Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w diagnostyce medycznej, dzi\u0119ki analizie wielu danych, jest szans\u0105 na podejmowanie trafniejszych diagnoz. Chocia\u017c aplikacje z udzia\u0142em AI samodzielnie ani nie zwalczaj\u0105 choroby, ani nie zast\u0119puj\u0105 ekspert\u00f3w i naukowc\u00f3w, to sta\u0142y si\u0119 wa\u017cnym narz\u0119dziem wspierania tych wysi\u0142k\u00f3w. AI mo\u017ce rozpozna\u0107 zatrzymanie akcji serca podczas po\u0142\u0105cze\u0144 alarmowych szybciej i cz\u0119\u015bciej ni\u017c dyspozytor medyczny.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Bior\u0105c pod uwag\u0119 wydarzenia z ostatnich miesi\u0119cy, AI pomaga w diagnozowaniu os\u00f3b chorych, analizuje zapotrzebowanie na sprz\u0119t medyczny, u\u0142atwia zarz\u0105dzanie szpitalami i innymi zasobami medycznymi oraz bardzo znacz\u0105co wspomaga prace nad szczepionk\u0105. A wszystkie te zadania wykonywane s\u0105 du\u017co szybciej, ni\u017c zrobi\u0142by to cz\u0142owiek.<\/p>\n Raport przygotowany przez THINKTANK we wsp\u00f3\u0142pracy z Microsoft pt. Iloraz Sztucznej Inteligencji wskazuje, \u017ce Europa jest jednym z wa\u017cniejszych o\u015brodk\u00f3w wykorzystania technologii sztucznej inteligencji w sektorze zdrowia. Potwierdzaj\u0105 to liczne projekty prowadzone zar\u00f3wno przez Komisj\u0119 Europejsk\u0105, jak i poszczeg\u00f3lne pa\u0144stwa. Wystarczy wskaza\u0107 projekt KConnect o warto\u015bci 3 mln euro, kt\u00f3ry pomaga ludziom znale\u017a\u0107 najbardziej odpowiednie dost\u0119pne informacje medyczne, dzi\u0119ki zastosowaniu funkcji wieloj\u0119zycznego wyszukiwania i us\u0142ug tekstowych. Kolejny przyk\u0142ad to Estonia, kt\u00f3ra ju\u017c teraz stosuje technologi\u0119 blockchain w celu zapewnienia bezpiecze\u0144stwa danych medycznych. Podobnych projekt\u00f3w europejskich jest wiele, a ka\u017cdy z nich u podstaw ma zaawansowane wykorzystanie technologii chmury i sztucznej inteligencji.<\/p>\n \u0141otwa: wczesne wykrywanie raka p\u0142uc<\/strong><\/p>\n W ci\u0105gu nast\u0119pnych kilku lub kilkunastu lat analiza gen\u00f3w i wielkich zbior\u00f3w danych o pacjentach ca\u0142kowicie zmieni medycyn\u0119.\u00a0Na \u0141otwie realizowany jest projekt maj\u0105cy na celu opracowanie nowej, opartej na analizie du\u017cych zbior\u00f3w danych metody wczesnego diagnozowania i leczenia raka p\u0142uc. We wrze\u015bniu 2017 r. Uniwersytet \u0141otewski w Rydze oraz Microsoft powo\u0142ali wsp\u00f3lne Centrum Innowacji (LUMIC). Jego celem jest stworzenie ekosystemu sprzyjaj\u0105cego wsp\u00f3\u0142pracy mi\u0119dzy profesjonalistami z bran\u017cy IT, sektorem publicznym, rz\u0105dem, naukowcami, studentami, przedsi\u0119biorcami i ekspertami Microsoft.<\/p>\n Jednym z pierwszych projekt\u00f3w LUMIC jest \u201eTworzenie\u00a0jeziora danych<\/strong>\u00a0dla wczesnego wykrywania raka p\u0142uc\u201d. Cel to opracowanie niezb\u0119dnej infrastruktury wsparcia IT do integracji oraz analizy genotyp\u00f3w i innych informacji zdrowotnych. Uniwersytet \u0141otewski oraz eksperci Microsoft zaprojektowali informatyczn\u0105 platform\u0119 danych specjalnie przystosowan\u0105 do analizy informacji genetycznych i innych medycznych (zwan\u0105\u00a0jeziorem danych<\/strong>), dzi\u0119ki kt\u00f3rej by\u0142oby mo\u017cliwe bardziej efektywne podejmowanie decyzji oraz utworzenie skalowalnego i op\u0142acalnego systemu opieki zdrowotnej.