu tego rodzaju zabezpieczenia.<\/p>\n Biometria postrzegana jest jako rozwi\u0105zanie szybsze (73%) i \u0142atwiejsze w u\u017cyciu (76%) –\u00a0Polacy s\u0105 otwarci na powszechne stosowanie rozwi\u0105za\u0144 biometrycznych, zw\u0142aszcza rozpoznawania twarzy. Jak wynika z bada\u0144 Visa, zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 badanych (96%) s\u0142ysza\u0142a o tej metodzie, a prawie jedna trzecia przynajmniej raz z niej korzysta\u0142a. A\u017c 73% respondent\u00f3w chcia\u0142oby w przysz\u0142o\u015bci korzysta\u0107 z tej formy uwierzytelniania p\u0142atno\u015bci, gdy\u017c uwa\u017caj\u0105 j\u0105 za bezpieczniejsz\u0105 od wi\u0119kszo\u015bci tradycyjnych metod (78% konsument\u00f3w)\u00a0<\/em>\u2013 podkre\u015bla Jakub Grzechnik, Head of Product CEE, Visa.<\/p>\n W kontek\u015bcie wprowadzenia silnego uwierzytelnienia\u00a0klienta w Polsce, badania zlecone przez Visa wskazuj\u0105 na to, \u017ce ro\u015bnie zainteresowanie technologi\u0105 biometryczn\u0105. 46% posiadaczy kart za zalet\u0119 biometrii uznaje brak konieczno\u015bci pami\u0119tania wielu hase\u0142, a 35% zauwa\u017ca, \u017ce danych biometrycznych nie da si\u0119 zapomnie\u0107 ani zgubi\u0107.<\/p>\n – Polscy konsumenci s\u0105 otwarci i gotowi na biometryczne metody uwierzytelniania p\u0142atno\u015bci, doceniaj\u0105c szybko\u015b\u0107, wygod\u0119 i bezpiecze\u0144stwo tego typu rozwi\u0105za\u0144. Biometria na szersz\u0105 skal\u0119 zostanie wprowadzona najprawdopodobniej za po\u015brednictwem instytucji finansowych i organizacji p\u0142atniczych, gdy\u017c to w\u0142a\u015bnie te podmioty wzbudzaj\u0105 najwi\u0119ksze zaufanie, jako instytucje odpowiednie do przechowywania danych biometrycznych. Do pe\u0142nego wdro\u017cenia\u00a0i upowszechnienia tej technologii konieczne jest tak\u017ce dostosowanie si\u0119 detalist\u00f3w. Pocz\u0105wszy od 31 grudnia 2020 roku sprzedawcy internetowi powinni osi\u0105gn\u0105\u0107 pe\u0142n\u0105 zgodno\u015b\u0107 z dyrektyw\u0105 PSD2, kt\u00f3ra wymaga wprowadzenia silnego uwierzytelnienia, np. metod\u0105 biometryczn\u0105. Sprzedawcy internetowi, kt\u00f3rzy nie s\u0105 pewni swojej gotowo\u015bci, powinni skontaktowa\u0107 si\u0119 ze swoim dostawc\u0105 us\u0142ug p\u0142atniczych, aby potwierdzi\u0107 pe\u0142n\u0105 zgodno\u015b\u0107 z PSD2 oraz upewni\u0107 si\u0119, \u017ce ich dzia\u0142alno\u015b\u0107 nie zostanie zak\u0142\u00f3cona w wyniku tej zmiany\u00a0<\/em>\u2013 m\u00f3wi Jakub Grzechnik, Head of Product CEE, Visa.<\/p>\n Visa nieustannie rozwija i wprowadza na rynek coraz bardziej zaawansowane metody uwierzytelniania, kt\u00f3re stanowi\u0105 przysz\u0142o\u015b\u0107 bezpiecznych p\u0142atno\u015bci. W zakresie uwierzytelniania transakcji, dla konsumenta kluczowe znaczenie ma mo\u017cliwo\u015b\u0107 dokonania wyboru \u2013 92% polskich u\u017cytkownik\u00f3w kart deklaruje, \u017ce chce mie\u0107 mo\u017cliwo\u015b\u0107 wybrania wi\u0119cej ni\u017c jednej metody uwierzytelnienia biometrycznego. Visa dysponuje technologi\u0105 umo\u017cliwiaj\u0105c\u0105 zastosowanie wielu metod uwierzytelnienia, co pozwala instytucjom finansowym i sprzedawcom dostosowa\u0107 si\u0119 do zmieniaj\u0105cych si\u0119 potrzeb klient\u00f3w, przy jednoczesnym zapewnieniu coraz wi\u0119kszego bezpiecze\u0144stwa transakcji.<\/p>\n Badanie dotycz\u0105ce technologii biometrycznych w Polsce zosta\u0142o przeprowadzone przez Agencj\u0119 Fabrizio Ward, LLC na zlecenie Visa w lipcu 2019 roku metod\u0105 dobrowolnej ankiety internetowej. Grup\u0119 badanych stanowi\u0142o 1000 Polak\u00f3w powy\u017cej 18 roku \u017cycia, obu p\u0142ci, b\u0119d\u0105cych posiadaczami kart kredytowych.<\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Polscy konsumenci uwa\u017caj\u0105 biometryczne metody uwierzytelniania p\u0142atno\u015bci za bezpieczniejsze, szybsze i \u0142atwiejsze od tradycyjnych metod. Ponad po\u0142owa kupuj\u0105cych przez internet […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1322,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[93],"tags":[],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-1026","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-edukacja"],"yoast_head":"\n\n
\nw por\u00f3wnaniu z pos\u0142ugiwaniem si\u0119 has\u0142em. Cho\u0107 technologia jest jeszcze na wczesnym etapie rozwoju, wiele os\u00f3b w Polsce mia\u0142o styczno\u015b\u0107 z jak\u0105\u015b form\u0105 uwierzytelnienia biometrycznego, np. 63% konsument\u00f3w korzysta\u0142o z technologii rozpoznawania odcisku palca.<\/p>\n