Ostatnie kontrowersje wok\u00f3\u0142 Tik Toka zwi\u0105zane z naruszaniem prywatno\u015bci i blokowaniem tej aplikacji przez Indie, Hong Kong czy mo\u017ce niebawem USA \u2013 pozwalaj\u0105 zak\u0142ada\u0107 nadchodz\u0105ce zmiany w lokowaniu bud\u017cet\u00f3w reklamowych. Na razie marki ochoczo inwestuj\u0105 w chi\u0144sk\u0105 platform\u0119, by dotrze\u0107\u00a0do Zetek \u2013 najbardziej obiecuj\u0105cej generacji, kt\u00f3rej w Polsce jest ju\u017c 9 mln.\u00a0<\/strong><\/p>\n Pokolenie dobrobytu, eksperci w kreowaniu internetowego wizerunku i zacie\u015bniania wirtualnych wi\u0119zi spo\u0142ecznych. \u015awiadomie konsumuj\u0105 tre\u015bci, filtruj\u0105 informacje i wp\u0142ywaj\u0105 na kszta\u0142t nowych medi\u00f3w. Generacja Z, czyli osoby urodzone w oraz po 1995 roku, w ostatnim czasie mocno przy\u0107mi\u0142a millienials\u00f3w. W Polsce jest ich ok. 9 mln i stanowi\u0105 ponad 23 proc. ca\u0142ej populacji. Szacuje si\u0119, \u017ce jeszcze w tym roku mog\u0105 stanowi\u0107 najliczniejsz\u0105 grup\u0119 konsumenck\u0105. Generacja Z cz\u0119sto okre\u015blana jest te\u017c mianem pokolenia multiscreeningowego, bo korzysta z kilku ekran\u00f3w na raz \u2013 gra w gry mobilne, ogl\u0105da TV i wysy\u0142a wiadomo\u015bci na komunikatorze. Na skupienie ich uwagi mamy \u015brednio od 5 do 8 sekund.<\/p>\n \u2015\u00a0\u00a0Generacja Z to pokolenie, kt\u00f3re cz\u0119\u015bciowo wesz\u0142o lub wchodzi w doros\u0142o\u015b\u0107. \u015awiadomie konsumuje tre\u015bci w Internecie, dobiera kana\u0142y komunikacji, w kt\u00f3rych nie ma ich rodzic\u00f3w, ceni sobie naturalno\u015b\u0107 i realistyczno\u015b\u0107. Jest wyczulona na przekaz reklamowy. Te cechy sprawiaj\u0105, \u017ce stanowi spore wyzwanie dla marketer\u00f3w. Jednocze\u015bnie pokolenie to ma coraz wi\u0119kszy bud\u017cet i z roku na rok b\u0119dzie stanowi\u0142o coraz bardziej licz\u0105c\u0105 si\u0119 si\u0142\u0119 nabywcz\u0105 na rynku\u00a0\u2015\u00a0m\u00f3wi Micha\u0142 Pietruszka z Mobiem Polska, agencji specjalizuj\u0105cej si\u0119 w reklamach\u00a0w grach mobilnych.<\/strong><\/p><\/blockquote>\n Chocia\u017c Facebook czy Instagram nadal utrzymuj\u0105 si\u0119 w czo\u0142\u00f3wce najbardziej popularnych serwis\u00f3w spo\u0142eczno\u015bciowych w Polsce i na \u015bwiecie, pokolenie Z uznaje je za przestarza\u0142e, pe\u0142ne pr\u00f3\u017cno\u015bci i sztuczno\u015bci. Dlatego na Facebooku spotkamy zaledwie 3-4 proc. u\u017cytkownik\u00f3w w wieku 13-17 lat, a na Instagramie 5-9,5 proc.\u00a0Zetki preferuj\u0105 miejsca pe\u0142ne rozrywki i zabawy, w kt\u00f3rych tre\u015bci s\u0105 realistyczne, a reklamy niewidoczne dla oczu. Dlatego opr\u00f3cz Tik Toka na\u00a0front wysuwaj\u0105 si\u0119 stale zyskuj\u0105ce na popularno\u015bci gry mobilne, kt\u00f3re s\u0105 niemal na ka\u017cdym telefonie. Wed\u0142ug Sensor Tower, w pierwszym p\u00f3\u0142roczu 2020 roku gry pobrano \u0142\u0105cznie 28,5 mld razy \u2013 czyli o 42,5 proc. wi\u0119cej ni\u017c w analogicznym okresie 2019 roku.<\/strong><\/p>\n W\u015br\u00f3d 11-milionowej spo\u0142eczno\u015bci aktywnych graczy w Polsce, a\u017c 22 proc. stanowi kluczowa dla firm i marketer\u00f3w generacja Z, kt\u00f3ra coraz cz\u0119\u015bciej sp\u0119dza czas na mobile gamingu.