<\/p>\n Stworzona platforma zbiera dane z rejestr\u00f3w publicznych, szpitali, bezpo\u015brednio od pacjent\u00f3w, a tak\u017ce pobiera anonimowe informacje ze skomputeryzowanych urz\u0105dze\u0144 diagnostycznych. Nast\u0119pnie umo\u017cliwia ich eksploracj\u0119, przetwarzanie oraz anonimizacj\u0119, wielowymiarow\u0105 analiz\u0119 i wreszcie udost\u0119pnianie do bada\u0144 i medycyny prewencyjnej. Realizacja wszystkich tych funkcji by\u0142aby niemo\u017cliwa bez dost\u0119pu do us\u0142ug chmurowych Microsoft oraz sztucznej inteligencji, u\u017cywanej przez Microsoft Azure Cognitive Services.<\/p>\n Opracowana architektura zapewnia badaczom jeden interfejs do wsp\u00f3lnej bazy danych.\u00a0Ustrukturyzowane w niej wyniki sekwencjonowania genomu, a tak\u017ce innych test\u00f3w i danych opisowych pacjenta mog\u0105 by\u0107 ponownie wykorzystane w wielu projektach.<\/p>\n Czechy: Szpital Uniwersytetu Medycznego w Pradze<\/strong><\/p>\n Praska plac\u00f3wka jest z\u0142o\u017conym systemem organizacyjnym, w kt\u00f3rym 7 tys. pracownik\u00f3w musi sprawnie i efektywne dzia\u0142a\u0107 w oparciu o przep\u0142yw wielkiej ilo\u015bci informacji. Szpital jest jednym z najwi\u0119kszych i jednocze\u015bnie najwa\u017cniejszych instytut\u00f3w naukowych w dziedzinie metod terapeutycznych i diagnostycznych w Republice Czeskiej. Stale testuje i wprowadza innowacyjne procedury diagnostyczne i lecznicze, kt\u00f3re zyska\u0142y mi\u0119dzynarodowe uznanie. W jego sk\u0142ad wchodz\u0105 44 kliniki, instytuty i oddzia\u0142y, w kt\u00f3rych przyjmowani s\u0105 pacjenci z ca\u0142ego kraju.<\/p>\n Z tych wszystkich powod\u00f3w szpital dysponuje ogromn\u0105 baz\u0105 danych o opiece medycznej i diagnostyce. W 2018 r. kierownictwo szpitala zdecydowa\u0142o si\u0119 na pe\u0142n\u0105 transformacj\u0119 cyfrow\u0105 i zapewni\u0142o wszystkim zatrudnionym mo\u017cliwo\u015b\u0107 korzystania z us\u0142ug Microsoft 365 Enterprise w chmurze, pocz\u0105wszy od przechowywania danych medycznych, poprzez udost\u0119pnianie notatek, a sko\u0144czywszy na mo\u017cliwo\u015bci zdalnej pracy. Przej\u015bcie do chmury i uporz\u0105dkowanie licznych baz danych pozwoli\u0142o si\u0119gn\u0105\u0107 po kolejn\u0105 innowacj\u0119 technologiczn\u0105: wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy ogromnych zbior\u00f3w danych i wsparcia zar\u00f3wno procesu zarz\u0105dzania szpitalem, jak i diagnostyki medycznej.<\/p>\n W podniesieniu efektywno\u015bci zarz\u0105dzaniu szpitalem pomog\u0142a platforma uczenia maszynowego Microsoft Azure, w tym pakiet Cortana Intelligence Suite. Platforma Azure dysponuje sprawnymi narz\u0119dziami do analizy danych i identyfikuje poszukiwane przez u\u017cytkownika wzorce, dzi\u0119ki czemu mo\u017cliwie jest uzyskiwanie niedost\u0119pnej dot\u0105d wiedzy, na przyk\u0142ad identyfikowanie anomalii, kt\u00f3rych cz\u0142owiek nie by\u0142by w stanie zauwa\u017cy\u0107 w tym samym czasie.<\/p>\n Szpital d\u0105\u017cy teraz do znacz\u0105cej poprawy diagnostyki, kt\u00f3r\u0105 mo\u017ce osi\u0105gn\u0105\u0107 dzi\u0119ki AI. Lekarze klinicy\u015bci z praskiej plac\u00f3wki wsp\u00f3lnie z Microsoft prowadz\u0105 projekt maj\u0105cy pom\u00f3c im lepiej analizowa\u0107 obrazy radiologiczne pacjent\u00f3w z rakiem prostaty. Do tego celu wykorzystywane jest narz\u0119dzie Microsoft ProjectInnerEye, kt\u00f3re za pomoc\u0105 najnowszej technologii uczenia maszynowego dokonuje automatycznej, ilo\u015bciowej analizy tr\u00f3jwymiarowych obraz\u00f3w radiologicznych.<\/p>\n Wykwalifikowany specjalista onkolog potrzebuje na tradycyjn\u0105 ocen\u0119 zdj\u0119\u0107 radiologicznych od 30 minut do czterech godzin, w zale\u017cno\u015bci od rodzaju raka. ProjectInnerEye wykonuje tak\u0105 analiz\u0119 w kilka minut. Zatwierdza j\u0105 ostatecznie lekarz, ale ca\u0142y proces trwa teraz o wiele kr\u00f3cej.<\/p>\n Korzy\u015bci z migracji us\u0142ug do chmury wykraczaj\u0105 poza zwyk\u0142\u0105 oszcz\u0119dno\u015b\u0107 czasu. Dzi\u0119ki elektronicznej dokumentacji i przechowywaniu danych w chmurze mo\u017cliwe jest monitorowanie rozwoju stanu zdrowia pacjenta, zmian w wynikach bada\u0144 i uelastycznienie post\u0119powania w sytuacjach krytycznych.<\/p>\n Rumunia: Regina Maria Clinics<\/strong><\/p>\n Regina Maria Clinics jest wiod\u0105cym rumu\u0144skim dostawc\u0105 prywatnych us\u0142ug medycznych. Zatrudnia 5,5 tys. pracownik\u00f3w, ma 64 w\u0142asne plac\u00f3wki, w tym trzy akredytowane mi\u0119dzynarodowe szpitale i wsp\u00f3\u0142pracuje z rozleg\u0142\u0105 sieci\u0105 partnersk\u0105 obejmuj\u0105c\u0105 prawie 300 innych podmiot\u00f3w.<\/p>\n Instytucja stale rozwija swoj\u0105 infrastruktur\u0119 medyczn\u0105, fachow\u0105 wiedz\u0119 pracownik\u00f3w i komunikacj\u0119 z 200 tys. pacjent\u00f3w, kt\u00f3rzy maj\u0105 do dyspozycji w pe\u0142ni mobilny dost\u0119p do w\u0142asnych kont, w tym do dokumentacji medycznej z 10 ostatnich lat, konsultacji lekarskich i rezerwacji on-line.<\/p>\n Zarz\u0105dzanie przep\u0142ywem informacji w tak z\u0142o\u017conym i wieloelementowym zbiorze stawa\u0142o si\u0119 coraz bardziej skomplikowanym wyzwaniem. Dlatego sie\u0107 Regina Maria zaprosi\u0142a do wsp\u00f3\u0142pracy lokalnych partner\u00f3w firmy Microsoft \u2013 Asseco i Linksoft, kt\u00f3re opracowa\u0142y wsp\u00f3lne wdro\u017cenie wykorzystuj\u0105cej sztuczn\u0105 inteligencj\u0119 technologii Microsoft Dynamics 365 dla sprzeda\u017cy oraz Microsoft Teams do usprawnienia komunikacji wewn\u0119trznej.<\/p>\n Potem przysz\u0142a kolej na nast\u0119pn\u0105 kluczow\u0105 technologi\u0119 w Regina Maria. Jest ni\u0105 nowy chatbot Ana, zbudowany przez lokalnych specjalist\u00f3w od chatbot\u00f3w z firmy Druid. Ana \u0142\u0105czy si\u0119 z pi\u0119cioma r\u00f3\u017cnymi systemami wewn\u0119trznymi, wyodr\u0119bnia otwarte zadania dla mened\u017cer\u00f3w i podpowiada im, co jest w toku lub wymaga zatwierdzenia. Dlatego oszcz\u0119dza ca\u0142emu zespo\u0142owi kierowniczemu oko\u0142o o\u015bmiu godzin dziennie na wszystkich poziomach. Teraz mog\u0105 si\u0119 skupi\u0107 na innych zadaniach. Nowe technologie pomagaj\u0105 personelowi sprzeda\u017cowemu, administracyjnemu i klinicznemu, a tak\u017ce pacjentom.<\/p>\n Wdro\u017cenie nowych technologii korzystaj\u0105cych ze sztucznej inteligencji usprawni\u0142o wsp\u00f3\u0142prac\u0119 i wymian\u0119 informacji mi\u0119dzy lekarzami, oddzia\u0142ami i zespo\u0142ami medycznymi. Umo\u017cliwi\u0142o te\u017c sprawniejsz\u0105 komunikacj\u0119 zwrotn\u0105 z pacjentami. Doceniaj\u0105 to menad\u017cerowie wszystkich szczebli, bo maj\u0105 dzi\u0119ki temu dost\u0119p do tych samych informacji za pomoc\u0105 czatu grupowego, spotka\u0144 online, po\u0142\u0105cze\u0144 telefonicznych i konferencji internetowych.<\/p>\n Skr\u00f3ci\u0142 si\u0119 czas oczekiwania pracownik\u00f3w na decyzje ich szef\u00f3w, kt\u00f3rzy z natury s\u0105 ci\u0105gle zaj\u0119ci i dlatego wcze\u015bniej bywali trudno dost\u0119pni. Teraz wszystkie zadania s\u0105 wykonywane szybciej i p\u0142ynniej, praca zespo\u0142\u00f3w jest \u0142atwiejsza i bardziej produktywna, a proces rejestracji pacjent\u00f3w trwa o 20 proc. kr\u00f3cej.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w diagnostyce medycznej, dzi\u0119ki analizie wielu danych, jest szans\u0105 na podejmowanie trafniejszych diagnoz. Chocia\u017c aplikacje z […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1347,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[93],"tags":[],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-1017","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-edukacja"],"yoast_head":"\n