<\/strong>\u00a0Profil u\u017cytkownik\u00f3w, jest tu r\u00f3wnie\u017c du\u017co bardziej zr\u00f3\u017cnicowany ni\u017c w przypadku Tik Toka. W gry mobilne graj\u0105 zar\u00f3wno kobiety (52,5 proc.), jak i m\u0119\u017cczy\u017ani (47,5 proc.).\u00a0 W przypadku chi\u0144skiej platformy wed\u0142ug niekt\u00f3rych danych, nawet 90 proc. user\u00f3w to m\u0142ode dziewczyny, a tylko 5 proc. stanowi p\u0142e\u0107 przeciwna.<\/p>\n Gry mobilne zatrzymuj\u0105 u\u017cytkownik\u00f3w na znacznie d\u0142u\u017cej.<\/strong>\u00a0Ponad 74 proc. u\u017cytkownik\u00f3w sp\u0119dza tam wi\u0119cej ni\u017c godzin\u0119. W przypadku Tik Toka jest to 57 proc. Je\u015bli we\u017amiemy pod uwag\u0119 cz\u0119stotliwo\u015b\u0107 wej\u015b\u0107 w aplikacj\u0119 czy gr\u0119 \u2013 r\u00f3\u017cnice s\u0105 znacz\u0105ce. Z gier mobilnych korzystamy rzadziej, ale jednorazowe sesje s\u0105 znacznie d\u0142u\u017csze, przez co szanse na dotarcie z komunikatem reklamowym do odbiorcy wzrastaj\u0105. W przypadku chi\u0144skiej platformy \u2013 u\u017cytkownicy korzystaj\u0105 z aplikacji cz\u0119\u015bciej, ale pojedyncza sesja jest kr\u00f3tsza. Oba kana\u0142y stanowi\u0105 atrakcyjne \u017ar\u00f3d\u0142o dotarcia wschodz\u0105cej grupy konsument\u00f3w. Po czyjej stronie jest przewaga?<\/p>\n Gry mobilne i Tik Tok to dwa r\u00f3\u017cne kana\u0142y dotarcia do Generacji Z, jednak mo\u017cna pokusi\u0107 si\u0119 o por\u00f3wnanie potencja\u0142u reklamowego obu narz\u0119dzi.<\/p>\n \u2015\u00a0Przewag\u0105 w przypadku gier mobilnych jest to, \u017ce jeste\u015bmy wstanie dostarczy\u0107 odbiorcy nieinwazyjne i niestandardowe formaty reklamowe w grach mobilnych, kt\u00f3re wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105 z odbiorc\u0105, a za ich obejrzenie w ca\u0142o\u015bci dostaje on dodatkowe bonusy. To jeden z najlepszych rozwi\u0105za\u0144 przyjaznych graczom. Nasze analizy pokaza\u0142y, \u017ce a\u017c 83 proc. badanych preferuje ogl\u0105danie reklam wideo w zamian za dodatkowe itemy w grze. Przy wsp\u00f3\u0142pracy z AdColony jeste\u015bmy wstanie dociera\u0107 do 9 mln u\u017cytkownik\u00f3w w Polsce, kt\u00f3rzy ka\u017cdego miesi\u0105ca generuj\u0105 nawet 54 mln pe\u0142nych odtworze\u0144. Obok standardowego wideo mo\u017cemy wykorzysta\u0107 zaawansowane rozwi\u0105zania zwi\u0119kszaj\u0105ce pole interakcji z userem. Jak Dynamic End Card lub Aurora. Takie formaty sprawdzaj\u0105 si\u0119 szczeg\u00f3lnie przy docieraniu do takich grup jak generacja Z, kt\u00f3re s\u0105 odporne na reklamy sprzeda\u017cowe i je\u015bli na ni\u0105 trafi\u0105 i maj\u0105 tak\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 \u2013 przeskakuj\u0105 na kolejne wideo. Warto zatem zastanowi\u0107 si\u0119, kt\u00f3re kana\u0142y dotarcia do klienta b\u0119d\u0105 skuteczniejsze i w pe\u0142ni mierzalne\u00a0\u2015\u00a0m\u00f3wi Rados\u0142aw W\u0142oda, Dyrektor Handlowy w Mobiem Polska.<\/strong><\/p><\/blockquote>\n Z kolei Tik Tok postrzegany jako platforma rozrywkowa dla dzieci, teraz stara si\u0119 przekona\u0107 reklamodawc\u00f3w, \u017ce znajd\u0105 tam po\u017c\u0105dan\u0105 grup\u0119 odbiorc\u00f3w oraz odpowiednie narz\u0119dzia i formaty reklamowe. Tymczasem badania pokazuj\u0105, \u017ce na chi\u0144skiej platformie prawie 70 proc. os\u00f3b to dzieci poni\u017cej 13. roku \u017cycia. Ekosystem Tik Toka jest przyjazny m\u0142odej grupie docelowej, poniewa\u017c platforma ta nie jest jeszcze przesycona reklamami \u2013 dost\u0119pne formaty nie daj\u0105 jednak wielu mo\u017cliwo\u015bci i nie gwarantuj\u0105 skuteczno\u015bci. U\u017cytkownik zawsze mo\u017ce przesun\u0105\u0107 palcem do g\u00f3ry, je\u015bli dana reklama mu nie odpowiada. Przewag\u0105 Tik Toka jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 wsp\u00f3\u0142pracy z tiktokerami \u2013 kt\u00f3rzy mniej nachalnie promuj\u0105 produkty marek. Mo\u017ce si\u0119 to jednak zmieni\u0107, bo jak komentuje \u0141ukasz Chwieduk, najpopularniejszy pi\u0142karski tiktoker \u2013 tw\u00f3rcy na tej platformie cz\u0119sto nie s\u0105 przywi\u0105zani do marek, a kampanie traktowane s\u0105 jako czysto zarobkowe.<\/p>\n Serwis najpierw zosta\u0142 zabroniony w Indiach, tym samym uszczuplaj\u0105c aktywnych user\u00f3w o ponad 100 mln, niedawno zosta\u0142 zablokowany w Hong Kongu, a za moment mo\u017ce r\u00f3wnie\u017c znikn\u0105\u0107 ze Stan\u00f3w Zjednoczonych \u2013 drugiego pod wzgl\u0119dem liczby u\u017cytkownik\u00f3w pa\u0144stwa, kt\u00f3re przymierza si\u0119 do podj\u0119cia ostatecznej decyzji. Ameryka\u0144ska Federalna Agencja Handlowa (FTC) na\u0142o\u017cy\u0142a ponad 5 mln kary na chi\u0144sk\u0105 firm\u0119 ByteDance za publikowanie tre\u015bci u\u017cytkownik\u00f3w poni\u017cej 13 lat. FTC nakaza\u0142 r\u00f3wnie\u017c Tik Tokowi usuni\u0119cie wszystkich tego typu materia\u0142\u00f3w.<\/p>\n Nasuwa si\u0119 pytanie, czy rzeczywi\u015bcie platforma ta jest jedynym skutecznym miejscem do reklamowania si\u0119 marek. Na pewno nie wszystkich i z pewno\u015bci\u0105 strategia obecno\u015bci marki powinna zak\u0142ada\u0107 ewentualne zagro\u017cenia wizerunkowe, jakie wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 z promocj\u0105 w tym kanale. Tik Tok to platforma z potencja\u0142em, do kt\u00f3rej warto podchodzi\u0107 na ch\u0142odno, bo scenariuszy rozwoju tego kana\u0142u mo\u017ce by\u0107 wiele. Mo\u017cliwe jest np. wycofywanie si\u0119 kolejnych kraj\u00f3w z u\u017cytkowania tej aplikacji, pog\u0142\u0119biaj\u0105cy si\u0119 kryzys wizerunkowy, przesycenie reklamami wraz z rozwojem nowych format\u00f3w, kt\u00f3rych na ten moment jest niewiele, a co za tym idzie spadek ich efektywno\u015bci czy wkroczenie do tej platformy starszego pokolenia, co ju\u017c si\u0119 dzieje. Mo\u017ce to skutkowa\u0107 ucieczk\u0105 generacji Z na inne konkurencyjne platformy.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Ostatnie kontrowersje wok\u00f3\u0142 Tik Toka zwi\u0105zane z naruszaniem prywatno\u015bci i blokowaniem tej aplikacji przez Indie, Hong Kong czy mo\u017ce niebawem […]","protected":false},"author":1,"featured_media":1382,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[93],"tags":[],"rodzaj_tresci":[10],"class_list":["post-1011","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-edukacja"],"yoast_head":"\n<\/p>\n
Generacja Z \u2013 co wiemy o pokoleniu post millenials?<\/strong><\/h3>\n
Kana\u0142y, kt\u00f3re kocha pokolenie Z<\/strong><\/h3>\n
Mobile gaming vs. Tik Tok \u2013 potencja\u0142 reklamowy gigant\u00f3w<\/strong><\/h3>\n
Czarne chmury nad Tik Tokiem<\/strong><\/h3>\n